22. Symposium der I.A.S.P.E Internationale Gesellschaft für Chirurgische Prothetik und Epithetik

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1 22. Symposium der I.A.S.P.E Internationale Gesellschaft für Chirurgische Prothetik und Epithetik 22. Symposium of the I.A.S.P.E International Association for Surgical Prosthetics and Epithetics Linz / Österreich 1

2 Chirurgisch- prothetische und epithetische Versorgung von Patienten im Kindesalter Surgical and prosthetic management of children with facial deformity Freie Themen Free Papers I.A.S.P.E Linz / Österreich 2

3 Danksagung Acknowledgment Für die Unterstützung des diesjährigen Symposiums danken wir nachstehenden Personen, Institutionen und Firmen: Klaus Lugner Bürgermeister der Stadt Linz Christian Forsterleitner AKh- Referent, Vizebürgermeister Linz Dr. Heinz Brock, MBA, MPH Medizinischer Direktor des AKh- Linz Dr. Karl Lenz, MPM Verwaltungsdirektor des AKh- Linz Mag. Dr. Bernhard Hlavaty Abt. Wirtschaft des AKh- Linz 3

4 Inhalt 06 Willkommensgruß / Greetings 10 Kongressorganisation / Congress Organisation 12 Tagungsprogramm 22 Congress Program 31 Abstracts Vorträge / Abstracts Lectures 58 Abstracts Poster / Abstracts Poster 72 Referenten / Speakers 4

5 Dear Colleagues, prosthetists, anaplastologists, ladies and gentlemen. We proudly welcome you to the 22nd symposium of the International Association of Surgical Prosthetics and Epithetics, which will again be hosted in the beautiful city of Linz. This year, the symposium is dedicated to the treatment of children with its associated challenges. Experts will participate in round table sessions to discuss in detail the special requirements needed when treating children. It has now become a tradition to have the support of distinguished members of allied international societies. This ensures the delivery of a superior congress with high quality scientific papers. There will be opportunities for a lively exchange of information by the format of poster sessions, as well as interactive workshops. This year, three innovation prizes will be awarded in the categories epithetic treatment, medical treatment and poster prize. Another innovation, is a pre- congress course on the fabrication of an artificial acrylic eye. Following the I.A.S.P.E. business meeting on the first conference day, there will be the opportunity to elaborate on the conference topics at the welcome reception. Finally, we will have the gala dinner at the end of the conference, in the Casino Linz. We look forward to welcoming you to an exciting symposium in Linz with plenty of new impressions. Cordially Priv.- Doz. Dr. Philippe Federspil Präsident der I.A.S.P.E. 5

6 Dear colleagues, the 22nd Symposium of the International Society for Prosthetics and Surgical epithetics is dedicated tot he topic "Surgical and Prosthetic Management of Children with Facial Deformity". The importance of epithetics wins in importance despite the best reconstruction methods with autologous tissue in the functional rehabilitation of patients and in their social integration. The growing patient presents in this context a particular challenge. The first symposium of this series took place in Meanwhile, many interesting topics were discussed. I thank you for your numerous lectures and posters. Many thanks also to the industrial partners, without whose support such an event would not be possible. I wish us all an exciting symposium with fruitful discussions and a pleasant stay in Linz. Yours Michael Malek Head oft the Department of OMF Surgery, Common Hospital Linz 6

7 Tagungsleitung Congress president Organisation Kontakt / Contact Kongresssprache Congress language Tagungsort Congress location PD Dr. Ph. A. Federspil, Präsident der I.A.S.P.E. / PD Dr. Ph. A. Federspil, President of the I.A.S.P.E. Jörn Brom, Wissenschaftlicher Sekretär / Scientific Secretary Dr. Dr. H. Ofner, Vizepresident / vice president Tel: ++49 (0) deutsch / englisch - Simultanübersetzung german / english - simultaneous translation AKh Allgemeines Krankenhaus der Stadt Linz, Paula- Scherleitner- Weg 3 / MED- Ausbildungszentrum 4021 Linz - Österreich AKh General Hospital oft he city Linz Paula- Scherleitner- Weg 3 / MED- training center 4021 Linz - Austria Tagungsgebühr / Congress fees Referent oder Ehrenmitglied Speaker or honorary member vor before ab after gebührenfrei Free of Congress- charge! Mitglied / Member Nichtmitglied / Non- Member Abendprogramm Social evening Program Begleitperson zum Abendprogramm Accompanying person at the social program Kongress- Anmeldung ONLINE unter For registration use the online- application under Hinweis: Foto- und Videoaufnahmen von Vorträgen sind nicht gestattet. Warning: Photographing and video of lectures are not allowed. 7

8 Vorstand der I.A.S.P.E. / Council of I.A.S.P.E. Präsident: : PD Dr. Ph. Federspil, Heidelberg Vizepräsident: DDr. H. Ofner, Linz Wissenschaftlicher Sekretär: J. Brom, Heidelberg Schriftführer: K. Menzel, Berlin Kassier: Dr. H.- U. Klapper, Leipzig Beirat der I.A.S.P.E. Prof. Dr. A. Renk, Würzburg F. Mayrhauser, Linz A. Linha, Wien Prof. Dr. Dr. M. Klein, Münster Dr. K. Ullmann, Dresden 8

9 Congress Program Surgical and Prosthetic Managment of Children with Facial Deformity - - Free Papers 10 th - 12 th of October

10 Program - Overview Friday, 10th of October :00 am Opening Reception - Registration (Foyer auditorium of the medical clinic, AKH) 11:30 am Opening exhibition 01:00 pm Opening of the 22 nd congress PD Dr. Ph. Federspil, President of IASPE Welcome by medical. director of MKG- Klinik Welcome by DDr. H. Ofner, Vizepresident of IASPE Award of innovation prize Minute of silence for deceased members 01:30 pm Announcements: Education 02:00 pm 1st Scientific Session (Lecture 01-02) 02:40 pm break 03:00 pm 2nd Scientific Session ( Lecture 03-09) 05:00 pm Postersession 06:00 pm I.A.S.P.E. annual general assembly for I.A.S.P.E.Menbers only, Election 08:00 pm Get together for all congress participants in the Stefans Stubm Saturday, 11th of October :00 am Workshops 09:30 am break 10:00 am 3rd Scientific Session (Lecture 10-16) 11:45 am Lunch 01:00 pm 4th Scientific Session (Lecture 17-19) 02:00 pm Round Table 03:00 pm break 03:30 am 5th Scientific Session (Lecture 20-23) 04:30 pm End of Scientific Sessions 04:30 pm Workshops 05:30 pm End of 22nd congress :00 pm Social Evening Event Casino Linz You need a valid ID card; Dresscode: smart casual 10

11 Program Friday, 10 th of October :00 am Opening Reception - Registration (Foyer auditorium oft he medical clinic, AKH) 11:30 am Opening exhibition with snack 01:00 pm Opening of the 22 nd congress PD Dr. Ph. Federspil, President of IASPE Welcome by medical. director of MKG- Klinik Welcome by DDr. H. Ofner, Vizepresident of IASPE Award of innovation prize Minute of silence for deceased members 01:30 pm Announcements: Advanced training Anne- Marie Riedinger The World Coaltion of Anaplastology WCA Barry Edwards The new WCA journal & Education in the IMPT Philippe Federspil, Jörn Brom Education to the Accredited Anaplastologist of the IASPE 02:00pm L01 L02 1th Scientific Session (Lecture 01-02) Session chair: Ofner (Linz) / Baumgartner (Wien) K. Bergström, Göteborg Epithetic rehabilitation of children with facial defects B. Edwards, UK Surgical and prosthetic managment of children with facial deformity in a UK maxillofacial labority 02:40 pm break 03:00 pm 2nd Scientific Session (Lecture 03-09) Session chair: Klapper (Leipzig) / Ullmann (Dresden) L03 B. Dünzl (Ulm) Humanitarian Aid in Madhya Pradesh, India (Interplast Germany) 11

12 L04 L05 B. Alsaeed (Berlin) The facial prosthetic reconstruction of the war victims in Syria S. Leisner (Hamburg) The Therapy of children or youths who have to be long time ventilated and who need tracheostoma epithesis or individualized respiratory mask - discussion - L06 L07 L08 L09 S. Linsen (Bonn) Mandibular kinematics, maximum voluntary bite force, pressure pain threshold and oral health- related quality of life in patients with alloplastic temporomandibular joint replacement H.- U. Klapper (Leipzig) The manufacturing of an individual midface protector for a top athlete a case report- A. Karazyan (Moskau) Maxillofacial Defect Reconstruction on different stages of prosthetic Rehabilitation Yvonne Motzkus (Berlin) Designs of prosthetic upper- lip replacements, considering functional aspects, individual patient requirements and gender- specific aesthetics 05:00 pm Postersession Wine & Cheese Session chair: Ph. Federspil (Heidelberg) / K. Bergström (Göteborg) / F. Mayrhauser (Linz) P01 K. Ullmann (Dresden) Rehabilitation of congenital median plane dysplasia syndrome P02 P03 J. Brückner (Leipzig) "Nose- inserts as a part of the treatment concept Leipzig of cleft lip and palate" I. Wille (Iserlohn) Difficulty of individual medical care of ocular prosthesis in the early childhood 12

13 P04 P05 P06 P07 P08 P09 P10 P11 P12 P13 P14 P15 H. Speer (Zweibrücken) Functional silicone prosthesis of the right foot from a young girl with congential deformity Ph. Federspil (Heidelberg) Management of the remnant with auricular prostheses H. Silk, Pool (UK) A unique conjoined orbital and maxillary removable Bottle opener prosthesis for hemi- maxillectomy defect with orbital exenteration A. Al Dam (Hamburg) Complex dental- epithetical rehabilitation post extensive carcinoma resection in palatine/cheek- area B. Al- Nawas (Mainz) Implantate zur Epithesenverankerung Gibt es aktuelle Aspekte? Ph. Federspil (Heidelberg) First experience with the Epiplating Mono implant S. Hüke (Berlin) The Orbital prosthesis from the acrylic eye tot he silicone work M. Biet- Weber (Erlangen) Effect of light intensity and color environment on material of facial prosthesis and tissue J. Schnabl (St. Pölten, Österreich) Prosthetic reconstruction with the Vistafix 3 System after auricular resection - a case report O. Thiele (Ludwigshafen) Current status of the fixation technique in facial prosthetics - an international multicenter analysis S. Haywards (West Sussex) "Post burns splint therapy for the treatment of hypertrophic scarring" B. Edwards (West Sussex) "Hollow Prosthetic eyes" 13

14 06:00 pm I.A.S.P.E. annual general assembly for I.A.S.P.E.Members only, Election 08:00 pm Get together for all congress participants in the Stefan Stubm Saturday, 11th of October :00 am Workshops Part I A) Cochlear & Technovent Vistafix- 3 & S- Range Magnetic system B) Cosmesil Digital skin colour matching with E- Skin C) Medicon e.g. The Epiplating System D) Steco Impression StecoForm und Titanmagnetics 09:30 am break 10:00 pm 3 rd Scientific Session (Lecture 10-16) Session chair: Federspil (Heidelberg) / Brom (Heidelberg) L10 L11 L12 L13 A. Borsche (Bad Kreuznach) Plastic reconstructive surgery by Interplast in developing countries and epithetic rehabilitation of Interplast- patients R. Müller- Welt (Stuttgart) Fitting prostheses for patients with congenital microphthalmia and anopthalmia C. Höpner (Ostfildern) Surgical and prosthetic nasal reconstruction W. Roschmann (Ulm) Burn for the Revolution - discussion - L14 L15 K. Bergström (Göteborg) Epithetic rehabilitation of children with ear malformation W.- D. Baumgartner (Wien) Vibrant Bonebridge Surgery in children and adults Experience in 46 Patients 14

15 L16 Ph. Federspil (Heidelberg) Osseointegration of titanium implants in children Background 11:45 am Lunch - discussion - 1:00 pm 4th Scientific Session (Lecture 17-19) Session chair: Federspil (Heidelberg) / Menzel (Berlin) L17 L18 L19 R. Siegert (Recklinghausen) Ear reconstruction with costal cartilage Hempel (LMU München) Ear reconstruction with porous polyethylene Freund- Braier (child psychology, Iserlohn- Letmathe) Psychological aspects in the treatment of children with facial malformation 02:00 Round Table Session chair: PD Dr. Federspil (Heidelberg) Treatment of children with auricular malformation: reconstruction vs. epithesis when and for whom? Panelists: Prof. Dr. W.- D. Baumgartner (HNO Wien) K. Bergström (Epithetik Göteborg) Dr. I. Freund- Braier (Psychologin Iserlohn- Letmathe) Dr. J.- M. Hempel (HNO München) Prof. Dr. Dr. Dr. hc._(leerzeichen fehlt) R. Siegert (HNO Recklinghausen) D. Adamson (Netzwerk Goldenhar- Syndrom) Ch. Stuiber (Selbsthilfegruppe Franceschetti- Syndrom) 03:00 pm break 03:30 am 5th Scientific Session (Lecture 20-23) Session chair: M. Klein (Münster) / J. Brom (Heidelberg) L20 Silk (Poole) Congenital Ear Malformation and Tricho- Rhino- Phalangeal Syndrome. A Case Study. 15

16 L21 L22 L23 J. Schwarzbauer (Linz) The digital ear epithesis D. Dirksen (Münster) A perception- based asymmetry index as a design criterion in computer- aided design of episthesis Introduction J. Rosicky (Tschechien) Clinical Application of Digital Technology in Anaplastology 04:30 pm End of Scientific Sessions 04:30 pm Workshops Part II A) Cochlear & Technovent Vistafix- 3 & S- Range Magnetic system B) Cosmesil Digital skin colour matching with E- Skin C) Medicon e.g. The Epiplating System D) Steco Impression StecoForm und Titanmagnetics 05:30 pm End of 22nd congress :00 pm Social Evening Event Casino Linz You need a valid ID card; Dresscode: smart casual 16

17 ABSTRACTS Chirurgische- prothetische und epithetische Versorgung von Patienten im Kindesalter - - Freie Themen Oktober 2014 Surgical and prosthetic management of children with facial deformity Free Papers 10 th 12 th of October

18 Lecture- 01 (Friday, 10 th of October 2014) Osseointegrated facial prostheses in children 30 years follow up Speaker: Kerstin Bergström CDT., MDhc. Institute: Department of Otolaryngology, Sahlgrenska University Hospital, Address: SE Gothenburg Authors: Kerstin Bergström 1983 the first child got osseointegrated imlants for an auricular prosthesis in Gothenburg, Sweden. We have now followed some children growing up for 31 years. Every day life, phsycological and functional aspects will be discussed. There are a wide range of issues related to the use of craniofacial osseointegrated implants in children. Past and present approaches with Autogenous or Prosthetic treatment for ear deformity is going to be compared. It s of great importance to achieve a lifelong restoration for the child. Children for orbital prostheses will be discussed. Teamwork and treatment planning is important for the final functional and aesthetic outcome of the restoration. Combined extraoral defect and hearing impairment is more difficult and requires even more from the professional treatment team. The anaplastologist must be able to visualize the final result at the time of implant placement operation as well as when choosing and designing retention method to achieve secure fixation of the prosthesis. Because the face moves in many directions, the prosthesis must be flexible to compensate so there will be no gaps. What happens during the years when the child grows regarding, bone, tissue, prosthesis and wellbeing are important issues. Some examples of future restoration will be shown. By having experienced and followed a number of children, today adults, we can prove that osseointegration in children is a successful solution for restoration. Computer - aided surgical and prosthetic planning has further increased the possibility of optimizing osseointegration and implant position. Future developments to further improve the rehabilitation and quality of life for our patients is what we are striving for. 18

19 Lecture- 02 (Friday, 10 th of October 2014) Surgical and prosthetic managment of children with facial deformity in a UK maxillofacial labority Speaker: Barry Edwards MIMPT MSc Institute: IMPT Address: QVH, East Grinstead, West Sussex, RH19 2EG Phone: Author: Barry Edwards This lecture will discuss options for the maxillofacial prosthetist when treating paediatric patients. This is too include issues such as consent, patient/parent motivation, setting up the clinic, appointment timing and device design as well as a selection of case studies carries out at the Queen Victoria Hospital, East Grinstead, West Sussex, UK. Vortrag- 03 (Freitag ) Humanitäre Hilfseinsätze in Madhya Pradesh, Indien (Interplast Germany) Vortragender: Dr. Barbara Dünzl Institut / Abteilung: Interplast Germany Adresse: Zollerstr., Regensburg Telefon: Autor: Dr. Barbara Dünzl Die Mitglieder von Interplast Germany, ( Ärzte, Pflegekräfte, Physiotherapeuten und Epithetiker) versorgen in ihrer Freizeit unentgeltlich bedürftige Patienten in den armen Ländern der Welt. Unser Team arbeitet seit 2008 mit der indischen Diözese Khandwa in Zentralindien zusammen. Dort konnte über 3 Jahre ein Mädchen mit schwersten Verbrühungen des Gesichts und Verlust des rechten Auges betreut und letztendlich mit einer Augenschale versorgt werden. Es werden weitere Patienten mit verschiedenen angeborenen oder erworbenen Behinderungen vorgestellt mit der Bitte um Ratschläge zur Versorgung unter den Bedingungen eines Schwellenlandes. 19

20 Lecture- 03 (Friday, 10 th of October 2014) Humanitarian Aid in Madhya Pradesh, India (Interplast Germany) The members of Interplast Germany (doctors, nurses, physiotherapists and others) give free treatment for needing patients in poor countries. Since 2008 our team cooperates with the Diocese of Khandwa in Central India. Over 3 years a girl with severe sequelae by scalding and loss of her right eye was seen and finally provided with an eye prosthesis. Other patients with various congenital and acquired handicaps are presented with request for tips for treatment in a developping country. Vortrag- 04 (Freitag ) Die epithetische Versorgung für die Kriegsopfer in Syrien Vortragender: Dr. Bassel Alsaeed Institut / Abteilung: Charite - Praxis Adresse: Triftstr.8, Berlin Telefon: Autor: Bassel Alsaeed / Yvonne Motzkus Aufgrund des Krieges in Syrien ist die Zahl der Patienten mit Gesichtsdefekten stark angestiegen. Viele von ihnen sind Zivilisten und Kinder. Ein Arbeitsteam hat sich für die epithetische Rekonstruktion von Gesichtsverletzungen zur Verfügung gestellt. Das Team hat die Ziele die Patienten epithetisch zu versorgen und zugleich ein Coaching für syrische Kollegen anzubieten, so dass sich eine Infrastruktur zur Behandlung und Nachsorge von Epithetikpatienten aufbauen kann. In diesem Vortrag wird den Ablauf der Projektsentwicklung und Behandlungsbeispiele von Patienten präsentiert. Lecture- 04 (Friday, 10 th of October 2014) The facial prosthetic reconstruction of the war victims in Syria Because of the war in Syria, many people have got large facial injuries. Much of them are civilian and children. A work- team from anaplastologists has been encouraged to establish and support a project to offer prosthetic restorations to the patients with facial damages, and to coach syrian colleagues at the same time. So that in the future an infrastructure to treat the patients in Syria will be created. In this lecture, the processing of the project and case reports will be presented. 20

21 Vortrag- 05 (Freitag ) Die Versorgung von Kleinkindern bis Jugendlichen, die aufgrund ihres Krankheitsbildes langzeitbeatmet werden und eine Tracheostoma- Epithese oder individuelle Beatmungsmaske benötigen Vortragender: Stefan Leisner Institut / Abteilung: Stemmann & Leisner MKG- Technik GmbH Adresse: Kollaustraße 6, Hamburg Telefon: Autor: S. Leisner, A. Kipf, Dr. B. Grolle Auf dem Gelände des Altonaer Kinderkrankenhauses ist ein separater Neubau entstanden. Im Lufthafen können Kinder und Jugendliche eine umfassende ambulante oder stationäre Therapie bzw. eine Kurzzeitbetreuung im Rahmen der Entlassungstherapie sowie eine dauerhafte Wohnmöglichkeit in Anspruch nehmen. Da für diese kleinen Patienten das Angebot von konfektionierten Tracheostoma Hilfsmitteln und Beatmungsmasken sehr eingeschränkt ist, fertigen wir individuelle Tracheostoma- Epithesen oder Beatmungsmasken an. Die erfolgt in enger Zusammenarbeit mit dem Lufthafen und den Eltern. Das Planungs- und Aufklärungsgespräch findet mit dem Behandler und den Eltern im Lufthafen statt. Nach der Entlassung der Patienten muss die Nachsorge sichergestellt werden, da es aufgrund des Wachstums der Kinder immer wieder erforderlich ist, den Sitz der Beatmungsmaske oder Tracheostoma- Epithese zu kontrollieren bzw. ggf. zu korrigieren. Lecture- 05 (Friday, 10 th of October 2014) The Therapy of children or youths who have to be long time ventilated and who need tracheostoma epithesis or individualized respiratory mask Within the area of Altona Children s Hospital of Hamburg a separate new clinic building has been erected. In the Lufthafen children and youths can undergo ambulatory or inpatient treatment, short time treatment as well as possibility of permanent stay. For smaller patients the selection of ready- made respiratory masks and accessories is limited. That s why we make individual tracheostoma epithesis or respiratory masks. We are working very closely with the Lufthafen and the parents. The planning and informative consultation is held up together with the doctor and the parents in the Lufthafen. 21

22 After discharge from hospital the aftercare of the patient have to be assured, because the fit of the individual respiratory mask or tracheostoma epitheses have to be checked regularly and sometimes have to be corrected. Vortrag- 06 (Freitag ) Unterkiefer- Kinematik, Kieferschließkraft, Schmerzschwellen- werte und Lebensqualität bei Patienten mit totalem alloplastischem Kiefergelenkersatz Vortragender: PD Dr. med. dent. Sabine Linsen Institut / Abteilung: Zahnärztliche Prothetik Adresse: Welschnonnenstr. 17, Bonn Telefon: 0049 (0) Autor: S. Linsen, R. Reich, M. Teschke Einleitung Ziel der Untersuchung war es die Unterkiefer- Kinematik (kondyläre und inzisale Beweglichkeit während der Mundöffnung, inzisale Beweglichkeit), die max. Kieferschließ- kraft, die Schmerzschwellenwerte (PPT) und die Lebensqualität (VAS, OHIP- G) bei Patienten mit totalem alloplastischem Kiefergelenkersatz zu untersuchen. Material & Methode Insgesamt wurden 35 Patienten zwischen 2006 bis 2013 in die Untersuchung eingeschlossen. Die Untersuchung erfolgte präoperativ, 2, 6, 12, 24 und 36 Monate postoperativ. Resultate Die kinematischen Daten zeigten eine signifikante Zunahme der inzisalen Öffnungsbewegung, jedoch eine Abnahme der übrigen Werte. Die max. Kieferschließkraft, VAS und OHIP- G zeigten im eine signifikante Verbesserung. Die PPTs veränderten sich nur geringfügig. Schlussfolgerung Auch durch alloplastischen, totalen Kiefergelenkersatz wird nicht die Funktionsqualität gesunder Kiefergelenke erreicht. Die biomechanische Funktionalität des stomatognathen Systems wird jedoch objektivierbar und subjektiv verbessert. Während der totale alloplastische Kiefergelenkersatz zu einer subjektiven Schmerzreduktion führt, konnte bei den objektivierbaren Parametern nur ein geringer Einfluss auf die muskuläre Schmerzschwelle festgestellt werden.psychologisch konnte ein positiver Einfluss auf das soziale Umfeld und die Selbstwahrnehmung beobachtet werden. 22

23 Lecture- 06 (Friday, 10 th of October 2014) Mandibular kinematics, maximum voluntary bite force, pressure pain threshold and oral health- related quality of life in patients with alloplastic temporomandibular joint replacement Purpose The purpose was to analyze the mandibular kinematics (condylar range of motion during opening; incisal range of motion during opening and lateral excursion), maximum voluntary bite force, pain pressure threshold (PPT) and oral health- related quality of life (VAS, OHIP- G) in patients with alloplastic total joint replacement (TJR). Materials and Methods 35 patients requiring TJR from 2006 through 2013 were enrolled in the study. Data were recorded preoperatively and 2, 6, 12, 24 and 36 postoperatively. Results: Analysis of kinematic data showed a statistically significant increase in incisal range of motion during opening but a decrease in all other kinematic data. Analysis of maximum voluntary bite force, VAS and OHIP- G revealed a significant improvement over the observed time. PPT changed only slightly. Conclusions Even after successful alloplastic TJR, restoration of normal joint function is not achievable. Alloplastic TJR improves objectively as subjectively biomechanic function of the stomatognathic system and appears to reduce subjective pain whereas objective parameters suggest only minor influence on pain. Psychologically a positive effect on the social enviroment and selfperception was observed. Vortrag- 07 (Freitag ) Anfertigung eines individuellen Mittelgesichtsschutzes für Leistungssportler Ein Fallbericht Vortragender: OA Dr. Horst- Uwe Klapper Institut / Abteilung: Universitätsklinikum Leipzig AöR, Department f. Kopf- und Zahnmedizin, Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik u. Werkstoffkunde Adresse: Liebig Str. 12, Haus 1, Leipzig Telefon: Horst- leipzig.de Autoren: J. Brückner, E. Klein, T. Reiber Einleitung Bei Leistungssportlern können durch Köperkontakt z.b. bei Fußball, Handball, Hockey oder anderen Sportarten im Rahmen des Trainings oder bei Ligaspielen Verletzungen 23

24 im Kiefer- Gesichtsbereich in Form von Schürf-, Quetsch oder Platzwunden, aber auch Frakturen auftreten. Aus diesem Grund erfolgt zunehmend der Einsatz eines individuell angefertigten Mund- bzw. Zahnschutzes für diese Spieler. Bei Auftreten von Frakturen (z.b. Nasenbein) hingegen, ist in der Zeit der Frakturkonsolidierung ein erneutes Trauma auszuschließen. Dies führt dann zu Trainings- und Spielausfällen. Für diese Patientengruppe besteht die Möglichkeit der Anfertigung eines individuellen Mittelgesichtsschutzes. Material und Methode Im Vortrag wird die Planung und Vorgehensweise bei der Anfertigung des individuellen Mittelgesichtsschutzes an Hand eines exemplarischen Fallbeispiels in den einzelnen Therapieschritten dargestellt. Ergebnisse und Schlussfolgerung Durch den Einsatz eines solchen Gesichtsschutzes besteht die Möglichkeit für Leistungssportler nach Frakturen im Gesichtsbereich einen individuell angepassten Protektor für einen sicheren Schutz vor weiteren Verletzungen in der Zeit der Frakturheilung anzufertigen. Darüber hinaus unterstützt die Verwendung individueller Gesichtsmasken die frühere Rückkehr in den Trainings- und Spielbetrieb (z.b. Ligaspiele). Lecture- 07 (Friday, 10 th of October 2014) The manufacturing of an individual midface protector for a top athlete a case report Introduction Trough playing team sports like football, handball or hockey top athletes may be injured by strong body contact in the maxillofacial area. Lacerations or fractures are usually the consequence. Increasingly custom- made oral and dental protections are used for this reason. After fractures (e.g. nose fracture) usually a protection is required for cure and undisturbed training. For these patients, there is the possibility for making an individual midface or nose protector. Material and methods By a case report the lecture shows how to plan and create an individual midface protection. Results and Conclusions Using a midface or nose protector there is the possibility for curing and continuous performance training. Especially the individual custom- made protector provides reliable protection and comfortable wearing. 24

25 Lecture- 08 (Friday, 10 th of October 2014) Maxillo- facial Combined Defect Prosthetic Reconstruction and the Quality of Life Enhancement At Patients After Tumor Surgery Speaker: Artavazd Karazyan Institute: Dental Art Systems Address: Nakhimovski Prosp., 24, str.9, Moscow Phone: Author: Artavazd Kharazyan The purpose of this study was to investigate how patients with combined total maxillectomy and mid- facial defects evaluate their quality of life after multi- stepped prosthodontic rehabilitation with partial removable obturator fabrication and a magnet- retained midfacial or hemifacial epithesis creation.the retentive system for the definitive maxillary obturators was elected Roache's classical casted clasp mechanism. The facial epithesis was attached to the obturator by technovent multi- purpose magnets. Patients completed a standardized questionnaire of 65 items and then answered additional questions in a standardized interview. Total quality of life after prosthodontic treatment by a definitive maxillary obturator fabrication was 72% (±13.0) on average. Obturator dislodgment absence, impairment of ingestion, swallowing, speech disorders and esthetic problems due to facial deformitis, duration of proosthetic treatment had significant impact on the quality of life. Vortrag- 09 (Freitag ) Gestaltungen von epithetisch ersetzten Oberlippen unter Berücksichtigung von funktionalen Aspekten, patientenindividuellen Bedürfnissen und genderspezifischer Aesthetik Vortragender: Yvonne Motzkus Institut / Abteilung: Berliner Zentrum für künstliche Gesichtsteile/ BZkG Adresse: Augustenburger Platz 1, Berlin Telefon: Autoren: Y.Motzkus, K.Menzel, S.Toso, H.Menneking, B.Hoffmeister Bei der epithetischen Gestaltung der Oberlippe eines Patienten, kommt es nicht nur auf ihre naturgetreue Nachbildung an, sondern aufgrund der Unbeweglichkeit der Epithese auf eine funktionsgerechte Gestaltung des zu ersetzenden Defektareals. Zu berücksichtigen sind phonetische Aspekte, die Verankerungsmöglichkeiten, die Art und Gewohnheit des Patienten Nahrung aufzunehmen, der Speichelfluss und die 25

26 beweglichen Randbereiche im Übergang von der Wange zur Epithese. Ziel ist es, eine Oberlippe zu schaffen, die eine verständliche Sprache ermöglicht, beim Abbeißen eines Nahrungsmittels nicht aufgrund der Muskelkräfte ihre Verankerung verliert und mit der Unterlippe einen definitiven Lippenschluss erreicht und ein natürlich schönes Aussehen hat. Bewegungen in den Randbereichen sollten von Verankerung der Epithese weitestgehend toleriert werden und bei extremem Grimassieren, wie zum Beispiel beim Lachen, sollte möglichst kein Spalt entstehen. Es werden drei weibliche und ein männlicher Patientenfall gezeigt mit Oberlippen die in unterschiedliche epithetische Versorgungen integriert sind. In einer Step- by- Step- Präsentation wird die Anfertigung einer Nasen- Wangen- Lippenepithese vorgestellt. Bei einem multifunktionalen Körperteil wie der Oberlippe, sollte die Suche nach der optimalen Gestaltung einer Epithese vom Epithetiker und Patient gemeinsam erfolgen. Bedürfnisse des Patienten und Gewohnheiten geben dabei die Richtung vor und helfen die Epithese individuell an den Patienten und seinen Alltag anzupassen. Nicht immer werden alle Aspekte erreicht und es müssen Kompromisse eingegangen werden, dabei ist die Integration des Patienten in sein Umfeld von oberster Priorität. Lecture- 09 (Friday, 10 th of October 2014) Designs of prosthetic upper- lip replacements, considering functional aspects, individual patient requirements and gender- specific aesthetics In designing a prosthetic upper lip for a patient, what matters is not only the creation of a natural- looking copy but also, due to the inflexibility of the prosthesis, the functional design of the defective area being replaced. The following need to be considered: phonetic aspects, possible anchoring points, the type and customary way in which the patient ingests food, the flow of saliva, and the mobile edge area at the transition between the cheek and the prosthesis. The aim is to create an upper lip that permits comprehensible speech, does not lose its anchorage due to muscular forces when biting on food, achieves a definite lip closure with the lower lip, and has a naturally attractive appearance. Movements in the edge areas should be tolerated to the greatest possible extent by the prosthesis anchorage, and if possible no gap should result in the case of extreme grimacing, such as when laughing. Three female cases and one male case will be shown with upper lips that are integrated in various prosthetic provisions. The creation of a nose- cheek- lip prosthesis will be shown in a step- by- step presentation and checked against the described and required functionality. In the case of a multifunctional body part such as the upper lip, the search for the optimal design of a prosthesis should take place jointly between the prosthetist and the patient. The needs of the patient and his/her customary habits will determine the direction and will help in tailoring the prosthesis to the individual patient and his/her everyday life. Sometimes not every aspect can be achieved, and compromises have to be made; here the integration of the patient in his/her environment is the chief priority. 26

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