Taufer, Barbara : Der Uhrmacher. Tabori, George : Mein Kampf. Tucholsky, Kurt : Schloß Gripsholm. Tucholsky, Kurt : Schriften (Auswahl)

Größe: px
Ab Seite anzeigen:

Download "Taufer, Barbara : Der Uhrmacher. Tabori, George : Mein Kampf. Tucholsky, Kurt : Schloß Gripsholm. Tucholsky, Kurt : Schriften (Auswahl)"

Transkript

1 ט טאופר, ברברה : השען..תרגום : דפנה עמית. כתר, 2002 Taufer, Barbara : Der Uhrmacher. וינה בשנת המהפכה, מוזס להמן, יהודי בעל נכסים, שואף להצטרף לחברה הגבוהה של וינה. הוא בוחר ברוזן וטרשטיין, אציל מקומי שירד מנכסיו, כחתנו המיועד. חנה, בתו, מאוהבת דווקא בנתן רוזנפלד, יהודי צעיר המתגורר עם דודה החסיד אהרן בבית הוריה. להמן מחליט להפריד בין בתו לאהובה ומאלץ את רוזנפלד לברוח לבגדאד. כך מתחיל הרומן ההיסטורי על שלושה יהודים וינאים שמתגלגלים בדרך לא דרך אל הקהילה היהודית בבגדאד. טבורי, ג'ורג' : מיין קאמפף. תרגום: שמעון לוי. - תג, Tabori, George : Mein Kampf. המחזה מתרחש במעון לחלכאים ונדכאים ברחוב ה"דם" בוינה, לפני מלחמת העולם הראשונה. במעון נפגשים שלמה הרצל, מוכר-ספרים שנון וטוב-לב המחליט לקרוא לספרו בשם "מלחמתי", כדי לגרש מליבו את הצל המאיים על הסף ; וכן אחד אדולף היטלר, צייר דמדומים צעיר ומרושע המחפש את דרכו וכבר עתה חולם איך לדחוף בני-אדם מעבר למעקה של העולם. זהו מחזה העוסק בקשר הדם היהודי-גרמני, בסימביוזה בין הנרצח לבין הרוצח. טוכולסקי, קורט : טירת גריפסהולם: סיפור קיץ. תרגום: יעקב גוטשלק. - ספרית פועלים, Tucholsky, Kurt : Schloß Gripsholm. המספר וידידתו יוצאים מברלין לחופשת קיץ באחוזה כפרית בשבדיה. הרקע הכפרי השקט יוצר עומק אנושי לבבי, אך נטול סנטימנטליות. דווקא באווירה פסטוראלית זו נאלצים המספר וידידתו להתעמת עם חינוך גרמני חמור וקפדני. טוכולסקי, קורט : על קצה המזלג: רשימות. תרגום: יוחנן ארנון. - הקיבוץ המאוחד, Tucholsky, Kurt : Schriften (Auswahl)

2 קורט טוכולסקי פעל כעיתונאי בגרמניה, החל ממלחמת העולם הראשונה ועד לעליית הנאצים לשלטון. חלק משנות בגרותו עשה מחוץ לגבולותיה. בספר מבחר מרשימותיו וכן נספח הכולל את תולדות חייו, את מכתבו האחרון אל ארנולד צווייג, בו הוא עושה בין השאר חשבון עם יהדותו, ותשובתו של צווייג, שנכתבה כבר אחרי התאבדותו של טוכולסקי בשנת טולר, ארנסט : נעורים בגרמניה. תרגום: צבי קדמי. - הקיבוץ הארצי, ללא ציון שנה. Toller, Ernst : Eine Jugend in Deutschland. אשר באמסטרדם את האוטוביוגרפיה "Querido" ארנסט טולר פרסם בשנת 1933 בהוצאת הגולים הפרגמנטרית שלו "נעורים בגרמניה". הספר דן בשורשי צמיחתו של הנאציונלסוצילאיזם בגרמניה וטולר.מתוודה פה על חלקו באחריות לאירועים בגרמניה טורברג, פרידריך : הנני, אבי. תרגום: נילי מירסקי. - עם עובד, Torberg, Friedrich : Hier bin ich, mein Vater. הרומן הופיע בשנת 1948 בגלותו של טורברג באמריקה. מדובר ביהודי וינאי העוסק כמלשין מטעם המפלגה הנאצית האוסטרית. זו אוטוביוגרפיה פיקטיבית של נגן הג'אז אוטו מאייר המכילה את תולדות חייו בחזרה עד לילדות. הוא מציג את קשריו המתוחים עם אביו, מספר על מותה המוקדם של אימו וכן על תופעת האנטישמיות שבה נתקל כבר בילדותו, ובעיקר כתלמיד ובוגר של בית-ספר תיכון בווינה. הנגן מגיע במרוצת האירועים למסקנה שהוא מהווה כתם בתוך מהלך הייסורים של היהדות. טוריני, פטר : ציד עכברושים. תרגום: שמעון לוי. - )בתוך: "מבעד לאלים: מחזות גרמניים בני זמננו"( - דיונון, Turrini, Peter : Rattenjagd. מתוך רצון להרס עצמי, זוג צעיר קורע מעליו את כל בגדיו - כל מה שחברת השפע נתנה לו. הזוג רוצה להיות ערום ובמצב המקורי של תחילת האנושות. במירדף אחר הזוג בנסיון ללכוד אותם, יורים בו כפי שיורים בעכברושים. טים, אובה : אחי, לדוגמה. תרגום : דפנה עמית. עם עובד, 2005.

3 Timm, Uwe : Am Beispiel meines Bruders. ילדותו של אווה טים עברה עליו בצל אבלם וסיפוריהם של אביו ואמו על בנם האחר, קרל-היינץ טים, שמת בשנת 1943 בזמן ששירת באחת היחידות של הוואפן אס-אס. במכתביו וביומניו של האח אין זכר לרגשות, ללבטים כלשהם בנוגע למעשיו ביחידה. גם ההורים אינם מבקשים לדעת, הם לא שואלים ולא משיבים דבר. הם רק רוצים לדעת אם אפשר היה להציל את חיי האח. מדובר במשפחה גרמנית רגילה, שמדעת או שלא מדעת תרמה את חלקה לפשעי הרייך השלישי. טים, אובה : המצאת נקניקיית הקארי : רומן. תרגום : גרשון ריטרמן. - נירם, Timm, Uwe : Die Entdeckung der Currywurst. אובה טים נולד ב בהמבורג ונחשב לאחד הסופרים הידועים ביותר של העידן החדש בגרמניה. בספר זה מדובר בסיפור אהבה של אשה וחייל, חייל שערק מיחידתו בצי הגרמני, ואשה שנותנת לו מסתור בדירתה. אשה אשר, כך אומרים, המציאה את נקניקיית הקארי. טים, אובה : עץ הנחשים..תרגום : גבי ולנשטיין. כנרת, 2001 Timm, Uwe : Der Schlangenbaum. ואגנר, מהנדס גרמני, נשלח לנהל אתר בנייה של בית חרושת בדרום אמריקה ומסתבך ברשת של שחיתויות, אמונות תפלות ואלימות. זהו סיפור-משל על הקשר בין אירופה לעולם החדש, ועל מלחמת התרבות בטבע. דריסת נחש מקודש לתושבים המקומיים פותחת שרשרת מאורעות המידרדרים לסוף אפוקליפטי. טיק, לודויג : הר הרונים ; אקברט בהיר השער ; החתול במגפיים. תרגום: טוביה ריבנר, עדה ברודסקי. - ספרית הפועלים, Tieck, Ludwig : Der Runenberg ; Der blonde Eckbert ; Der gestiefelte Kater. טיק היה סופר בעל פנים רבות ונמנה עם חלוצי הרומנטיקה ומקדמיה. בנובלה "הר הרונים " מופיע אדם רדוף כיסופים חשאיים אל רזיהם הכמוסים של ההרים הפראיים, שנוטש את המישור הפורה ונלכד ברשתם של דימונים. הוא חושב בשגעון לבו, כי גילה אוצרות קורח, בעוד שהוא סוחב בעמל רב שק מלא אבני נחל. המוטיב הרומנטי של הבדידות ביער הוא המוביל באגדה האמנותית "אקברט בהיר השער ". גיבוריה - זוג אחים נשוי - מכירים בסיטואציה חסרת המוצא שלהם. הסיפור מסתיים ברצח ובמוות. ב "חתול במגפיים " מדובר באח הצעיר גוטליב שיורש לאחר מות אביו ירושה פעוטה : חתול. זה מבטיח לו להביא לו אושר ואפילו ממלכה אם רק יתן לו זוג מגפיים. החתול מצליח בעזרת תחבולות רבות להביא לבעליו עושר

4 ואפילו שם של רוזן. כן הוא מביא לנישואיו עם בתו היפה של השליט. טרוון, ברונו : אניית המתים : תרגום : צבי ארד. - זמורה, ביתן, Traven, Bruno : Das Totenschiff. סיפורו של ימאי אמריקני. מלח אמריקני צעיר נותר בחוסר-כל בנמל אנטוורפן, בלי דרכון ובלי כסף. הוא נודד מארץ לארץ ולבסוף מצטרף ל"כנופיה השחורה" של אניית המתים "יורק". מרגע שעלה על הסיפון, הוא מוצא עצמו לכוד בספנה מזוהמת של אנייה רעועה ומרקיבה, המפליגה אל חורבנה. סיפורו של הימאי האמריקני אינו סיפור אישי בלבד, אלא סיפור גורלם של בני-בלי-שם וחסרי מולדת. זהו סיפור על מעשי ניצול והתעללות, סחיטה וחטיפה, סיפור של עבדות במאה העשרים, שיש בו זעקה חברתית נוקבת. טרוון, ברונו : האוצר של סיירה מאדרה. תרגום: צבי ארד. -זמורה, ביתן, Traven, Bruno : Der Schatz der Sierra Madre. סיירה מאדרה, הרי מקסיקו הטרשיים ומטילי המורא, משכו אליהם תמיד מחפשים והרפתקנים, שהתאוו אל אוצרות הזהב והכסף הטמונים בהם. לפנינו סיפור ההידרדרות ההרסנית של שלושה גברים שנוגעו בתאווה להתעשרות קלה. אפיונם של השלושה ותיאור המתח הגובר ביניהם, עד לשיאים הנוראים והאירוניים, הם הנושא העיקרי ביצירה "האוצר של סיירה מאדרה". טרוון, ברונו : השושנה הלבנה. תרגום: עינת שמיר. - תמוז, Traven, Bruno : Die weisse Rose. לה רוזה בלנקה - השושנה הלבנה - היא אחוזת המורשת המכסיקאית, והיא ביתו של דון חסינטו, בעליה של הנחלה שנתן לו האל באמצעות אבותיו וחובתו היא לקיימה ולקיים בה את פרנסת החוסים בצלו. לעומתו נע מכבש ענק של חברת נפט אמריקאית שאותה מייצג מיסטר קולינס, המנהל הבכיר אשר כל מעייניו - הצלחה, פאר ונשים. דומה כי אין שני עולמות שונים מעולמות אלו. עולמו של דון חסינטו התם, הפשוט והנוקשה, ועולמו של איש העסקים הקשוח והציני קולינס, וההתנגשות ביניהם היא מחוייבת המציאות בתוקף ההתרחשויות הכלכליות וההיסטוריות. טרוון, ברונו : קוטפי הכותנה.

5 תרגום: צבי ארד. - זמורה, ביתן, Traven, Bruno : Die Baumwollpflücker. מקסיקו השוממה ומוכת הדלות בשנות העשרים : גיילס הוא נווד אמריקני העובר מעבודה לעבודה, עובד בקטיף הכותנה ובעבודות שונות אחרות ולומד מבשרו את קשי-היום של הפועל המנוצל. הרפתקותיו של גייל מסופרות מנקודת מבטו ומפיו, בלשון שופעת חיוניות, רגש והומור. יש בסיפור זה זעקה נוקבת נגד אי-צדק חברתי, אך המסר הנמצא בו חדור אמונה באומץ ליבו ובכבודו של האדם. טרקל, גיאורג : שעה שנלך בשבילים אפלים: מבחר שירים. תרגום: יצחק עקביהו. - הקיבוץ המאוחד, Trakl, Georg : Gedichte ( Auswahl ). גיאורג טראקל נחשב כאחד הנציגים המוקדמים של האקספרסיוניזם. שירתו ממוקמת בין השגעון לבין צלילות- הדעת וצוררת לשון וסגנון המיוחדים למשורר. שירתו היא בעלת ניגון משלה אשר לפיו ניתן לזהות מייד כל שיר משיריו.

6 י יונסון, אווה : שתי פנים: רומן. תרגום: גדעון טורי. - סימן קריאה ; הקיבוץ המאוחד, Johnson, Uwe : Zwei Ansichten. היא - שמה אינו מצויין - אחות במזרח ; הוא - גם שמו אינו מצויין - צלם עיתונות בגרמניה המערבית. ביניהם חומת ברלין. אנשים חוצים את הגבול. אין הם בבית כאן, ולמרות תחושת הזרות - אין הם זרים לחלוטין שם. הספר נמסר משתי נקודות ראות של שתי דמויותיו. דומה שחומת-ברלין אינה רק מכשול פיזי, אלא גם מצב נפשי. זה רומן על חדירת בעיות פוליטיות אל חייו האישיים של הפרט, על אנשים בעלי נפש מנוכרת, הנלכדים ומסתבכים בשל כך במכשולים שהערימו מדינאים. ילינק, אלפרידה : המאהבות..תרגום : גיא בן-ארי. בבל ; ביתן, 1996 Jelinek, Elfriede : Die Liebhaberinnen.

7 מסופר על שתי נשים, בריגיטה ופאולה, שסיפורן האחת אינו קשור בסיפור השניה. בשני המקרים מוצגת הדרך הארוכה לנישואין. בריגיטה עובדת בבית-חרושת והיא מנסה לעלות בסולם החברתי. לכן היא נישאת להיינץ, שעתיד להיות סוחר גדול, אך הקשר הינו ללא אהבה. פאולה, האשה השניה, צעירה בת חמש עשרה שנים, שואפת לקחת את גורלה בידיה. לרוע מזלה היא נכנסת להריון ללא נישואין. לאחר התנגדויות מצד משפחתו של אריך המאהב היא מצליחה להינשא לו. היא יוצאת לזנות כדי לממש את חלומה על בית קטן, ולאחר שאריך, בעלה, מגלה את האמת, הוא מתגרש ממנה. היא. מאבדת אותו ואת שני ילדיה וחייה איבדו כעת כל משמעות ילינק, אלפרידה : הפסנתרנית. תרגום: אריה אוריאל. - בבל, Jelinek, Elfriede : Die Klavierspielerin. מערכת יחסים חולנית בין אם לבתה מתוארת ברומן זה. כמו בהרבה סיפורים, האם מקווה שהבת תגשים את מה שהיא עצמה החמיצה, והבת מאכזבת. היא לא צומחת להיות פסנתרנית דגולה, אלא מורה לפסנתר בלבד, שממשיכה לישון עם אימה באותה מיטה, משועבדת לה, למוסיקה ולעולם הפורנו שהיא מגלה בשנות השלושים לחייה. ינוך, גוסטב : שיחות עם קפקא. תרגום: שלמה טנאי. - ספרית פועלים, Janouch, Gustav : Gespräche mit Kafka. ספר זה שייך לסוג ספרותי מוגדר של דברי עדות וזכרון על אישים מאת חברים או מלווי-דרך. יש לשער שהרשימות של ינוך - בן תקופתו של קפקא - משיחותיו עם קפקא לא נרשמו בידיעת האחרון. לא ניתן כיום להכיר את קפקא ללא עדותו, ולו מזווית חלקית, של ינוך. ינוך שלח מפראג בשנת 1947 את כתב-היד של ה"שיחות" למכס ברוד - ידידו הקרוב של קפקא - לתל-אביב, במשאלה שיסייע בפרסומו. הספר פורסם אכן ב כ

8 כריסטיאנה פ. : אני כריסטיאנה פ. *.נערך בידי קאי הרמן והורסט דיק. תרגום : גדעון טורי. אדם, 1982 Christiane F. : Wir Kinder vom Bahnhof Zoo.

9 ל לביא, אינגריד : הסיפור של רפאלה. תרגום : רוני לוביאניקר. ספרית פועלים, Lavee, Ingrid : Rafaelas Geschichte. אם ל- 13 ילדים, המשכימה קום, מבשלת, מנקה, מציעה את המיטות הרבות, מתחילה לקחת בסתר גלולות נגד הריון. בעלה מסית נגדה את סביבתה, כולל ילדיה, והיא נאלצת לנקוט צעדים נואשים. לברט, בנימין : קרייזי..תרגום : מרים קראוס. ספרית פועלים, 2001 Lebert, Benjamin : Crazy. "הבן-אדם עומד לפני הכיתה, לא יודע מה לעשות בידיו, ואומר "ה', חבר'ה, שמי בנימין לברט, אני בן שש עשרה ואני נכה. רק תדעו את זה. חשבתי שזה גם עניין שלי וגם שלכם". כך מציג עצמו גיבור הרומן האוטוביוגרפי הזה בפני בני כיתתו החדשה. יחד עם חבריו החדשים הוא מתנסה במין, עישון, שתייה ובריחה מן הפנימייה, ותוך כך הם לא מפסיקים לתהות על משמעות החיים. שנה אחת של התבגרות. לודויג, אמיל : יולי 1914.

10 תרגום: ד.שטוק. - מצפה, Ludwig, Emil : Juli 14: Vorabend zweier Weltkriege. אמיל לודויג היה ביוגרף גרמני ידוע וכתב ביוגרפיות על דמויות היסטוריות שונות. לאחר לימודי משפטים ותולדות האמנות עסק החל משנת 1906 בכתיבה. בספר זה הוא מתאר את הרקע לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ואת מהלכה. לודויג, אמיל : לינקולן. תרגום: מ.בוגדנובסקי. - חברה, ללא ציון שנה. Ludwig, Emil : Lincoln. אמיל לודויג היה ביוגרף גרמני ידוע וכתב ביוגרפיות על דמויות היסטוריות שונות. בשנת 1930 פרסם את. הביוגרפיה על לינקולן המכילה חמישה ספרים : שכיר-יום ; האזרח ; הלוחם ; המשחרר ; האב לודויג, אמיל : שלושה גאונים: מיקל אנג 'לו ; רמבראנדט ; בטהובן. תרגום: נ. רבן. - בצלאל, Ludwig, Emil : Michelangelo ; Rembrandts Schicksal ; Beethoven. כתביו הביוגרפיים של אמיל לודויג ) ( תורגמו לשפות רבות וזכו להצלחה גדולה. לפנינו שלוש מסות קצרות המתארות את חייהם של הציירים מיקל אנג'לו ורמברנדט ושל המוסיקאי בטהובן. לודויג, פולקר ; שפנגנברג, הניג : ההוזה :.תרגום : שמעון לוי. בית צבי, 1988 מחזה לאנשים מעל גיל תשע. Ludwig, Volker ; Spangenberg, Hennig : Der Spinner. וולפגנג חולם על איים רחוקים ועל הרפתקאות. הוא בא מבית עני, אביו עוסק בהדבקת פוסטרים. אוליבר לעומתו כבר מכיר את כל העולם, הוא בא מבית עשיר, אביו עוסק בתחום הפרסום. שניהם מתגעגעים האחד לעולם של השני, וולפגנג משתוקק לחיי המותרות של אוליבר, אוליבר מבקש את הפשטות והלבביות של משפחתו של וולפגנג. הקשר בינהם נוצר, כאשר וולפגנג מתאהב באחותו של אוליבר, פיאה. הבנים מרמים אחד את השני ואת השניה לגבי מוצאם, אך אביהם של פיאה ואוליבר דואג לסדר וזורק את כולם החוצה, כולל את בנו שלו. הם נפגשים יחדיו עם סוניה, חברתו לשעבר של וולפגנג ומממשים עתה את חלומותיהם בתור "ארבעת הנוראים" ששומרים על היערות מפני הריסתם והכחדם. וולפגנג הופך מרובין הוד לרובין ווד.

11 לוסטיגר, גילה : ספירת מלאי : רומן..תרגום : דפנה עמית. מודן, 2001 Lustiger, Gila : Die Bestandsaufnahme : Roman. אנשים וחפצים בגרמניה שבים וצצים על צירי זמן שבין רפובליקת ויימאר ומלחמת העולם השניה ב 35- אפיזודות. ספירת מלאי. ברומן מתארת המחברת הווייה שיגרתית שבה מילים ומעשים חסרי משמעות, כביכול, מתחברים לזוועה גדולה שמובילה לאבדון. האנשים הקטנים, הקורבנות והתליינים, אינם מודעים לרוע המחלחל במנות זעירות, אך בשיטתיות לינדרמן, קרין : דרכים הביתה. תרגום: אברהם הוס. - ספרית הפועלים, Lindermann, Karin : Wege heimwärts. ברברה הגנאו, גרמנייה בת דור הביניים, באה לשבועות אחדים לחיפה, שבה היא פוגשת את תמר, מכרה ישראלית צעירה. תמר נאלצה כל חייה להישמר מפני פחדיה של אמה, ניצולת שואה, שניסתה להדחיק את עברה. בעקבות ביקורה של ברברה חושפת האם את שהדחיקה זמן רב כל-כך. לנאו, ניקולאוס : תרגומים מיצירותיו..תרגום : יוסף האובן )נבו( Lenau, Nikolaus : Werke, Auswahl ( Faust ; Savonarola ; Die Albigenser ; Don Juan ) מבחר התרגומים כולל את "פאוסט : שיר ב 24- פרקים ", "סוונרולה : שיר ב 25- פרקים", "האלביגנזים : שיר ב 32- פרקים", "דון ז'ואן : שיר דרמתי ב 17- תמונות" ועוד. היצירות נכתבו במהלך החצי הראשון של המאה ה.-19 לנץ, זיגפריד : איינשטיין חוצה את האלבה ליד המבורג. * תרגום: מרים די-נור. - זמורה, ביתן, Lenz, Siegfried : Einstein überquert die Elbe bei Hamburg. קובץ סיפורים הנפרשים בטכניקות ובצבעים מפתיעים על פני קשת רב-גונית של נושאים. בתיאורים דקים, ריאליסטיים וסמליים גם יחד, מעלה הסופר תמונות אנושיות מבריקות, המקפלות בתוכן בעיות מרכזיות שיעסיקוהו גם ברומנים הגדולים שלו. נופי סיפוריו לקוחים ממגרש הספורט או משטח הדיג. בסיפור אחד מתואר כפר של עיוורים שבו נפקחו עיניו של אחד התושבים. בתסכית, שהוא מעין סיפור-מתח, מוטלת פצצת

12 הפתעה בין בני-הזוג הממתינים לאורחים ומועלית שאלת היפוך הערכים בעת מצוקה. לנץ, זיגפריד : אלם. תרגום: צבי ארד. - זמורה, ביתן, Lenz, Siegfried : Der Verlust. גיבורו של לנץ, אולריך מרטנס. עומד בנסיון אכזרי. אולריך, רווק בשנות הארבעים לחייו, המתפרנס כמדריך תיירים בעיר גדולה בגרמניה, הוכה באלם. לפתע אינו מצליח להפיק צליל מגרונו ואינו מצליח גם לכתוב. כאילם בעולם של מלים נדון אולריך לניתוק מהחברה. התמוטטותו מקפיאה זמנית גם את יחסיו עם חברתו, נורה, הנמלטת בפחד, מחוסר יכולתה להתמודד עם המצוקה. מתוך סבלו הנורא מחשל לו אולריך את מאבקו לחידוש הקשר עם העולם הסובב אותו, ומכוח האהבה עשוי מאבק זה לעלות יפה. *.לנץ, זיגפריד : המופת תרגום: אברהם קדימה. - זמורה, ביתן, מודן, Lenz, Siegfried : Das Vorbild. מהו מופת? מי קובע מהו מופת? האם יכולה חברה להציב מופת לבניה? האם יכול אדם לעצב מופת למען זולתו? האם אין בכפיית המופת נסיון רודני. של יחיד או של חברה. להטיל מום נפשי באדם, ליטול ממנו את חרותו האישית, את עצמיותו ואת זכותו לבחור? אלו הן קצת מן השאלות העולות מתוך "המופת". הספר מעמיד בעוצמה רבה את הקורא מול עצמו ובבואתו, ומאלץ אותו לבחון, בתוך נפשו, את האמת שלו כאדם חד- פעמי ואת האמת שלו כבן התקופה. לנץ, זיגפריד : הפלגה אחרונה..תרגום : יונתן ניראד. עם עובד, 2002 Lenz, Siegfried : Arnes Nachlaß. סיפורו של נער שהתוודע מוקדם מדי אל האסון והשכול, וניסה, ולא הצליח למצוא את דרכו בחזרה אל המציאות ואל החיים. הסיפור מסופר מפיו של נער מבוגר ממנו, שחלק עמו את חדרו שנים אחדות, ולאחר מותו הוא מבקש לפענח, באמצעות החפצים שהשאיר אחריו המת, את סוד חייו ומותו. מלאכת הגילוי והזיכרון הרגישה של המספר הצעיר חושפת את אישיותו הפגיעה, העדינה של הנער המת, על רקע ילדות שקשורה לבלי.הפרד בהווי השוקק חיים, פעילויות והרפתקאות של נמל גדול ומספנותיו נמלה של העיר המבורג לנץ, זיגפריד : השיעור בגרמנית. תרגום : חיים איזק. - זמורה, ביתן, Lenz, Siegfried : Deutschstunde.

13 אביו של זיגי יפזן היה כל ימיו מופת למילוי חובה ללא סייג. בעיצומה של מלחמת העולם לא היסס להטיל על ידידו, צייר בעל מוניטין, איסור לצייר, כי השלטון הנאצי ראה בתמונות הצייר התגלמות הניוון. זיגי הילד היה עד להתרחשויות, הוא מתרחק מאביו ונפשו נקשרת בזו של הצייר. הספר עוסק באמצעות דמויותיו, באופי הגרמני, במהותה של תקופה, במאבק אילם בממשלת הדיכוי, בעימות שבין כוחה האבסולוטי של משטרה לבין כוחה הסביל של האמנות. זה גם עימות בין הדור המעמיד את החובה מעל לנאמנות האנושית לבין הדור המוקיע את העולם המעוות של קודמיו. לנץ, זיגפריד : מבחן הצליל. תרגום: צבי ארד. - זמורה, ביתן, Lenz, Siegfried : Die Klangprobe. זה סיפור על אהבה עדינה, אהבה מופלאה של אנשים שמעשיהם ודבריהם מעידים על טיב החומר שממנו קורצו. כאשר הפסל בוחר לו אבן לפסלה, הוא מעמיד אותה במבחן-הצליל : המכה, הנקישה שלו באבן מעידה על סדקים, חללים בתוכה, הנעלמים מהעין. במבחן הפסל בוחן זיגפריד לנץ ברומן זה את הדמויות הפועלות ; ומגלה בהן סימני התפוררות בסיפור עלילה המשמש כאלגוריה לכל העובר והחולף. לנץ, זיגפריד : מגרש -האימונים. תרגום: צבי ארד. - זמורה, ביתן, Lenz, Siegfried : Exerzierplatz: Roman. אסדה המובילה פליטים בימי מלחמת העולם השניה - שקעה במצולות הים הצפוני. קונרד צלר, קצין צבא, מצליח להציל מטביעה את הנער ברונו. צלר, משתלן במקצועו, חכר מגרש אימונים-לשעבר של הוורמכט והפך אותו למשתלה מפוארת. הוא גידל את ברונו הרואה בו אב ומשרת אותו בנאמנות. המשתלה על כל הכרוך בה היא עולמו של ברונו המקדיש לה את כל זמנו. ואולם, בעיני החברה הוא נחשב רפה-שכל... מערכת היחסים האינטימית בין ברונו ובין האב המאמץ היא לצנינים בעיני בניו הטבעיים של צלר. לפתע מתמוטט צלר באורח בלתי-מוסבר, ואם כי מוחו צלול, הוא מעדיף לפרוש ולהסתגר. בניו של צלר מגלים שאביהם הוריש בצוואתו את המשתלה לברונו ופותחים במאבק משפטי עד שברונו פותר את הסבך בדרכו הייחודית והמפתיעה... לנץ, זיגפריד : מוזיאון המולדת. * תרגום: חיים איזק. - זמורה, ביתן, Lenz, Siegfried : Heimatmuseum. אורג-השטיחים זיגמונד רוגאלה מעלה באש את המוזיאון שבו טיפח כל חייו את המזכרות מעברה של ארצו.

14 בבית החולים, בשכבו פצוע לאחר השריפה, מספר רוגאלה את סיפור ארצו מימי הקיסר וילהלם. באהבה, בהומור ובצער הוא מגולל את סיפור "המזרח שאבד" ואת סיפור המוזיאון שהקים כסמל למולדת נצחית ומורשת שאין לה תחליף. לנץ, זיגפריד : שיחת העיר. תרגום: צבי ארד. - עם עובד, Lenz, Siegfried : Stadtgespräch. חיי עיר קטנה באחת מארצות צפון-אירופה הכבושות בידי הנאצים והווי המחתרת הפועלת שם משמשים למחבר רקע להעלאה דרמתית של בעיית האמת והשקר וראייתם של מאורעות ומעשים בעיניים שונות. צירה המרכזי של העלילה המרתקת הוא אישיותו של דניאל, מפקד-מחתרת צעיר, שהתנהגותו השנויה במחלוקת נדונה הן בקרב חבריו והן בשיחת-העיר. לנץ, יעקב מ.ר. : החיילים. תרגום: גד קינר. - בית צבי, Lenz, Jakob M.R. : Die Soldaten. מדובר במחזה חברתי ביקורתי משנת מוצגים פה החיילים ועמדתם הבעייתית בתוך החברה בהיבט אירוני ובצורה טרגית-קומית. לנץ הכיר את הנושא מתוך נסיונו הוא ושילב את חוויותיו האישיות במחזה. את החברה הוא מאפיין באופן קומי כמו בקומדיה, אך הדמויות האינדיבידואליות וגורלן הן בעלות אופי טרגי משום שהן אינן אחריות לנסיבות המוסריות והחברתיות אליהן נקלעו. לסינג, גוטהולד א. : חינוך המין האנושי. * תרגום: יצחק קליין. - האוניברסיטה העברית, Lessing, Gotthold E. : Die Erziehung des Menschengeschlechts. לסינג עסק בביקורת הדת ופיתח צורת חשיבה דתית ברורה אשר מראה את האחריות העצמית של האינדיבידואום לעומת הכפיה הדתית. ב"חינוך המין האנושי" הוא מביע ב 100- סעיפים את אופן חשיבתו. החיבור שהופיע לראשונה בשלמותו בשנת 1780, ניתן פה בצילום מן המקור ובתרגום עברי.

15 לסינג, גוטהולד א. : לאוקואון או על גבולי הציור והשירה: עם הארות-אגב לעניינים שונים של תולדות האמנות העתיקה. תרגום: דוד ארן. - ספרית הפועלים, Lessing, Gotthold E. : Laokoon oder Über die Grenzen der Malerei und Poesie. לסינג קיבל השראה לחיבור זה מתוך הערה של וינקלמן על פסל הלאוקואון העתיק. ביצירה זו הוא מחפש אחר החוקים ואפשרויות ההצגה השונים של האמנות ושל אמנות השירה וכן את השיוך האקטואלי. חלקה הראשון הופיע בשנת 1766 ובינתיים התחיל לסינג בכתיבת חלק שני ואף צבר חומר לחלק שלישי. הטכסט במלואו הופיע רק בשנת לסינג, גוטהולד א. : נתן החכם..תרגום : אברהם בר גוטלובר. ירון גולן, 2003 Lessing, Gotthold E.: Nathan der Weise. הארועים מתרחשים בתקופת מסעי הצלב, בירושלים של המאה השתים-עשרה. נתן החכם, סוחר עשיר, חוזר ממסע ארוך. בהעדרו קרה דבר בלתי צפוי בירושלים : שליט העיר, השולטן צלאח א-דין, שחרר מן השבי את הטמפלר, חייל נוצרי צעיר, שתווי פניו הזכירו לו את אחיו שנפל לפני שנים רבות במלחמה. מכאן מתפתחת הדרמה כסיפור מפתיע, שבסיומו מתגלות כמה מן הדמויות המרכזיות השולטן, החייל הנוצרי ורחה, הבת המאומצת שגדלה בביתו של נתן כקרובים בני אותה משפחה התרגום לעברית נעשה בשנת 1874 בעיר וינה בידי אב"ג, אברהם בר גוטלובר, מראשי המדברים בשירה העברית בזמנו ומי שהיה מורה לתלמוד בבית הספר לרבנים בעיר ז'יטומיר. לסינג, גוטהולד א. : נתן החכם : שירה דרמתית בחמש מערכות..תרגום : יוסף צור. כרמל, 1999 Lessing, Gotthold E. : Nathan der Weise : Ein dramatisches Gedicht in fünf Aufzügen. הארועים מתרחשים בתקופת מסעי הצלב, בירושלים של המאה השתים-עשרה. נתן החכם, סוחר עשיר, חוזר ממסע ארוך. בהעדרו קרה דבר בלתי צפוי בירושלים : שליט העיר, השולטן צלאח א-דין, שחרר מן השבי את הטמפלר, חייל נוצרי צעיר, שתווי פניו הזכירו לו את אחיו שנפל לפני שנים רבות במלחמה. מכאן מתפתחת הדרמה כסיפור מפתיע, שבסיומו מתגלות כמה מן הדמויות המרכזיות השולטן, החייל הנוצרי ורחה, הבת המאומצת שגדלה בביתו של נתן כקרובים בני אותה משפחה לסינג, גוטהולד א. : תרגומים מיצירותיו.

16 .תרגום : יוסף האובן )נבו(. ירון גולן, 2002 Lessing, Gotthold E.: Werke Auswahl. בכרך שלפנינו מרוכזים מחזות, משלים, סיפורים ודברי פולמוס מאת לסינג. בינהם הטרגדיות : "מיס שרה סמפסון", "אמיליה גלוטי", "פילוטס" והקומדיות : "מינה פון ברנהלם", "המלומד הצעיר", "דמון או החברות האמיתית", "שונא הנשים", "הרווקה הזקנה", "המשכיל", "היהודים" ו"האוצר". לסקר-שילר, אלזה : עליך אחלום חרישית. תרגום : נתן זך. - אבן חושן וכתר, Lasker-Schüler, Else : Ich träume so leise von dir. אלזה לסקר-שילר נחשבת לחלוצת האקספרסיוניזם הגרמני. ילידת גרמניה. לאחר איסור על פרסום כתביה היא גלתה לשוויץ ומשם לישראל. לפנינו ספר השירים המתורגמים הראשון בשפה העברית. בין שיריה המפורסמים ביותר המופיעים כאן : "עליך אחלום חרישית..." ; "הו אלי" ; "פסנתרי הכחול" ; "ילדי" ; "פרידה" ועוד.

17 מ מאיר, קונרד פ. : יורג ינאץ '. תרגום: נילי מירסקי. - דביר, Meyer, Conrad F. : Jürg Jenatsch. הרומן שאותו כינה מאיר בעצמו נובלה היסטורית, פורש את עלילתו על רקע של מלחמה ממושכת מימי העבר הרחוק - מלחמת שלושים השנה היצירה בוחנת את התפקיד שמילא המנהיג הן בעת הקרבות והן בעת המגעים הדיפלומאטיים בין המחנות היריבים. מחבר הספר נעלם כליל מאחורי הדמויות שהוא מעצב ונותן לכל אחת מהן להשמיע את האמת שלה במושגיה שלה, מבלי לשפוט אותה לכאן או לכאן. מאיר מציג שאלות ללא פתרון : הגיבור הלאומי יורג ינאץ' מוצג כפועל וכנפעל בעת ובעונה אחת, דמותו כמו נסחפת אין-אונים על ידי המאורעות ההיסטוריים שהוא עצמו מחוללם. בשרירות-לב הוא מחליט וקובע בעצמו את גורלו ואת גורל עמו וארצו, אך הוא גם קרבנן הטראגי של אותן התרחשויות, שהן פועל-ידיו שלו. מוזיל, רוברט : האיש בלא תכונות.

18 תרגום: אברהם כרמל. - שוקן, Musil, Robert : Der Mann ohne Eigenschaften. מדובר ברומן האידיאות הגדול של רוברט מוזיל, מפעל חיים של אחד מענקי הספרות במאה העשרים. השנה היא 1913, ואולריך, אינטלקטואל וינאי מבריק, "האיש בלא תכונות", נוטל שנת חופשה מהחיים כדי להחליט בנפשו באיזו קריירה יבחר, ויותר מכך - מה הם החיים הראויים לו כאדם. בעייתו של הגיבור סימפטומטית למצב החברה כולה ומתואר פה עולם שערכיו המקובלים התפוררו. התיאור של מוזיל נובע מן התחושה של התמוטטות תרבותית קרבה ובאה. ראייתו מתפתחת מן הפרט אל הכלל ומקשרת את ניוון עולמו הפנימי של הפרט אל עולמה החיצוני של החברה. מוזיל, רוברט : נבוכותיו של החניך טרלס. תרגום: אברהם כרמל. - ספרית הפועלים, Musil, Robert : Die Verwirrungen des Zöglings Törless. סיפור מרתק על חבורת נערים, בגיל ההתבגרות, בבית-ספר אוסטרי הנשלט במשמעת חמורה, אך ככל יצירה חשובה הוא חורג הרחק מעבר לעלילתו : שלושים שנה לפני השתלטותה חש מוסיל בספר הזה בברבריות הנאצית הבוקעת ועולה. מוזיל, רוברט : עיזבון של אדם חי. *.תרגום : אילנה המרמן. הקיבוץ המאוחד, 1983 Musil, Robert : Nachlaß zu Lebzeiten. מוזיל, רוברט : שלוש נשים: גריג 'ה ; הפורטוגזית ; טונקה. תרגום: אברהם כרמל. - מהד' מתוקנת. - ספרית הפועלים, Musil, Robert : Drei Frauen : Grigia ; Die Portugiesin ; Tonka. מדובר בשלוש נובלות שנכתבו בשנת 1924 ואשר המייחד בהן היא הסערה העזה הנושבת בהן וההיגרפות לתוכה. גיבורי הנובילות הם שלושה גברים ולא שלוש הנשים שעל שמן נקראים הסיפורים. חיים וגורל שלובים כאן, חיים שהם צירוף של מיקרים וגורל שהוא עין רואה ויד שולטת מכוונת. בכל שלושת הנובלות - על אף השוני ביניהן מבחינת הדמויות והסביבה - מראה הסופר את עולם היחסים בין המינים. מורגנשטרן, כריסטיאן : שירי גרדום. תרגום : דן דאור. חרגול, Morgenstern, Christian : Galgenlieder. שירי השטות של כריסטיאן מורגנשטרן היו להיט בגרמניה כשראו אור לראשונה, לפני כמאה שנה, ולא איבדו מקסמם או מהפופולריות שלהם עד היום.

19 מורגנשטרן, כריסטיאן : שירי גרדום. תרגום : רוני רייך. כרמל, Morgenstern, Christian : Galgenlieder. השירים הראשונים נכתבו כהלצה של נער וזכו להצלחה גדולה. באסופה זו שירי איגיון, שירים בעלי נופך סוראליסטי וגם כאלה שיש בהם אמירות סאטיריות על החברה הגרמנית. אף שרוב השירים מבוטאים בדרך של הלצה או חידוד, באמצעות דמויות ציוריות, סמלים ורעיונות משונים, ברבים משוקעים רעיונות מורכבים ורציניים. מיירינק, גוסטב : הגולם. תרגום : מרים קראוס. - כרמל, Meyrink, Gustav : Der Golem. "סיפור הגולם של מיירינק אפוף אווירת-רזים פלאית שיש בה יסודות מתפרצים של עמקות, ואפילו של גדלות, יחד עם כישרון נדיר לתעתועים מיסטיים ונטייה להדהים את הקורא המצוי. לפי פירושו של מיירינק, הגולם הוא מעין גלגולו של "היהודי הנודד", המופיע ונראה מדי שלושים ושלוש שנים במסגרת חלונו של חדר ללא דלת בגיטו של פראג. גולם זה יש בו מן ההתגשמות של נשמת-הגיטו הקולקטיבית, אם כי נותרו בו כל סימני-ההיכר האפלים של רוח-רפאים ; ויש בו מן "הכפיל" של גיבור הסיפור, אמן הנאבק על גאולת נפשו ותוך כדי כך הוא מטהר וגואל את גולם, שאינו אלא "עצם" המשועבד והבלתי-נגאל שלו עצמו." ( מדברי גרשם שלום על הספר ) מילר, היינר : הטבח : תמונות מגרמניה. תרגום: שמעון לוי. - אוניברסיטת תל-אביב, Müller, Heiner : Die Schlacht: Szenen aus Deutschland. המחזה נוצר בשנת 1975 ובו מוצגות תמונות מתחילת מלחמת העולם ועד סיומה. בתמונה הראשונה - ליל ובין חברו SS הסכינים הארוכות - מתואר הרס הרעות בין איש בסיום מופיעים המנצחים הרוסים ומגלים גרמנים במרתף, ושוב הגרמנים, שבגדו זה בזה נשארים. SA -מה.אחרי יציאת הרוסים ונלחמים על פת לחם מעל גוויתו של חייל עריק גרמני, שנורה למוות מילר, היינר : מכונת המלט. ( בתוך: "מבעד לאלים: מחזות גרמניים בני זמננו" ) תרגום: שמעון לוי. - דיונון, Müller, Heiner : Die Hamletmaschine.

20 המחזה נוצר בשנת 1979 ובו המלט ואופליה ניצבים מול הנסיונות הגרועים של המאה שלנו. בחמש תמונות ללא קשר ביניהן מתלוננות דמויותיו של שקספיר על הטרור והכליון, על אין-האונים של היחיד, על דיכוי האשה ועל ההרס העצמי של העולם שמפתח ומייצר נשק עד האובדן הטוטאלי. מילר, היינר : קווארטט. ( בתוך: "מבעד לאלים: מחזות גרמניים בני זמננו" ) תרגום: שמעון לוי. - דיונון, Müller, Heiner : Quartett. המחזה "קווארטט" נוצר בשנת 1981 ופה מעמיד מילר דמויות של גבר מול אישה. עת ההתרחשות יכולה להיות זמן עבר, בסלון בתקופת המהפכה הצרפתית, ויכולה גם להיות בזמן עתיד, בבוקר אחרי מלחמת העולם השלישית : הוא מעמיד זה מול זה אהבה ואלימות, גסות ועדינות, אני וזולת. המחזה כתוב לשני שחקנים הממלאים באותה עת זה את תפקידו של זה. מן, היינריך : המלך הנרי הרביעי. *.תרגום : לאה גולדברג, שמעון זנדבנק. ספרית הפועלים, 1960 Mann, Heinrich : Die Jugend des Königs Henri Quatre ; Die Vollendung des Königs Henry Quatre. מן, היינריך : הנתין. תרגום: צבי ארד. - זמורה, ביתן, Mann, Heinrich : Der Untertan. עלילת הרומן מתרחשת בסוף המאה שעברה, חלקה בעיירה קטנה וחלקה בברלין. הדמות המרכזית, דידריך הסלינג, בן המעמד הזעיר-בורגני, הוא איש חלש אופי, המפלס דרכו לקידום בחנופה מתמדת כלפי אלה שמעליו וביחס ברוטלי כלפי אלה שמתחתיו. הוא מתחמק משירות צבאי, מפתה נערה בברלין וזונח אותה בלי כל יסורי מצפון ועוסק בעסקות אפלות. שפתו היא השפה התיאטרלית המנופחת של הקיסר וילהלם השני ובה בשעה הקיסר מדבר בעגה של הסלינג. הספר מסתיים במה שצריך להיות יומו הגדול של הסלינג - הסרת הלוט מפסלו של הקיסר וילהלם הראשון שבו היה עליו לשאת את הנאום המרכזי - אך הטקס מתבטל בפארסה כאשר גשם זלעפות מבריח את הקהל כולו. מן, היינריך : פרופסור אונרט. תרגום: צבי ארד. - זמורה, ביתן, 1987.

21 Mann, Heinrich : Professor Unrat. הרומן מתאר את עלייתו ונפילתו של רט, מורה בבית-ספר תיכון. זוהי דמות מעוותת של עריץ קטן ועלוב שיש בו מן המגוחך והמאיים כאחד. בשל אופיו ומראהו של רט מתעללים במורה תלמידיו ושכניו ומגיעים לשיאם כשהם מסלפים את שמו ל"אונרט", שפירושו - זוהמה. בנקמנותו הטרופה יורד אונרט לחיי תלמידיו ומסתבך בהרפתקת אהבים עם זמרת בקברט "המלאך הכחול", רק כדי לנקום בהם. בסופו של דבר עולה הנקמה בידיו והוא נופל עם נקמתו. מן, קלאוס : מפיסטו : רומאן קריירה. תרגום : ניצה בן-ארי. - הדפסה שלישית. - הקיבוץ המאוחד, ספרי סימן קריאה, Mann, Klaus : Mephisto. לפנינו אחד הרומנים הראשונים שהתמודדו עם הרייך השלישי והנאציזם. הוא נכתב בשנת במרכז הספר תהליך ה"התקרנפות" של השחקן הפגן, שלמרות עברו "השמאלני" הוא הופך לבן-חסותו של ראש- הממשלה הנאצי )בן דמותו של גרינג(, ועקב כך - למנהל התיאטרון הממלכתי בברלין. שיא הקריירה שלו הוא תפקיד מפיסטו ב"פאוסט" של גתה, שהוא משחק על הבמה, ובעצם גם בחיים. מן, תומס : בית בודנברוק: שקיעתה של משפחה. תרגום: נילי מירסקי. - הדפסה שניה. - עם עובד, Mann, Thomas : Die Buddenbrooks. רומן רחב-יריעה, המגולל את קורותיהם של ארבעה דורות לבית-בודנברוק - משפחה של סוחרים עשירים ורמי- יחס בגרמניה של המאה הי"ט. פרשת שקיעתה האיטית של המשפחה נהפכת בידיו של תומאס מאן לפרשת שקיעתו של עולם שלם - גסיסתה של הנפש האירופית, שדווקא משעה שהגיעה אל פסגות העידון הרוחני איבדה את רצון החיים. מן, תומס : דוקטור פאוסטוס : חיי המלחין הגרמני אדריאן לוורקין מפי ידידו. תרגום: יעקב גוטשלק. - ספרית הפועלים, Mann, Thomas : Doktor Faustus. בסיס היצירה הינה אגדת פאוסט אשר מכר את נשמתו לשטן כדי לזכות באושר ובנעורים נצחיים. לפנינו סיפור חייו של מלחין גרמני המסופר מפי חברו, ההומאניסט הגרמני סרנוס צייטבלום. אדריאן לוורקין הוא התגלמותו המודרנית של פאוסט, על כל החיוב והשלילה שבטיפוס. 24 שנים של יצירה גאונית מכר השטן לאדריאן לוורקין. ברית גורלית בין הספירה האנושית הגאונית לבין הדמוני, המתנגד לתבונה. ביצירה זו אשר מתרחשת בתקופות שונות, מציג תומס מאן גם את הפאשיזם בצורה ספרותית.

22 מן, תומס : הוד מלכות. תרגום: גדעון טורי. - זמורה, ביתן, Mann, Thomas : Königliche Hoheit. הוד מעלתו הנסיך קלאוס היינריך האמין בכל מאודו שמילוי תפקידו בדוכסות כרוך במישמעת ובהקרבה עצמית ללא כל פשרה. כל זאת - עד שפגש באקראי בעלמה ספולמן : צעירה עתירת נכסים, בעלת אופי אקזוטי ודעות ליברליות ובעיקר - מנוסה לאין שיעור מהנסיך בהילכות עולם. הנסיך, המחזר אחריה בדרכו האצילית והלא שיגרתית, מגלה בתוך עצמו אישיות אחרת, לא מוכרת לו. הוא לומד להכיר דרך חיים אמיתית משידע בעבר ולומד מהי משמעותה העמוקה של החובה. מן, תומס : הנבחר. תרגום: מרדכי אבי-שאול. - הדפסה שלישית.- ספרית הפועלים, Mann, Thomas : Der Erwählte. זוג התאומים וילגיס וסיבילה חיים בחטא ומביאים לעולם בן, אותו הם מנסים להטביע בים. נזירים מוצאים אותו ומצילים את חייו. הם מכנים אותו גרגור. לאחר שגדל ועשה מעשים גדולים, הוא הופך לבעלה של אמו סיבילה ללא ידיעת הקשר המשפחתי. לאחר שמתבררת לו האמת, הוא חי במשך 17 שנה על גבי סלע בים כדי לכפר על החטא. האלוהים מתגלה לו והוא נקרא לרומא כדי להפוך לאפיפיור. לצד מעשים טובים שונים הוא מנצל את מעמדו כדי לשחרר את אמו-אשתו מן החטא המשותף הרובץ עליה ועליו. מן, תומס : הר הקסמים. תרגום: מרדכי אבי-שאול. - מהד' עשירית מתוקנת. - ספרית הפועלים, Mann, Thomas : Der Zauberberg. הנס קאסטורפ בן ה 23- מבקר את דודנו יואכים בבית מרפא לחולי ריאות בדאבוס. במקור רצה קאסטורפ לשהות כאן במשך שבוע, אך הוא מהופנט מן האווירה במקום, מהמחלה והגעגועים למוות בקרב החולים ונשאר על "הר הקסמים" במשך 7 שנים. הנס קאסטורפ חווה כאן חוויות שונות, הוא פוגש את ההומניסט הדמוקרטי סטמבריני, בתלמיד הישועי והשתלטן נפטאה ובנשיותה של הגברת מלאת החידות קלאבדיאה קאוצ'אט. סטמבריני ונאפטה משמשים מחנכים המתחרים ביניהם על נפשו של קאסטורפ. במרוצת שבעת השנים מאבד קאסטורפ את תחושת הזמן. ארועי התקופה אינם מעניינים אותו עוד, עד שפורצת מלחמת העולם הראשונה המחזירה אותו לחיים. הר הקסמים מאבד עבורו את משמעותו והוא עוזב את המקום בחופזה. אנו פוגשים בו בקרבות חסרי תועלת אשר מביאים למותו של המתנדב הצעיר. מן, תומס : הראשים המוחלפים : אגדה הודית. תרגום: מאיר מוהר. - משרד הבטחון, 1989.

23 Mann, Thomas : Die vertauschten Köpfe. "הראשים המוחלפים" הוא סיפור בעל סימבוליקה מיסטית מרתקת על רקע של אגדה הודית. הסיפור נכתב בשנת מן, תומס : וידויי ההרפתקן פליכס קרול : זכרונות, חלק ראשון..תרגום : מרדכי אבי-שאול. ספרית הפועלים, 1956 Mann, Thomas : Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull. פליכס קרול הינו בנו של תעשיין של יין-נתזים אשר לאחר התאבדותו של אביו חייב לדאוג לצרכיו ולמחסורו בעצמו. הוא נוטל את זהותו של האציל לואיז דה-ונוסטה בעזרתו האדיבה של האציל אשר הסתבך בפרשיית אהבה ומצליח לבנות לעצמו זהות בדויה המאפשרת לו כניסה לחוגי האצולה השונים. בשמו הוא נוסע סביב העולם וחווה הרפתקאות שונות עליהן הוא מדווח לקורא מן, תומס : טוניו קרגר. תרגום : י. ליכטנבום. - משרד הבטחון, Mann, Thomas : Tonio Kröger. )בתוך אנתולוגיה המכילה את סיפורי ארנסט המינגוואי, סיפורי תומאס מאן, סיפורי ז'ורז' סימנון וכן באנתולוגיה "מוות בוונציה וסיפורים אחרים"( הנובלה "טוניו קרגר" שנוצרה בשנת 1903, מראה את המתח בין האמן לבין החיים סביבו. היא מציגה את בעיית האמן הרגיש המתמודד עם החיים האמיתיים שבהם הוא רוצה ליטול חלק, אך נרתע מכך בשל מעמדו הרם שאינו מאפשר לו לחוותם כמו יתר בני אנוש. נובלה זו שייכת לסיפוריו המוקדמים של הסופר ומכילה את כל המוטיבים המרכזיים של יצירתו, כאילו נתמצו מראש בסיפור הזה. מן, תומס : טריסטאן ; אדון פרידמן הקטן. תרגום: מאיר מוהר; יצחק הירשברג. - משרד הבטחון, Mann, Thomas : Tristan; Der kleine Herr Friedemann. הנובלה הפסיכולוגית "טריסטאן" נכתבה בשנת זהו בעיקרו סיפור היחסים המיוחדים במינם הנרקמים בין הסופר, מר שפיגל המוזר, לבין רעיתו של הסוחר-הסיטונאי אדון קלייטריאן. גם "אדון פרידמן הקטן" שייך לסוג הנובלה הפסיכולוגית שנכתב בשנת מסופרים קורות חייו של גבר שנקרא אדון פרידמן הקטן מאז נפל בילדותו ולא גדל עוד. הוא עוסק במסחר ומתעניין גם במוסיקה, בתיאטרון ובספרות. לאחר אהבה נכזבת בצעירותו הוא פוגש באשתו של סגן-האלוף החדש בעיר, גרדה. אך תקוותיו אינן מתגשמות והיא דוחה אותו. הוא לא רואה מוצא אחר מאשר מותו.

24 מן, תומס : יוסף ואחיו. )כרך א-ב *( תרגום: מרדכי אבי-שאול. - בשלושה כרכים. - Mann, Thomas : Joseph und seine Brüder. ספרית הפועלים, בין השנים פרסם מאן את הרומן המונומנטלי שלו "יוסף ואחיו" אשר לו הקדיש חמש-עשרה שנות עבודה. הוא עסק ביסוד האנושי, המתגלה ונעלם וחוזר ומתגלה בהיסטוריה האנושית, אפילו זו הרחוקה ביותר - במיתוס. בתקופה מזעזעת, אכולת איבה גזעית ויצרים - תקופת השתלטות הנאציזם בגרמניה - פנה הסופר למיתוס העם היהודי ושאב ממנו, מאגדותיו וממידרשיו, חומר ליצירה זו. הוא מחזיר את הקורא לשנת 1400 לפני הספירה לאזור דרום-ישראל ומצרים ומשחזר לפנינו את תולדות יוסף ואחיו. הוא מציג את יוסף כמתווך בין המיתוס לבין המציאות ההיסטורית. מן, תומס : לוטה בויימר. *.תרגום : צבי ארד. זמורה, ביתן, 1986 Mann, Thomas : Lotte in Weimar. מן, תומס : לוטה בויימר : רומן..תרגום : מ. אבי-שאול. ספרית הפועלים, 1954 Mann, Thomas : Lotte in Weimar. ברומן מסופר על פגישה בין הסופר הגרמני הידוע יוהן וולפגנג פון גתה לבין גברת זקנה, שארלוטה בוף, הלקוחה מדמותה של לוטה מתוך הרומן של גתה "יסורי ורתר הצעיר". תומס מן, המכנה רומן זה "קומדיה אינטלקטואלית", מאחד כאן דמיון ומציאות, אמנות וחיים, ידע והכרה. מן, תומס : מוות בוונציה. תרגום: נילי מירסקי. - הקיבוץ המאוחד ; ספרי סימן קריאה, Mann, Thomas : Der Tod in Venedig. גוסטאב פון אשנבך, סופר, מקדיש את חייו לכתיבתו הסוגדת ליופי. יום אחד, בערוב ימיו, הוא נתקף בתחושה של ערגה למרחק. וכך הוא מוצא את עצמו בוונציה. בבית המלון נתקל מבטו בנער פולני כליל-יופי, ופרץ התשוקה אליו שהוא חווה, משחרר באיש המסוגף והנזירי נחשול נפשי שלוח-רסן המתגלגל עד לשיא הבלתי-נמנע של הנובלה. מן, תומס : מוות בוונציה וסיפורים אחרים.

25 תרגום: נילי מירסקי. - הקיבוץ המאוחד ; כתר, Mann, Thomas : Der Tod in Venedig. הסיפור נכתב בשנת הסופר אשנבאך מקדיש את חייו בעבודת-פרך יומיומית לסגידה ליופי. סגידה זו מתגלגלת בערוב ימיו בפרץ תשוקה הומוארוטית לנער היפהפה טאדז'יו. תשוקה זו משחררת באיש המסוגף והנזירי נחשול אימתני של כוחות דמוניים, החוגגים את נצחונם הגדול בבככנאליה פרועה הנגלית לו בחלומו - התפרצות מהממת של השתלהבות-יצרים. מן, תומס : סיפורים מוקדמים ומאוחרים. כרכים א וב'. - תרגום : יעקב גוטשלק. - ספרית פועלים, Mann, Thomas : Frühe und späte Erzählungen. לפנינו קיבוץ מרבית הסיפורים של תומס מאן, המאפשר להתוודע למוטיבים המובהקים האפיינים לו ולהקיש מאסופת הסיפורים על מכלול יצירתו. אף כי רוב גיבוריו של מן הם חריגים ויוצאי דופן, מגוון הדמויות, שלעומק נשמתן הוא מצליח לחדור, הוא מרשים מאד. בין הסיפורים : אדון פרידמן הקטן", "לואיזכן", "טריסטן", "ילד הפלא", "איש וכלבו", "טריסטאן ואיזולדה", המרומה" ועוד. מקל, כריסטוף : שלח לחמך..תרגום : טוביה ריבנר ואשר רייך. קשב לשירה, 2002 Meckel, Christoph : Schicke Dein Brot. המשורר הוא אחד הקולות המרתקים והמקוריים בשירה הגרמנית בת-זמננו. יצירתו אקספרסיבית בדימוייה, דרמטית בתכניה ובצורותיה, מפלסת דרכים חדשות בקומפוזיציה של השיר. עיקר כוחה של שירת מקל במחאה על השתלטותו של העולם הממוכן על תודעת האדם כלפי זילות החיים. מבחר זה משיריו הוא הראשון הרואה אור בעברית.

Lektüreliste. für das Fach Neuere deutsche Literaturwissenschaft

Lektüreliste. für das Fach Neuere deutsche Literaturwissenschaft Lektüreliste für das Fach Neuere deutsche Literaturwissenschaft Hinweise: Titel zur Lyrik werden nicht aufgeführt; es empfiehlt sich, für diese Gattung auf einige der gängigen Anthologien zurückzugreifen.

Mehr

Liste der AutorInnen Arp, Hans Bachmann, Ingeborg Ball, Hugo Bayer, Konrad Benn, Gottfried Brecht, Bertolt Brentano, Clemens Braun, Volker Busch, Wilhelm Celan, Paul Claudius, Matthias Droste-Hülshoff,

Mehr

Mündliche Ergänzungsprüfung Niveau FM Pädagogik (Vorkurs PH) 2013

Mündliche Ergänzungsprüfung Niveau FM Pädagogik (Vorkurs PH) 2013 Kantonsschule Olten Hardwald 4600 Olten Mündliche Ergänzungsprüfung Niveau FM Pädagogik (Vorkurs PH) 2013 Inhalte und Kompetenzen im Fach Deutsch (S. Wohlgemuth, N. Orfei) Vorgaben: Die Kandidatinnen und

Mehr

THOMAS MANN

THOMAS MANN THOMAS MANN 1875-1955 1 Paul Thomas Mann (* 6. Juni 1875 in Lübeck; 12. August 1955 in Zürich) war ein deutscher Schriftsteller. Er zählt zu den bedeutendsten Erzählern deutscher Sprache im 20. Jahrhundert.

Mehr

Fantasie haben heißt nicht, sich etwas auszudenken, es heißt, sich aus den Dingen etwas zu machen. Thomas Mann

Fantasie haben heißt nicht, sich etwas auszudenken, es heißt, sich aus den Dingen etwas zu machen. Thomas Mann - LEBEN UND WERKE - Fantasie haben heißt nicht, sich etwas auszudenken, es heißt, sich aus den Dingen etwas zu machen. Thomas Mann Inhalt Leben Steckbrief Lebenslauf Die Rolle Manns in seinen Werken Quellen

Mehr

Lehrveranstaltungen. 1. Literaturwissenschaftliche Methoden 2. Zeitung und Rundfunk im Unterricht

Lehrveranstaltungen. 1. Literaturwissenschaftliche Methoden 2. Zeitung und Rundfunk im Unterricht Lehrveranstaltungen I. Pädagogische Hochschule Bonn SS 75 1. Literaturwissenschaftliche Methoden 2. Zeitung und Rundfunk im Unterricht WS 75/76 1. Grundkurs Literatur I 2. Bewertung der Trivialliteratur

Mehr

2.1 Biografie 9 2.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund 13 2.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken 17

2.1 Biografie 9 2.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund 13 2.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken 17 inhalt 1. Das Wichtigste auf einen Blick 6 Schnellübersicht 2. Thomas Mann: Leben und Werk 9 2.1 Biografie 9 2.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund 13 2.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken

Mehr

Die Fenster auf, die Herzen auf]

Die Fenster auf, die Herzen auf] Die Fenster auf, die Herzen auf] Gedichte zum Frühling Verlag Robbert Baron van Haersolte Die Gedichte B Am Baume Luise Büchner 89 An den Frühling Salomon Geßner 250 Nikolaus Lenau 76 Friedrich Schiller

Mehr

Autorenverzeichnis... Gliederung des Gesamtwerks... Vorwort... XII

Autorenverzeichnis... Gliederung des Gesamtwerks... Vorwort... XII V Autorenverzeichnis... Gliederung des Gesamtwerks... X XI Vorwort... XII 1 Gotthold Ephraim Lessing: Nathan der Weise 1.1 Übersicht und didaktische Intentionen... 1 1.2 Kurze Einführung in Lessings Drama

Mehr

Büscher, Wolfgang: Deutschland, eine Reise / Reinbek bei Hamburg : Rowohlt-Taschenbuch-Verl., S., ISBN

Büscher, Wolfgang: Deutschland, eine Reise / Reinbek bei Hamburg : Rowohlt-Taschenbuch-Verl., S., ISBN Großdruck-Bücher Blümel, Otto: Hermann Hesses Indienreise : eine Moritat ; als Schattenspiel in Verse und Bilder gebracht / Hrsg. mit einem Nachw. von Volker Michels. - 1. Aufl., [Nachdr.]. - Frankfurt

Mehr

Inhalt. Lebensfahrt. Vorwort 17. H. C. ARTMANN mit einem jähr ein kind 21. RICARDA HUCH Die Lebensalter 21. WILHELM BUSCH Lebensfahrt 23

Inhalt. Lebensfahrt. Vorwort 17. H. C. ARTMANN mit einem jähr ein kind 21. RICARDA HUCH Die Lebensalter 21. WILHELM BUSCH Lebensfahrt 23 Inhalt Vorwort 17 Lebensfahrt H. C. ARTMANN mit einem jähr ein kind 21 RICARDA HUCH Die Lebensalter 21 WILHELM BUSCH Lebensfahrt 23 FRIEDRICH RÜCKERT Des ganzen Menschen und des einzelnen Geschichte 25

Mehr

thomas mann Erste Ausgabe. 25,- (Best.-Nr. 8740)

thomas mann Erste Ausgabe. 25,- (Best.-Nr. 8740) Adel des Geistes. Zwanzig Versuche zum Problem der Humanität. Berlin/DDR Aufbau- Verlag 1956. 20,5 x 12,5 cm. 798, [1] S. (Gesammelte Werke, 10). Original-Halbpergamentband mit Deckel- und Rückenvergoldung

Mehr

Inhalt. Vorwort »Ihr ewigen Gedanken des Himmels« Die wunderbaren Wolken

Inhalt. Vorwort »Ihr ewigen Gedanken des Himmels« Die wunderbaren Wolken Inhalt Vorwort......................... 15»Ihr ewigen Gedanken des Himmels«Die wunderbaren Wolken friedrich hölderlin Der Sommer (Das Erntefeld erscheint)... 17 percy bysshe shelley Die Wolke......................

Mehr

Thomas Lang. Immer nach Hause. Literaturliste zur Lesung

Thomas Lang. Immer nach Hause. Literaturliste zur Lesung Thomas Lang Immer nach Hause Literaturliste zur Lesung Asmodi, Herbert: Vor dem Sturm Signatur: 13 = Film Vor Böll, Heinrich: Die schwarzen Schafe Böll, Heinrich: Die verlorene Ehre der Katharina Blum

Mehr

Klassensätze für Schüler der 8. bis 12. Klasse

Klassensätze für Schüler der 8. bis 12. Klasse Klassensätze für Schüler der 8. bis 12. Klasse -Deutschsprachige Titel Autor und Titel Literarische Form Exemplare Ergänzende Medien Barenboym, Aron: Lebenszeichen Weltkrieg 32 - Böll, Heinrich: Ansichten

Mehr

Die Dichtung der Bürger Hans Sachs Der Lauf der Welt

Die Dichtung der Bürger Hans Sachs Der Lauf der Welt Kurzüberblick über die deutsche Literaturgeschichte Seite 1 von 5 1. Altgermanische (bis 800 v. Chr.) (= meist vorchristliche : Das Heldentum) Merseburger Zaubersprüche Hildebrandslied 2. Frühmittelalterliche

Mehr

Inhalt. Vorwort 15. »Ihr ewigen Gedanken des Himmels«Die wunderbaren Wolken. FRIEDRICH HÖLDERLIN Der Sommer (Das Erntefeld erscheint) 17

Inhalt. Vorwort 15. »Ihr ewigen Gedanken des Himmels«Die wunderbaren Wolken. FRIEDRICH HÖLDERLIN Der Sommer (Das Erntefeld erscheint) 17 Inhalt Vorwort 15»Ihr ewigen Gedanken des Himmels«Die wunderbaren Wolken FRIEDRICH HÖLDERLIN Der Sommer (Das Erntefeld erscheint) 17 PERCY BYSSHE SHELLEY Die Wolke 18 CHARLES BAUDELAIRE Der Fremdling 22

Mehr

THEMEN FÜR DIE STAATSEXAMENSKLAUSUR IM FRÜHJAHR 2014

THEMEN FÜR DIE STAATSEXAMENSKLAUSUR IM FRÜHJAHR 2014 THEMEN FÜR DIE STAATSEXAMENSKLAUSUR IM FRÜHJAHR 2014 Frühromantik... 2 Gottfried Benn... 3 Fabel und Parabel im 18. Jahrhundert... 4 Dialogliteratur des 17. Jahrhunderts... 5 Novelle im 19. Jahrhundert...

Mehr

Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts

Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts Hermann Wiegmann Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts Königshausen & Neumann Einleitung 9 1.Hauptteil: Die Literatur von 1900 bis 1918 11 1.1 Zur gesellschaftlichen Situation um 1900 11 1.2 Wesentliche

Mehr

Inhalt. Poesie ist kein Zuckerguss Ein Vorwort von Konstantin Wecker 19. Mit ist zu licht zum Schlafen. Bist ein seltner Fisch 27 Konstantin Wecker

Inhalt. Poesie ist kein Zuckerguss Ein Vorwort von Konstantin Wecker 19. Mit ist zu licht zum Schlafen. Bist ein seltner Fisch 27 Konstantin Wecker Inhalt Poesie ist kein Zuckerguss Ein Vorwort von 19 Mit ist zu licht zum Schlafen Bist ein seltner Fisch 27 Erstes Liebeslied eines Mädchens 28 Eduard Mörike Mir ist zu licht zum Schlafen 29 Achim von

Mehr

Thomas Mann im Schatten von Richard Wagner

Thomas Mann im Schatten von Richard Wagner Thomas Mann im Schatten von Richard Wagner Herzlich willkommen zum Vortrag! Joseph Bättig Thomas Mann im Schatten von...? Die Angst, nicht bestehen zu können... Rivalitäten in der Familie Weltliterarischer

Mehr

Literatur der Klassik (1786-1805)

Literatur der Klassik (1786-1805) Literatur der Klassik (1786-1805) Johann H. W. Tischbein: Goethe in der Campagna (1786) Goethes Hauptwerke der klassischen Periode Schauspiele Iphigenie auf Tauris (1779) Egmont (1788) Torquato Tasso

Mehr

ii Einleitung: Der Kritiker Marcel Reich-Ranicki und seine Literaturgeschichte Von Thomas Anz

ii Einleitung: Der Kritiker Marcel Reich-Ranicki und seine Literaturgeschichte Von Thomas Anz Inhalt ii Einleitung: Der Kritiker Marcel Reich-Ranicki und seine Literaturgeschichte Von Thomas Anz Zur Einführung 23 Das Herz - der Joker der deutschen Dichtung 36 Die verkehrte Krone oder Juden in der

Mehr

Übersetzungen deutschsprachiger literarischer Werke ins Japanische

Übersetzungen deutschsprachiger literarischer Werke ins Japanische Übersetzungen deutschsprachiger literarischer Werke ins Japanische Ein Überblick 1. In welchen Jahren sind wieviele Übersetzungen erschienen? 300 250 200 150 100 50 0 1900-05 06-10 11-15 16-20 21-25 26-30

Mehr

Medienliste. Standard sortiert nach Haupteintrag (Verfasser) Bernhard Schlink / Der Vorleser. Bertold Brecht / Der kaukasische Kreid

Medienliste. Standard sortiert nach Haupteintrag (Verfasser) Bernhard Schlink / Der Vorleser. Bertold Brecht / Der kaukasische Kreid Albert-Schweitzer-Schule Medienliste Albert-Schweitzer-Schule (Gymnasium) In der Krebsbach 10 36304 - Alsfeld Tel.: 6631918490 Fax.: 6631918491 email: poststelle@albert-schweitzer.alsfeld.sch Standard

Mehr

INHALT. Freudiges Beginnen

INHALT. Freudiges Beginnen INHALT Freudiges Beginnen Joachim Ringelnatz Morgenwonne 13 Mascha Kaleko Sozusagen grundlos vergnügt... 14 Catharina Regina von Greiffenberg Gott-lobende Frülings-Lust! 15 Ludwig Heinrich Christoph Hölty

Mehr

INHALTSÜBERSICHT. Vorwort. Einleitung 13. I Werbung

INHALTSÜBERSICHT. Vorwort. Einleitung 13. I Werbung INHALTSÜBERSICHT Vorwort 11 Einleitung 13 I Werbung Werbung mit Thomas Mann? -»Kurios!«Thomas Mann als Erfinder des Golfsports. Als Stichwortgeber.»Fülle des Wohllauts«. Als Zugschaffner der Deutschen

Mehr

Kriegsgräberliste Ehrenfriedhof Weiskirchen

Kriegsgräberliste Ehrenfriedhof Weiskirchen Kriegsgräberliste Ehrenfriedhof Weiskirchen Familienname und Vorname Geburtstag Dienstgrad Todestag A d a m Philipp 05.02.1899 Gefreiter 06.01.1945 A d a m e s Theodor 27.02.1919 Schütze 27.05.1940 A l

Mehr

10 DM 1972 D Sportler 403 prf 10,00 F prf 10,00 G prf 10,00 J prf 10,00

10 DM 1972 D Sportler 403 prf 10,00 F prf 10,00 G prf 10,00 J prf 10,00 BRD Gedenkprägungen Jaeger Nr. 5 DM 1952 D Germanisches Museum 388 vz 395,00 1955 F Friedrich von Schiller 389 vz+ 335,00 von PP oder Erstabschlag 1955 G Markgraf von Baden 390 vz 265,00 1957 J Freiherr

Mehr

INHALTSVERZEICHNIS.

INHALTSVERZEICHNIS. INHALTSVERZEICHNIS Briefe 1820-1832 An Karl Friedrich Zelter, 30. Januar 1820 7 An den Großherzog Karl August, lo.märz 1820 8 An Gaetano Cattaneo, 28. März 1820 9 An Karl Bernhard Preusker, 3. April 1820

Mehr

Lektüreliste 1. Gesetzliche Bestimmungen 2. Funktion

Lektüreliste 1. Gesetzliche Bestimmungen 2. Funktion Lektüreliste 1. Gesetzliche Bestimmungen Die Erstellung dieser Lektüreliste erfolgt aufgrund 9 des neuen Studienplanes für das Diplomstudium Deutsche Philologie aufgrund D4 und für das "Lehramtsstudium

Mehr

Alphabetisches Abgeordnetenverzeichnis - 1. Wahlperiode

Alphabetisches Abgeordnetenverzeichnis - 1. Wahlperiode Alphabetisches Abgeordnetenverzeichnis - 1. Wahlperiode 1. A c h e n b a c h II, Heinrich CDU Niederdieten/Krs. Biedenkopf 2. A c k e r m a n n, Georg SPD Beerfelden/Odw. Nachfolger für Dengler, Wilhelm

Mehr

Click here if your download doesn"t start automatically

Click here if your download doesnt start automatically Sämtliche Werke: Romane, Dramen, Erzählungen, Märchen, Aufsätze, Gedichte, Übersetzungen, Biografie & Briefe: Peter Lebrecht, Die Elfen, Vittoria Accorombona,... Leben und Tod der heiligen Genoveva...

Mehr

Victor Knell Collection

Victor Knell Collection Victor Knell Collection Surname First Name Year of Birth Adolf Alexander 1866 Adolf Alexander 1866 Adolf August 1896 Adolf August 1896 Adolf Emil 1899 Adolf Ewald 1901 Adolf Gustav 1897 Adolph Heinrich

Mehr

Feuerschutz - Personalakten

Feuerschutz - Personalakten 333-8 Feuerschutz - Personalakten Findbuch Inhaltsverzeichnis Vorwort II Personalakten 1 333-8 Feuerschutz - Personalakten Vorwort I. Bestandsgeschichte Die Unterlagen kamen 1936, 1947, 1951 und 1974-1976

Mehr

Flaubert, Gustave. Madame Bovary Madame Bovary. Reisiger, Hans Gröning, Karl jr. Pferdmenges, Gisela 232 Seiten Tsd. 10/1956.

Flaubert, Gustave. Madame Bovary Madame Bovary. Reisiger, Hans Gröning, Karl jr. Pferdmenges, Gisela 232 Seiten Tsd. 10/1956. rororo Taschenbücher mit Leinenrücken 1950-1961 Seite 22 58 Flaubert, Gustave Frankreich Madame Bovary Madame Bovary Reisiger, Hans 232 Seiten Ab dem 101. Tsd. 08/1958 unter der Nummer 40 Auflage(n) 50.

Mehr

Inhalt. I Poesie des Herzens

Inhalt. I Poesie des Herzens Inhalt I Poesie des Herzens CONRAD FERDINAND MEYER Poetik 15 ALBRECHT GOES Das Wagnis ]5 SIGMUND VON BIRKEN Floridan bildet seine Gedanken aus in Form eines Hertzens 16 JUSTINUS KERNER Poesie 16 HERMANN

Mehr

Berichte aus der Literaturwissenschaft. Gerhard Schmitt. Text als Psyche

Berichte aus der Literaturwissenschaft. Gerhard Schmitt. Text als Psyche Berichte aus der Literaturwissenschaft Gerhard Schmitt Text als Psyche Eine Einführung in die analytische Psychologie CG. Jungs für Literaturwissenschaftler Shaker Verlag Aachen 1999 EINLEITUNG 11 1. DAS

Mehr

Heinrich v. Kleist Das große deutsche Novellenbuch

Heinrich v. Kleist Das große deutsche Novellenbuch Johann Wolfgang von Goethe Friedrich Schiller Clemens Brentano Achim v. Arnim Ludwig Tieck Adelbert v. Chamisso Joseph v. Eichendorff Effi Biedrzynski Heinrich v. Kleist Das große deutsche Novellenbuch

Mehr

Dauerstartnummern Klassik-Geländesport 2018

Dauerstartnummern Klassik-Geländesport 2018 Dauerstartnummern Klassik-Geländesport 2018 Stand: 9.5.2018 Dauerstartnummern werden vergeben an aktive Fahrer, die im laufenden Kalenderjahr mindestens 60 Jahre alt werden. Ein Anspruch auf Zuteilung

Mehr

Prof. Dr. Frank Almai Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft

Prof. Dr. Frank Almai Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft Institut für Germanistik Professur für Neuere deutsche Literatur und Kulturgeschichte Einführung in die Neuere deutsche 1. Vorlesung: Einführung: Spezifik literarhistorischer Kommunikationsprozesse / Zur

Mehr

Frühromantik Epoche - Werke - Wirkung

Frühromantik Epoche - Werke - Wirkung Frühromantik Epoche - Werke - Wirkung Von Lothar Pikulik Verlag C.H.Beck München Inhaltsverzeichnis Einführung 9 Abkürzungen der zitierten Quellen 13 Erster Teil: Entstehung I. Kapitel: Die Geburt der

Mehr

Vorwort Thomas Mann: Leben und Werk

Vorwort Thomas Mann: Leben und Werk 1.1 Biografie Inhalt Vorwort...7...9 1.1 Biografie...9 1.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund... 15 1.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken... 17 2. Textanalyse und -interpretation... 20 2.1

Mehr

Lehrveranstaltungen ab 1987

Lehrveranstaltungen ab 1987 Lehrveranstaltungen ab 1987 a. Bergische Universität Wuppertal: WS 1987/88: PS: Die Literatur der Inneren Emigration am Beispiel Ernst Jüngers SS 1988: PS: Übungen zur Textgenese der Grimmschen Kinder-

Mehr

410 pdf-dateien und 7 doc-dateien. Aufsatz

410 pdf-dateien und 7 doc-dateien. Aufsatz 410 pdf-dateien und 7 doc-dateien Aufsatz - ein Themenblatt mit Lösungshinweisen für eine freie Erörterung - dreizehn Dateien mit Erörterungsthemen, meist mit Lösungshinweisen - Themensammlungen mit Erörterungsthemen

Mehr

Maturitätsprüfungen ISME Deutsch Auswahl Schwerpunkte

Maturitätsprüfungen ISME Deutsch Auswahl Schwerpunkte Maturitätsprüfungen ISME Deutsch Auswahl Schwerpunkte Thema Fremde Thema Heimatverlust, Fremde Fremde Gerechtigkeit, Staat und Individuum Sophokles: Antigone (Tragödie, A; 56 Schiller, Friedrich: Maria

Mehr

Gefallene 1. Weltkrieg Braubach zusammengstellt August G. Rumpenhorst

Gefallene 1. Weltkrieg Braubach zusammengstellt August G. Rumpenhorst Ort Jahr Name Vorname Bemerkung Braubach 1914-1918 Arnold Karl Braubach 1914-1918 Arzbächer Gustav Braubach 1914-1918 Arzbächer August Braubach 1914-1918 Baurhenn Emil Braubach 1914-1918 Becker Ernst Braubach

Mehr

Biblioteca ALEMAN BÁSICO 1

Biblioteca ALEMAN BÁSICO 1 Biblioteca ALEMAN BÁSICO 1 Adel und edle Steine Felix & Theo Langenscheidt 000245S 830-3-B1 Berliner Pokalfieber Felix & Theo Langenscheidt 000248H 830-3-B1 Der 80. Geburtstag Scherling, Theo Langenscheidt

Mehr

Einleitung 11. II. Kttnstlehre 46 Christian Thomasius 47 Von dem Studio der Poesie (Aus: Höchstnötige Cautelen für einen Studiosus juris, Kapitel

Einleitung 11. II. Kttnstlehre 46 Christian Thomasius 47 Von dem Studio der Poesie (Aus: Höchstnötige Cautelen für einen Studiosus juris, Kapitel Inhalt Einleitung 11 I. Theorie 25 Christian Thomasius* 25 Diskurs von der Freiheit der itzigen Zeiten gegen die vorigen (Auszug) 26 Gottfried Wilhelm Leibniz*... 29 Monadologie (Auszug) 29 Christian Wolff*

Mehr

Teil A Grundlagen zur fachlichen und didaktischen Erschließung von Novellen und Erzählungen 13

Teil A Grundlagen zur fachlichen und didaktischen Erschließung von Novellen und Erzählungen 13 Vorwort 10 Teil A Grundlagen zur fachlichen und didaktischen Erschließung von Novellen und Erzählungen 13 1 Einführung 14 2 Aufbau und Ziele 14 2.1 Curriculare Voraussetzungen 15 2.2 Auswahl und Eignung

Mehr

Inhalt. Vorwort Themen und Aufgaben Rezeptionsgeschichte Materialien Literatur... 87

Inhalt. Vorwort Themen und Aufgaben Rezeptionsgeschichte Materialien Literatur... 87 Inhalt Vorwort... 5 1. Thomas Mann: Leben und Werk... 7 1.1 Biografie... 7 1.2 Zeitgeschichtlicher Hintergrund... 11 1.3 Angaben und Erläuterungen zu wesentlichen Werken... 16 2. Textanalyse und -interpretation...

Mehr

MICHAEL S Wort zum Wochenbeginn. Alles Reden ist sinnlos, wenn das Vertrauen fehlt.!!!!!!! Franz Kafka ( )

MICHAEL S Wort zum Wochenbeginn. Alles Reden ist sinnlos, wenn das Vertrauen fehlt.!!!!!!! Franz Kafka ( ) 2009 Alles Reden ist sinnlos, wenn das Vertrauen fehlt.!!!!!!! Franz Kafka ( 1883-1924 ) Jeder Tag ist ein kleines Leben, jedes Erwachen und Aufstehen eine kleine Geburt, jeder frische Morgen eine kleine

Mehr

Tostedter Schützenverein von 1854 e.v. Zwischenergebnisse Schlußschießen 2016 Stand: 13.09.2016-20:03 --------------- Ehrenscheibe Teiler 1 Tamas Herbert Wagner 78,1 2 Ernst Jobmann 109,1 3 Frank Heinze

Mehr

WS 1987/88: PS: Die Literatur der Inneren Emigration am Beispiel Ernst Jüngers

WS 1987/88: PS: Die Literatur der Inneren Emigration am Beispiel Ernst Jüngers 1. Aktuelle Lehrveranstaltungen 2. Frühere Lehrveranstaltungen 1. Aktuelle Lehrveranstaltungen Universität Koblenz-Landau, Campus Landau: SS 2016: V: Überblick über das Fach Germanistik (mit J. Schneider)

Mehr

Romantik und Religion

Romantik und Religion Romantik und Religion Heine Studien Herausgegeben von J oseph A. Kruse Heinrich-Heine-Institut der Landeshauptstadt Düsseldorf Christian Höpfner Romantik und Religion Heinrich Heines Suche nach Identität

Mehr

Inhalt. Priludium. Vogeluhr

Inhalt. Priludium. Vogeluhr Inhalt Vorwort 13 Priludium ANONYM Das Federspiel, A.B.C. mit Fliigcln 17 Vogeluhr EDUARD MORIKE Ein Srundlein wohl vor Tag 27 ANNETTE VON DROSTE-HULSHOFF Die Lcrche 28 NORBERT C. KASER der hthn CHRISTINE

Mehr

Inhalt. Die Restaurationszeit: Biedermeier und Vormärz von Helge Nielsen

Inhalt. Die Restaurationszeit: Biedermeier und Vormärz von Helge Nielsen Inhalt Die Restaurationszeit: Biedermeier und Vormärz von Helge Nielsen I. Grundzüge der Epoche (i 815-1848) 13 Weltschmerz 16 Biedermeier 18 Vormärz 21 II. Gattungen 2j Lyrik 28 Epik 29 Drama 31 III.

Mehr

F r e i t a g, 3. J u n i

F r e i t a g, 3. J u n i F r e i t a g, 3. J u n i 2 0 1 1 L i n u x w i r d 2 0 J a h r e a l t H o l l a, i c h d a c h t e d i e L i n u x - L e u t e s i n d e i n w e n i g v e r n ü n f t i g, a b e r j e t z t g i b t e

Mehr

R a i n e r N i e u w e n h u i z e n K a p e l l e n s t r G r e v e n T e l / F a x / e

R a i n e r N i e u w e n h u i z e n K a p e l l e n s t r G r e v e n T e l / F a x / e R a i n e r N i e u w e n h u i z e n K a p e l l e n s t r. 5 4 8 6 2 8 G r e v e n T e l. 0 2 5 7 1 / 9 5 2 6 1 0 F a x. 0 2 5 7 1 / 9 5 2 6 1 2 e - m a i l r a i n e r. n i e u w e n h u i z e n @ c

Mehr

L 3. L a 3. P a. L a m 3. P a l. L a m a 3. P a l m. P a l m e. P o 4. P o p 4. L a. P o p o 4. L a m. Agnes Klawatsch

L 3. L a 3. P a. L a m 3. P a l. L a m a 3. P a l m. P a l m e. P o 4. P o p 4. L a. P o p o 4. L a m. Agnes Klawatsch 1 L 3 P 1 L a 3 P a 1 L a m 3 P a l 1 L a m a 3 P a l m 2 P 3 P a l m e 2 P o 4 L 2 P o p 4 L a 2 P o p o 4 L a m 4 L a m p 6 N a 4 L a m p e 6 N a m 5 5 A A m 6 6 N a m e N a m e n 5 A m p 7 M 5 A m p

Mehr

S o n n t a g, 5. A u g u s t

S o n n t a g, 5. A u g u s t S o n n t a g, 5. A u g u s t 2 0 1 8 R ü c k b l i c k, A b s c h i e d, v i e l p a s s i e r t u n d k e i n e Z e i t D r e i M o n a t e s i n d v e r g a n g e n, v o l l g e s t o p f t m i t s

Mehr

S o n n t a g, 2 6. N o v e m b e r

S o n n t a g, 2 6. N o v e m b e r S o n n t a g, 2 6. N o v e m b e r 2 0 1 7 A u s f l u g n a c h N e v a d a u n d A r i z o n a D e r g r o ß e S o h n u n d i c h g i n g e n a u f e i n e F a h r t i n R i c h t u n g N e v a d a

Mehr

EXILLITERATUR EXILLITERATUR

EXILLITERATUR EXILLITERATUR EXILLITERATUR EXILLITERATUR Zum Ziel der Emigranten wurden in den ersten Monaten des Exils die Nachbarländer: die Tschechoslowakei, die Schweiz, die skandinavischen Länder, und vor allem (seit Heinrich

Mehr

Faust. Die Entstehungsgeschichte. von Hannah Buchinger und Jeanette Klassen,

Faust. Die Entstehungsgeschichte. von Hannah Buchinger und Jeanette Klassen, Faust Die Entstehungsgeschichte von Hannah Buchinger und Jeanette Klassen, 04.09.15 Inhalt Entstehung der grundlegenden Idee Historischer Faust Werke anderer Dichter Inspirationen zum Drama Vier Phasen

Mehr

Klingenthaler Geigenbauer: Übersicht

Klingenthaler Geigenbauer: Übersicht Klingenthaler Geigenbauer: Übersicht Die folgende Liste enthält Namen von Geigenbauern, die in Klingenthal gewirkt haben, ausgebildet wurden oder aus Klingenthal stammen. Sie basiert zum größten Teil auf

Mehr

Geschichte der Juden der Stadt Steinheim am Main

Geschichte der Juden der Stadt Steinheim am Main Geschichte der Juden der Stadt Steinheim am Main Ernst Henke unter Mitarbeit von Leo Mayer und Willi Walther Inhaltsverzeichnis 7 Die Groß-Steinheimer Juden unter den Eppsteinern... 17 2 Die Steinheimer

Mehr

Inhaltsverzeichnis. Vorwort Benutzerhinweise Briefe

Inhaltsverzeichnis. Vorwort Benutzerhinweise Briefe 5 Inhaltsverzeichnis Vorwort..................................... 17 Benutzerhinweise............................... 22 Briefe 1. Peters (C. F. Peters), 3. Januar 1871............. 29 2. *Dorothea Brockhaus,

Mehr

Referat am Buddenbrooks von Thomas Mann. M. Schneider

Referat am Buddenbrooks von Thomas Mann. M. Schneider Referat am 12.3.2001 Buddenbrooks von Thomas Mann M. Schneider Zum Autor: Thomas Mann wird am 6. Juni 1875 als Sohn des Speditionskaufmanns und späteren Senators Heinrich Mann und dessen Frau Julia (geb.

Mehr

Fragenkatalog für die schriftliche Abschlussprüfung (Bachelor) Conf. dr. Gabriella-Nóra Tar

Fragenkatalog für die schriftliche Abschlussprüfung (Bachelor) Conf. dr. Gabriella-Nóra Tar Department für deutsche Sprache und Literatur Fragenkatalog für die schriftliche Abschlussprüfung (Bachelor) Aufklärung Conf. dr. Gabriella-Nóra Tar 1. Welches sind zentrale Begriffe der Aufklärung? 2.

Mehr

Friihromantik Epoche - Werke - Wirkung

Friihromantik Epoche - Werke - Wirkung Friihromantik Epoche - Werke - Wirkung Vow Lothar Pikulik Zweite Auflage Verlag C.H.Beck Miinchen Inh altsverzeichnis Einfiihrung 9 Abkiirzungen der zitierten Quellen 13 Erster Teil: Entstehung I. Kapitel:

Mehr

Thomas Mann [Über das Filmmanuskript»Tristan und Isolde«]

Thomas Mann [Über das Filmmanuskript»Tristan und Isolde«] Thomas Mann [Über das Filmmanuskript»Tristan und Isolde«] In der Textfassung der Großen kommentierten Frankfurter Ausgabe (GKFA) Mit Daten zu Leben und Werk {764}[Über das Filmmanuskript»Tristan und Isolde«]

Mehr

Список литературы к книжной выставке «Verboten und verbrannt / Запрещены и сожжены» 28 апреля 31 мая

Список литературы к книжной выставке «Verboten und verbrannt / Запрещены и сожжены» 28 апреля 31 мая Список литературы к книжной выставке «Verboten und verbrannt / Запрещены и сожжены» 28 апреля 31 мая 1. Becher, J. R. Werke : in 3 Bd. Bd. 1.: Gedichte. Berlin ; Weimar : Aufbau, 1976. 552 с., 1 л. ил.

Mehr

Lyriktheorie. Philipp Reclam jun. Stuttgart. Texte vom Barock bis zur Gegenwart. Herausgegeben von Ludwig Völker

Lyriktheorie. Philipp Reclam jun. Stuttgart. Texte vom Barock bis zur Gegenwart. Herausgegeben von Ludwig Völker Lyriktheorie Texte vom Barock bis zur Gegenwart Herausgegeben von Ludwig Völker 14905340 Philipp Reclam jun. Stuttgart Inhalt Einleitung 7 1. Martin Opitz: Von der Disposition oder abtheilung der dinge

Mehr

Heid. Hs Nachlass August Boeckh ( )

Heid. Hs Nachlass August Boeckh ( ) Heid. Hs. 2129-2132 Nachlass August Boeckh (1785-1867) Professor der Klass. Philologie und Altertumsforscher in Heidelberg) Korrespondenz Heid. Hs. 2129-2132 Heid. Hs. 2129,... 1 Arnim, Achim von 1809-1811

Mehr

Hören lesen Medienreflexion in Medien am Beispiel von Der Zauberberg von Thomas Mann

Hören lesen Medienreflexion in Medien am Beispiel von Der Zauberberg von Thomas Mann Hören lesen Medienreflexion in Medien am Beispiel von Der Zauberberg von Thomas Mann Grundbegriffe des Mediennetzes Medien- kombinaion (technische Verbindung) Medien- verbund (ökonomische Verflechtung)

Mehr

Inhaltsverzeichnis. Alles hat seine Zeit" Statt eines Vorwortes

Inhaltsverzeichnis. Alles hat seine Zeit Statt eines Vorwortes Inhaltsverzeichnis Alles hat seine Zeit" Statt eines Vorwortes Altes Testament: Alles hat seine Zeit 14 Max Frisch: [Wir leben und sterben jeden Augenblick] 15 Hermann Hesse: Stufen 16 Lang oder kurz ist

Mehr

JAHR ORT EREIGNIS ALTER

JAHR ORT EREIGNIS ALTER 1. : LEBEN UND WERK 56 Georg Trakl 1887 1914 akg-images 1887 Salzburg Georg Trakl wird am 3. Februar als viertes Kind des Eisenhändlers Tobias Trakl und seiner Frau Maria Catharina geboren; der Vater bringt

Mehr

Wer schreibt hier? Ludwig Tieck ( )

Wer schreibt hier? Ludwig Tieck ( ) Wer schreibt hier? Ludwig Tieck (1773-1853) Von 1795 bis 1805 ist er der bekannteste Romantiker. Seine Novellen und Märchen finden ein großes Publikum. Und er schreibt weiter. Gegen Ende seines Lebens

Mehr

LETTERATURA IN TEDESCO Lesen und üben

LETTERATURA IN TEDESCO Lesen und üben LETTERATURA IN TEDESCO Lesen und üben Verifica la disponibilità dei testi in CBT http://www.cbt.biblioteche.provincia.tn.it/oseegenius/ Aggiornamento: 5 luglio 2017 Auf der Suche nach Toby / Sabine Werner

Mehr

Danzig 1 Gulden D7 Kogge, Wappen 1923 vz Ag 44,99. Danzig 1/2 Gulden D6 Schiff 1923 vz Ag 39,99. Danzig 1/2 Gulden D14 Wappen 1932 f.

Danzig 1 Gulden D7 Kogge, Wappen 1923 vz Ag 44,99. Danzig 1/2 Gulden D6 Schiff 1923 vz Ag 39,99. Danzig 1/2 Gulden D14 Wappen 1932 f. Danzig 1 Gulden D7 Kogge, Wappen 1923 vz Ag 44,99 Danzig 1/2 Gulden D6 Schiff 1923 vz Ag 39,99 Danzig 1/2 Gulden D14 Wappen 1932 f.vz Cu-Ni 44,00 Danzig 1 Pfennig D2 Wappen 1923 ss+ Mess 4,99 Danzig 1

Mehr

Mit Originalprüfungen. und. Musterlösungen online auf

Mit Originalprüfungen. und. Musterlösungen online auf Mit Originalprüfungen und Musterlösungen online auf www.lernhelfer.de Meilensteine der deutschsprachigen Literatur seit der Aufklärung 1774 Goethes Briefroman Die Leiden des jungen Werthers über eine unglückliche

Mehr

www.portal-schöner-lernen.de

www.portal-schöner-lernen.de Materialien für guten Unterricht www.portal-schöner-lernen.de Religion Altes Testament Josef und Pharao Josef und Pharao Ziel der Stunde: Die Kinder lernen die Geschichte von Josef kennen und erfahren,

Mehr

Ev.-luth. Pfarrer in Pegau (1. Stelle)

Ev.-luth. Pfarrer in Pegau (1. Stelle) Ev.-luth. Pfarrer in Pegau (1. Stelle) (von 1553 bis 1879 zugleich Superintendenten) 1539 Andreas Schmidt (+ 1952) 1553 Konrad Mäusel (1519-1565) 1565 Andreas Göch (1518-1581) 1575 Matthias Detzschel (1542-1607)

Mehr

LITERATUR. Zitierte Ausgabe: Gesamtausgabe: Zu Siegfried Lenz: Lenz, Siegfried: Deutschstunde. München: dtv,

LITERATUR. Zitierte Ausgabe: Gesamtausgabe: Zu Siegfried Lenz: Lenz, Siegfried: Deutschstunde. München: dtv, LITERATUR Zitierte Ausgabe: Lenz, Siegfried: Deutschstunde. München: dtv, 40 2009. Gesamtausgabe: Lenz, Siegfried: Werkausgabe in Einzelbänden. 20 Bände. Hamburg: Hoffmann und Campe. Versch. Erscheinungsjahre

Mehr

INHALT. Wort und Spiele

INHALT. Wort und Spiele INHALT Wort und Spiele Klabund Prolog 13 EW. Bernstein Verflucht 14 Friedrich Rückert Grammatische Deutschheit... 15 Christian Morgenstern Der Wenvolf 16 August Stramm Mairegen 17 Hermann Hesse Ein Wallfahrer-Lied

Mehr

Goethe-Handbuch Supplemente

Goethe-Handbuch Supplemente Goethe-Handbuch Supplemente Band 3: Kunst Bearbeitet von Gabriele Busch-Salmen, Manfred Wenzel, Andreas Beyer, Ernst Osterkamp 1. Auflage 2011. Buch. xv, 624 S. Hardcover ISBN 978 3 476 02163 2 Format

Mehr

»Zur EditionEinführungDie Sängerin AntonelliDie wunderlichen NachbarskinderDer Verbrecher aus verlorener Ehre«Teil 1

»Zur EditionEinführungDie Sängerin AntonelliDie wunderlichen NachbarskinderDer Verbrecher aus verlorener Ehre«Teil 1 Die deutsche Literatur! Erzählungen I Eine Auswahl 1 1 2-3 4-7 8-10 tl 2 1-10 11 12 3 1 2-5 6 7-12 Marcel Reich-Ranicki Johann Wolfgang Goethe Johann Wolfgang Goethe Friedrich Schiller Friedrich Schiller

Mehr

INHALT. Einleitung 5. Josef Weinheber, Sankt Martin mit dem Mantel... 8 Gerhard Fritsch, Der hl. Martin 9. Hans Carossa, Barbaratag 12

INHALT. Einleitung 5. Josef Weinheber, Sankt Martin mit dem Mantel... 8 Gerhard Fritsch, Der hl. Martin 9. Hans Carossa, Barbaratag 12 260 INHALT Einleitung 5 Der heilige Martin Josef Weinheber, Sankt Martin mit dem Mantel... 8 Gerhard Fritsch, Der hl. Martin 9 Die heilige Barbara Hans Carossa, Barbaratag 12 Advent Rudolf Alexander Schröder,

Mehr

JOACHIM KAISER KAISERS KLASSIK IOO MEISTERWERKE DER MUSIK

JOACHIM KAISER KAISERS KLASSIK IOO MEISTERWERKE DER MUSIK JOACHIM KAISER KAISERS KLASSIK IOO MEISTERWERKE DER MUSIK Schneekluth INHALT Vorwort 9 1 LUDWIG VAN BEETHOVEN Symphonie d-moll Nr. 9 15 2 WOLFGANG AMADEUS MOZART Die Hochzeit des Figaro 20 3 ANTONIO VIVALDI

Mehr

Deutsche Literaturgeschichte Band 9. Ingo Leiß und Hermann Stadler. Weimarer Republik

Deutsche Literaturgeschichte Band 9. Ingo Leiß und Hermann Stadler. Weimarer Republik Deutsche Literaturgeschichte Band 9 Ingo Leiß und Hermann Stadler Weimarer Republik 1918-1933 I. EINFÜHRUNG IN DIE EPOCHE I. Politische Grundlagen 11 I.I Die ungeliebte Republik 11 i.2 Österreich - der»staat,

Mehr

Thomas Mann Das Haus Beckergrube 52, Lübeck

Thomas Mann Das Haus Beckergrube 52, Lübeck Thomas Mann Thomas Mann 1877 Das Haus Beckergrube 52, Lübeck Haus in der Mengstraße Lübeck Der Vater : Thomas Johann Heinrich Mann (1840, Lübeck 1891 Lübeck) Die Mutter : Julia Mann, geb. da Silva-Bruhns

Mehr

Inhaltsverzeichnis. Vorbemerkung 13. Hartmann Schedel Dantes aligerius von Florentz (1493) 15. Sebastian Brant Ein hoffliche antwurt Dantis (1545) 15

Inhaltsverzeichnis. Vorbemerkung 13. Hartmann Schedel Dantes aligerius von Florentz (1493) 15. Sebastian Brant Ein hoffliche antwurt Dantis (1545) 15 Inhaltsverzeichnis Vorbemerkung 13 Hartmann Schedel Dantes aligerius von Florentz (1493) 15 Sebastian Brant Ein hoffliche antwurt Dantis (1545) 15 Hans Sachs Historia: Dantes, der poet von Florentz (1563)

Mehr

Geschichte der deutschen Literatur

Geschichte der deutschen Literatur Geschichte der deutschen Literatur 2008 AGI-Information Management Consultants May be used for personal purporses only or by libraries associated to dandelon.com network. Band II Vom 19. Jahrhundert bis

Mehr

Thomas Mann (1875 1955)

Thomas Mann (1875 1955) Thomas Mann (1875 1955) Der große Repräsentant des Exils von André Krajewski Der Zauberer im Elfenbeinturm Thomas Mann war und ist eine Institution in der deutschen Literatur. Der große Erzähler und Romancier

Mehr

Literaquiz - Lösungen

Literaquiz - Lösungen Literaquiz - Lösungen Ein Literaturquiz am Tag der offenen Tür 2004 der Universität Stuttgart Die Abteilung Neuere Deutsche Literatur lädt zu einem multimedialen Quiz ein! Liebe Teilnehmerin, lieber Teilnehmer,

Mehr

Künstlerische Profile I

Künstlerische Profile I Künstlerische Profile I Literatur Henning Rischbieter Durch den Eisernen Vorhang Theater im geteilten Deutschland. Berlin.1999 Peter von Becker Das Jahrhundert des Theaters. (Dokumentation zur gleichnamigen

Mehr

Prof. Dr. Sabine Schneider Vorlesung: Einführung in die Literaturgeschichte des 18. Jahrhunderts (Drama, Roman, Novelle) HS 08 114d0

Prof. Dr. Sabine Schneider Vorlesung: Einführung in die Literaturgeschichte des 18. Jahrhunderts (Drama, Roman, Novelle) HS 08 114d0 1 Prof. Dr. Sabine Schneider Vorlesung: Einführung in die Literaturgeschichte des 18. Jahrhunderts (Drama, Roman, Novelle) HS 08 114d0 Do 14.00-15.45 Vorlesungsplan 18.09. Tragödie der Frühaufklärung *

Mehr