Gesundheitswirtschaft in Horizon 2020 Dr. Stefan Rauschen Rostock,

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1 Gesundheitswirtschaft in Horizon 2020 Dr. Stefan Rauschen Rostock, Nationale Kontaktstelle Lebenswissenschaften (NKS-L) PtJ und PT-DLR / Heinrich-Konen-Str. 1 / Bonn Tel / Fax / s.rauschen@fz-juelich.de

2 Horizont 2020 Fördermöglichkeiten im Bereich Gesundheit Agenda 1. Neuerungen in Horizont 2020 zum Thema 1 in FP7 2. Entwurf zum ersten Arbeitsprogramm Übersicht der Topics und Förderbereiche in der Challenge 1 3. Weitere Fördermöglichkeiten Führende Rolle der Industrie: Nanotechnology for Healthcare Innovative Medicine Initiative (IMI) EIP AHA EDCTP Joint Programming (JP) ERA-NETs

3 1. Neuerungen zum bisherigen Forschungsrahmenprogramm FP7

4

5 1,06% Gesamtbudget Horizont 2020 H2020 Budgetverteilung 3,52% 2,47% 0,60% 0,7 Mrd. 2,5 Mrd. 0,4 Mrd. 1,7 Mrd. 22,3 Mrd. 31,73% Wissenschaftsexzellenz Führende Rolle der Industrie Gesellschaftliche Herausforderungen Widening Participation Science with and for Society 38,53% 27 Mrd. EIT Nicht-nukleare Forschung des JRC 15,5 Mrd. 22,09%

6 Gesellschaftliche Herausforderungen Ziele: Ausrichtung auf politische Schwerpunkte (vgl. EU 2020) Gesamter Zyklus von der Forschung bis zur Vermarktung - Schwerpunkt auf Innovation Bildung kritischer Masse - transdisziplinär Trends: Enge Zusammenarbeit mit anderen Direktoraten in der Programmgestaltung ( Horizon 2020 Groups ) Koordinierung mit national finanzierten europäischen Aktivitäten wie z.b. ERA-Netze bzw. Joint Programming Initiativen Mobilisierung weiterer öffentlicher Mittel für Forschung + Innovation Palette der Förderinstrumente wird genutzt

7 Innovationskette Grundlagenforschung Machbarkeit Validierung (lab scale) Demonstration (large scale) Vermarktung Forschung Entwicklung Innovation Vermarktung

8 Kommentar der KOM an das EP Innovationskette & Marktreife

9 Förderinstrumente Größere Vielfalt an Förderinstrumenten Werden z.t. eingesetzt, um gezielt bestimmte Entwicklungsstadien in der Innovations-/ Wertschöpfungskette zu fördern. Verbundforschungsprojekte (Collaborative Projects, CP) teilweise mit close-to-market (CTM) Aktivitäten Unterstützungsmassnahmen (Coordination and Support Actions, CSA) PPP - Public-Private Partnerships (z.b. IMI2 und BRIDGE) P2P co-fund actions & Art. 185 Maßnahmen (z.b. EDCTP2) Preise neu KMU Instrument neu Fast Track to Innovation neu Förderung der öffentlichen Auftragsvergabe neu für Health Pre-commercial procurement (PCP) Public Procurement of innovative Solutions (PPI)

10 Gesundheit, Demographischer Wandel und Wohlergehen Ziele: Verbesserung von lebenslanger Gesundheit und Wohlergehen Qualitativ hochwertige, nachhaltige Gesundheits- und Versorgungssysteme Möglichkeiten für Wachstum und Beschäftigung Herausforderungen: Steigende Kosten im Gesundheitswesen vor dem Hintergrund der alternden Bevölkerung erfordert Sicherstellung von effektiver Prävention, Behandlung und Management von Krankheiten und Behinderungen Chronische Krankheiten, Infektionskrankheiten Lösungsansätze: Exzellente Forschung Verbesserung des Verständnisses von Gesundheit, Krankheit, Behinderung, Entwicklung und Altern Übertragung des Wissens in innovative und effektive Produkte, Strategien, Interventionen und Dienstleitungen Unterstützung der Zusammenarbeit für exzellente, multidisziplinäre Teams aus verschiedenen Sektoren Kohorten, klinische Studien, -omics, IKT (e-health), personalisierte Medizin, Assistenzsysteme,..

11 Gesundheit, Demographischer Wandel und Wohlergehen Neuerungen Keine Gliederung mehr nach Krankheiten Stärkere Berücksichtigung von Prävention und Pflege als bisher Umsetzung durch Vielzahl an Förderinstrumenten Konkret heisst das Aktivitäten werden die gesamte Bandbreite der Produktentwicklung, von der Grundlagenforschung bis hin zur Marktreife adressieren Cross cutting issues sollen hier ebenfalls adressiert werden, z.b. Sozial-, Wirtschafts- und Geisteswissenschaften, Gender, Internationale Kooperation Komplementarität und Synergien mit JPIs, EIP, AAL, PPPs Programme level -Ansatz: int. Zusammenarbeit mit weiteren Förderern Verbindung zu anderen Programmteilen von Horizont 2020, insbesondere zu Key Enabling Technologies (KETs) sowie zu weiteren Gesellschaftlichen Herausforderungen

12 Implementierung keine engen, prescriptive Topics wie in FP7 breite, problemlösungsorientierte Topics, die eine Vielzahl von bottom-up Ideen/Vorschlägen zulassen Nutzung von unterschiedlichen Instrumenten KMU: 20% des Budgets in den Herausforderungen sollen an KMU fließen + spezielles KMU-Instrument (aber kein eligibility Kriterium mehr) Weiterhin bzw. verstärkte Unterstützung von Internationalen Initiativen wie: - IRDiRC - International Rare Diseases Research Consortium ( - GACD - Global Alliance for Chronic diseases ( - Global Research Collaboration for Infectious Disease Preparedness Schwerpunkte für den Bereich Public Health basierend auf Bericht einer von der EU KOM eingesetzten Expertengruppe unter: Schwerpunkte insbes. für den Bereich Medikamentenentwicklung basierend auf dem Priority Medicines for Europe and the World Update Report, 2013 :

13 Horizon 2020 Strategisches Programm und Arbeitsprogrammstruktur

14 Horizon 2020 Strategisches Programm Focus Areas Personalizing health and care Sustainable food security Blue growth: unlocking the potential of the oceans Smart cities and communities Competitive low carbon energy Energy efficiency Mobility for growth Waste Water innovation: boosting its value for Europe Overcoming the crisis Disaster resilience Digital security

15 Strategisches Programm Focus Area Personalizing health and care This focus area will support research and innovation throughout the health and care chain by promoting the development of personalised diagnostics, drugs and other interventions by improving health and care delivery through measures including evidence based integrated and self-care by promoting population health interventions including adapting to changing environmental and climate factors. durch die Innovative Medicines Initiative > Akademia > KMU > Big Pharma durch das Ambient Assisted Living Joint Programme > Akademia > KMU > IKT, Serviceindustrie durch direct support to small businesses oder other forms of co-operative research

16 Horizont 2020 Fördermöglichkeiten im Bereich Gesundheit Agenda 1. Neuerungen in Horizont 2020 zum Thema 1 in FP7 2. Entwurf zum ersten Arbeitsprogramm Übersicht der Topics und Förderbereiche in der Challenge 1 3. Weitere Fördermöglichkeiten Führende Rolle der Industrie: Nanotechnology for Healthcare Innovative Medicine Initiative (IMI) EIP AHA EDCTP Joint Programming (JP) ERA-NETs

17 Übersicht zum aktuellen Arbeitsprogramm Budget 1200 M für 2 Jahre zwei Calls Call for personalising health and care Call for co-ordination activities Plus other actions Call for personalising health and care Überwiegend Verbundforschung (Research and Innovation Action; 100% Förderquote) Ausserdem Topics mit anderen Instrumenten Demonstration (Innovation Action; 70% Förderquote) KMU-Instrument PCP (pre-commercial procurement) PPI (public procurement of innovative solutions) Preise Call for co-ordination activities Topics zur Unterstützung von ERA-NETs und JPI s sowie zur Unterstützung internationaler Initiativen

18 Die Topics im aktuellen Arbeitsprogramm 2014/15 Area Topic Instrument Jahr Understanding health, ageing and disease PHC 1: Understanding health, ageing and disease: determinants, risk factors and pathways PHC 2: Understanding diseases: systems medicine RIA (100%) RIA (100%) PHC 3: Understanding common mechanisms of diseases and their relevance in co-morbidities RIA (100%) 2015 Effective health promotion, disease prevention, preparedness and screening PHC 4: Health promotion and disease prevention: improved inter-sector cooperation for environment and health based interventions RIA (100%) 2015 PHC 5: Health promotion and disease prevention: translating -omics into stratified approaches RIA (100%) 2014 PHC 6: Evaluating existing screening and prevention programmes RIA (100%) 2014 continued PHC 7: Improving the control of infectious epidemics and foodborne outbreaks through rapid identification of pathogens (also SC2) PHC 8: Vaccine development for poverty-related and neglected infectious diseases: Tuberculosis PHC 9: Vaccine development for poverty-related and neglected infectious diseases HIV/AIDS RIA (100%) RIA (100%) RIA (100%)

19 Die Topics im aktuellen Arbeitsprogramm 2014/15 Area Topic Instrument Jahr Improving diagnosis PHC 10: Development of new diagnostic tools and technologies: in vitro devices, assays and platforms RIA (100%) 2014 PHC 11: Development of new diagnostic tools and technologies: in vivo medical imaging technologies PHC 12: Clinical validation of biomarkers and/or diagnostic medical devices RIA (100%) SME- Instrument & 15 Innovative treatments and technologies PHC 13: New therapies for chronic noncommunicable diseases RIA (100%) 2014 PHC 14: New therapies for rare diseases RIA (100%) 2015 PHC 15: Clinical research on regenerative medicine RIA (100%) 2014/15 continued PHC 16: Tools and technologies for advanced therapies RIA (100%) 2015 PHC 17: Comparing the effectiveness of existing healthcare interventions in the elderly RIA (100%) 2014 PHC 18: Establishing effectiveness of health care interventions in the paediatric population RIA (100%) 2015

20 Die Topics im aktuellen Arbeitsprogramm 2014/15 Area Topic Instrument Jahr Advancing active and healthy ageing PHC 19 : Advancing active and healthy ageing with ICT: Service robotics within assisted living environments RIA (100%) 2014 PHC 20: Advancing active and healthy ageing with ICT: ICT solutions for independent living with cognitive impairment IA (70%) 2014 PHC 21: Advancing active and healthy ageing with ICT: Early risk detection and intervention RIA (100%) 2015 PHC 22: Promoting mental wellbeing: in the ageing population RIA (100%) 2015 Integrated, sustainable citizencentred care PHC 23: Developing and comparing new models for safe and efficient, prevention oriented, health and care systems RIA (100%) 2014 PHC 24: Piloting personalised medicine in health and care systems RIA (100%) 2015 PHC 25: Advanced ICT systems and services for Integrated Care RIA (100%) 2015 PHC 26: Self-management of health and disease: citizen engagement and mhealth RIA (100%) 2014

21 Die Topics im aktuellen Arbeitsprogramm 2014/15 Area Topic Instrument Jahr Integrated, sustainable citizencentred care continued PHC 27: Self-management of health and disease and patient empowerment supported by ICT PCP 2015 PHC 28: Self-management of health and disease and decision support systems based on predictive computer modelling used by the patient him or herself RIA (100%) 2015 PHC 29: Public procurement of innovative ehealth services PPI 2015 Improving Health Information, data exploitation and providing an evidence base for health policies and regulation PHC : Digital representation of health data to improve disease diagnosis and treatment PHC : Foresight for health policy development and regulation RIA (100%) RIA (100%) PHC : Advancing bioinformatics to meet biomedical and clinical needs RIA (100%) 2014 continued PHC 33: New approaches to improve predictive human safety testing RIA (100%) 2015 PHC 34: ehealth interoperability CSA 2014

22 Die Topics im aktuellen Arbeitsprogramm 2014/15 Area Topic Instrument Jahr Co-ordination activities HCO 1: Innovation Partnership: Support for the European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing CSA (100%) 2014 HCO 2: Joint Programming: Coordination Action for the Joint Programming Initiative (JPI) "More Years, Better Lives - the Challenges and Opportunities of Demographic Change CSA (100%) 2014 HCO 3: Support for the European Reference Networks: Efficient network modelling and validation CSA (100%) 2015 continued HCO 4 : Support for international infectious disease preparedness research CSA (100%) 2014 HCO 5: Global Alliance for Chronic Diseases: prevention and treatment of type 2 diabetes RIA (100%) 2015 HCO 6: Global Alliance for Chronic Diseases: tbd RIA (100%) 2015 HCO 7-13: ERA-NETs on neurodegenerative diseases, cancer, brain-related/nervous system diseases, systems medicine, rare diseases, antimicrobial resistance, cardiovascular diseases ERA-NET Cofund 2014/15

23 Die Topics im aktuellen Arbeitsprogramm 2014/15 Area Topic Instrument Jahr continued HCO14: New approaches to bridge the divide in European health research and innovation CSA (100%) 2014 HCO 15: Mobilisation and mutual learning action plan in the area of societal challenge 1 CSA (100%) 2014 Fast track to innovation Bottom-up FTI 2015 Other actions (not subject to calls for proposals) HOA1: Subscription fee: Human Frontier Science Programme Organisation Subscription 2014/15 HOA2: Tenders for programme evaluation, studies and impact assessment; and for conferences, events and outreach activities. Public Procurement 2014/15 HOA3: Independent experts assisting in proposal evaluations and project reviews Expert contracts 2014/15 HOA4: Global Alliance for Chronic Diseases Subscription 2014 HOA5: National Contact Points CSA 2014 HOA6: Stem cell research outreach HOA7: ehealth Sectoral Inducement Price HOA8: Inducement Price topic tbd Grant to identified beneficiary Preis

24 Topicbeispiel PHC : Understanding common mechanisms of diseases and their relevance in co-morbidities Specific challenge: The development of new treatments will rely heavily on an improved understanding of the pathophysiology of diseases. There is therefore a need to address the current knowledge gaps in disease aetiology in order to support innovation in the development of evidence-based treatments. In this context, a better understanding of the mechanisms that are common to several diseases, in particular of those leading to co-morbidities, constitutes an important challenge. Scope: Proposals should focus on the integration of pre-clinical and clinical studies for the identification of mechanisms common to several diseases. Proposals should assess and validate the relevance of these common mechanisms and of their biomarkers (where relevant) on the development of disease-specific pathophysiology, as well as their role in the development of co-morbidities in both males and females. The Commission considers that proposals requesting a contribution from the EU of between EUR 4 and 6 million would allow this specific challenge to be addressed appropriately. Nonetheless, this does not preclude submission and selection of proposals requesting other amounts. Expected impact: This will provide: A better understanding of disease pathways and / or mechanisms common to a number of diseases New directions for clinical research for better disease prevention, health promotion, therapy development, and the management of co-morbidities Type of action: Research and Innovation actions

25 PHC ) Understanding health, ageing and disease: determinants, risk factors and pathways Scope Elucidate trends and determinants of health and risk factors for disease through the generation, integration and validation of data (e.g. molecular, behavioural, clinical and/or environmental, exposure sciences, genetics, epigenetics, etc.) Identify the determinants and pathways characteristic of healthy ageing (from early stages of development onwards) as well as health deterioration Expected Impact Evidence for effective patient stratification Better understanding of pathways of healthy ageing Research and innovation action: 4-6 million EUR per project

26 PHC ) Health promotion and disease prevention: translating omics into stratified approaches Scope Develop and assess a personalised / stratified health promotion or disease prevention programme, taking into account the omics characteristics of individuals, complemented by environmental and/or lifestyle factors. Develop tools and methods for the use of omics data in such programmes Assess the value (different dimensions to be assessed) and utility of omics data in preventive medicine. Focus on diseases with either high prevalence or which present a high risk to the individual, or a high cost to society. Expected Impact Evidence on the validity, utility and cost-effectiveness of omics based health promotion and disease prevention programmes, allowing informed decisions on the organisation of health and care systems Research and innovation action (100%) 4-6 million EUR per project

27 PHC ) Evaluating existing screening and prevention programmes Scope Assess existing screening and disease prevention strategies and programmes, at the level of the individual or stratified population groups, across Europe, for their impact on health outcomes, cost effectiveness and health equity. Develop new methods or adapt existing ones, applying them in different health systems and organisational infrastructures and testing their applicability in different political, economic and societal contexts. Develop methodological expertise across Europe Expected Impact Evidence for the increased use, or discontinuation of, existing screening and prevention programmes allowing informed decisions by policymakers Capacity building in the assessment of such screening and prevention programmes Research and innovation action (100%) 2-3 million EUR per project

28 PHC ) Improving the control of infectious epidemics and foodborne outbreaks through rapid identification of pathogens Scope Molecular sequence data + clinical, microbiological and epidemiological data for identification and risk assessment of emerging pathogens (including from drug resistant pathogens) Expected Impact Better containment and mitigation of epidemics Reduction of impact of outbreaks Contribution to global research response within 48 hours of outbreak Topic implemented jointly with Societal Challenge 2: "Food security, sustainable agriculture, marine and maritime research and the bio-economy" Research and innovation action (100%) million EUR per project

29 PHC ) Vaccine development for poverty-related and neglected infectious diseases: Tuberculosis Scope Focus on strengthening the capacity for discovery and early development of new vaccine candidates for Tuberculosis by i) development of platform for novel candidates discovery, selection, pre-clinical and early CT; ii) tackling major bottleneck in vaccine development. Address barriers+facilitators for uptake+implementation Expected Impact To increase the chance of discovery of an effective vaccine with lower cost Support to a global initiative for the development of TB vaccines including links to the European and Developing Countries Clinical Trials Partnership (EDCTP) Research and innovation action (100%) million EUR per project

30 PHC ) Development of new diagnostic tools and technologies: in vitro devices, assays and platforms Scope Develop innovative in vitro diagnostic tools and technologies with clear advantage over existing ones to improve the performance of diagnosis, prediction, monitoring, intervention or assessment of therapeutic response. Expected Impact New and better in vitro diagnostic tools and methods. Growth of the European diagnostics sector / SMEs. Research and innovation action (100%) 4-6 million EUR per project

31 PHC and 2015) Clinical validation of biomarkers and/or diagnostic medical devices Scope All existing potential biomarkers (prediction, diagnostic, prognostic, monitoring, toxicity, end-point, etc.). Both in vivo and in vitro potential biomarkers are eligible. Preference will be given to the validation of disease-related biomarkers (i.e. diagnostic, susceptibility/risk, monitoring and prognostic biomarkers), but drug biomarkers are not excluded. Validation of the performance of new diagnostic devices (either in combination with the biomarker validation, or against existing standards). Expected Impact Increased clinical availability of validated biomarkers for the benefit of the patient. Growth of the European diagnostics sector, in particular SMEs. Enhancing profitability and growth performance of SMEs by combining and transferring new and existing knowledge into innovative, disruptive and competitive solutions seizing European and global business opportunities. SME instrument 1-5 million EUR per project (phase2), Laufzeit 1-2 Jahre

32 *F5 PHC and 2015: Clinical validation of biomarkers and/or diagnostic medical devices Scope Identification Qualification Device validation Biomarker validation All existing potential biomarkers are eligible Phase and 6 months; (Activities: Feasibility of concept, Risk assessment, IP regime, Partner search, Design study, Pilot application) Phase 2 - Between 1 and 5 million per project (up to 5 if properly justified) (Activities: Development, prototyping, testing, piloting, miniaturisation, scaling-up, market replication, research) Phase 2 - Between 12 and 24 months per project (more if properly justified) Budget ca. 100 million in 2014 & 2015 for Phase 2, ca. 10 million in 2014 & 2015 for Phase 1 Questions: Jean-Luc SANNE, DG for Research & Innovation, Directorate Health, Jean-luc.sanne@ec.europa.eu

33 PHC ) New therapies for chronic non-communicable diseases Scope Clinical Trials for proof of concept in humans evaluating the potential clinical efficacy of novel therapeutic concept(s) or the optimisation of available therapies (e.g. drug repurposing) Expected Impact Improved therapeutic outcome of major NCDs both for individual patients and for health care systems Speed up the identification of candidate strategies with highest potential of success, including multi or comorbidity Early exclusion of candidates unlikely to succeed Research and innovation actions: 4-6 million EUR per project

34 PHC /15) Clinical research on regenerative medicine Scope Focus on clinical (in-patient) research; priority to proposals with approvals to start Any justified disease or condition Expected Impact Test regenerative medicine in the clinic Stimulate European efforts in regenerative medicine, incl industry New approaches to untreatable disease Research and innovation action (100%) 4-6 million

35 PHC ) Comparing the effectiveness of existing healthcare interventions in the elderly Scope Compare the use of available pharmacological as well as non-pharmacological healthcare interventions in the elderly (> 65 year) population Expected Impact Evidence base for more effective, safer, compliant and economical interventions in the elderly Improvement of health outcomes predictability and comorbidities management Support best practices, guidelines development and regulatory guidance Research and innovation actions: 4-6 million EUR per project

36 *CNECT PHC ) Service robotics within assisted living environments Scope Service robotics in assisted living environments can help an ageing population to remain active and independent for longer Build on advances in this domain and combine multi-disciplinary research involving behavioural, sociological, health and other relevant disciplines Expected Impact Evidence for the benefits of service robotics developed, based on proof of concept and involvement of relevant users and other stakeholders Reduction of admissions and days spent in care institutions, and prolongation of time spent living in own home when ageing with emerging functional impairments Improvement in quality of life of older persons of their care providers Global leadership in advanced solutions supporting active and healthy ageing Research and innovation action (100%): 3-4 million EUR per project

37 *CNECT PHC ) ICT solutions for independent living with cognitive impairment Scope Pilots building on flexible and open ICT solutions which allow users to live independently for longer while experiencing cognitive impairment Development of best-practice and viable business and financing models, as well as evidence for potential return on investment Innovation in organisational and business models for service delivery as well as standardisation and interoperability work on required ICT platforms, services and data sources Number of users involved should be sufficient to ensure statistical significance in impact analysis, with a minimum of 4 pilot sites in 4 countries

38 PHC ) ICT solutions for independent living with cognitive impairment Expected Impact *CNECT Clear evidence on return of investment regarding: -> quality of life and active ageing for involved users and carers -> Prolongation of active participation in society, avoidance of unnecessary hospitalization and delay institutionalization for as long as possible -> Clear evidence on the improvements of efficiency of health and care systems Best practice for viable business and financing models which are scalable across Europe Contribution to the competitiveness of the European ICT industry in the domain, through enhanced interoperability and scalable markets Innovation action (70%): 2-3 million EUR per project

39 PHC ) Developing and comparing new models for safe and efficient, prevention oriented, health and care systems Scope Action oriented research on the development of new models for health systems and services, making these more prevention oriented. The financial, human and technical resources and governance mechanisms needed for these models will be addressed Can be developed for different levels within the health system (micro/meso/macro) Checked for use in different health systems and compared with alternatives Expected Impact Evidence on new effective and efficient, prevention oriented models of health and care systems Research and innovation action (100%) 4-6 million EUR per project

40 PHC ) Self-management of health and disease: citizen engagement and mhealth Scope focus on patients or healthy persons, health management addressed in a holistic approach (i) citizen engagement in health, wellbeing and prevention of diseases (ii) mhealth apps for disease management *CNECT Expected Impact Improvements: self-management of health, creation of new personalised behavioural health interventions, high end mhealth apps and service offering, interaction and education Research and innovation action (100%), 3 to 5 million EUR

41 PHC ) Foresight for health policy development and regulation Scope Identify key driving forces- (external and internal to the health systems) likely to influence health and wellbeing in the future in Europe and beyond; Develop a comprehensive framework of analysis with a robust set of indicators integrating key factors likely to impact health and demand for health services; Classical foresight techniques, modelling and other quantitative research methods will be used It is expected that successful projects will collaborate Expected Impact Robust framework that can provide orientations for health sector transformation and guide investments in health care as well as guide future health research Research and innovation action (100%) 2-3 million EUR per project

42 PHC ) Advancing bioinformatics to meet biomedical and clinical needs Scope Improved approaches to understanding and use of biomedical and clinical data Data handling, processing and analysis Link developers and end-users Expected Impact Better use of biomedical data in research and medical practice Add value to European excellence in the field Increased research & innovation opportunities in this SME-intensive field Stimulate innovation and obtain commercial bioinformatics products Research and innovation action(100%) 2-3 million

43 PHC ) ehealth interoperability *CNECT Scope (i) Assess the need for a common reference information model for ehealth deployment in Europe building on existing CEN, ISO, and HL7 standards. (ii) Investigate the possibility to combine existing or develop new European or international standard data model, vocabulary and terminology for medicinal or pharmaceutical products throughout Europe. (iii) Analysis of the use of SNOMED CT as the core terminology to solve semantic interoperability issues for cross border but also national and regional ehealth deployments in the EU.

44 PHC ) ehealth interoperability *CNECT Scope (iv) identify and develop a business model for ehealth interoperability based on a roadmap of cross border use cases that should be deployed on large scale in the future on top of the epsos use cases Expected Impact (i) convergence in the use of ehealth Standards (ii) provide proposal for practical solutions and enable large scale deployments (iii) contribute to better semantic interoperability of ehealth services (iv) contribute to planning and road-mapping of the CEF for what concerns the deployment of cross border ehealth services CSA (100%) 4 Million (1 M per item)

45 Horizont 2020 Fördermöglichkeiten im Bereich Gesundheit Agenda 1. Neuerungen in Horizont 2020 zum Thema 1 in FP7 2. Entwurf zum ersten Arbeitsprogramm Übersicht der Topics und Förderbereiche in der Challenge 1 3. Weitere Fördermöglichkeiten Führende Rolle der Industrie: Nanotechnology for Healthcare Innovative Medicine Initiative (IMI) EIP AHA EDCTP Joint Programming (JP) ERA-NETs

46 Leadership in enabling and industrial technologies LEIT: Nanotechnology and Advanced Materials for more effective Healthcare Topic Instrument Jahr NMK 8: Scale-up of nanomedicine production NMK 9: Networking of SMEs in the nano-biomedical sector NMK 10: Biomaterials for the treatment of Diabetes Mellitus NMK 11: Nanomedicine therapy for cancer: from preclinical lab stage to early clinical testing NMK 12: Biomaterials for treatment and prevention of Alzheimer s disease Budget: 42 Mio. EUR (2014) und 36 Mio. EUR (2015) Research & Innovation Actions 100% funding Start at TRL 4-5 target TRL 6-7 Implemented as cross-ket Coordination & Support Action one action will be funded Research & Innovation Actions 100% funding TRL 5 Innovation Actions 70% funding Implemented from TLR 4/5 target to reach 6/7 Implemented as cross-ket Research & Innovation Actions 100% TRL

47 Innovative Medicines Initiative Größte Public-Private Partnership im Bereich der Biomedizin Innovative Zusammenarbeit zwischen der Europäischen Kommission und der EFPIA (European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations) als Joint Technology Initiative (JTI) unter FP7 Fördergelder gehen ausschließlich an Akademia, KMU, Patientenorganisationen und Zulassungsbehörden; EFPIA-Firmen partizipieren durch in kind contributions Ziele: Stärkung des medizinischen Innovationspotentials in Europa Verringerung von Engpässen in der Medikamentenentwicklung Verbesserung des Prozesses der Arzneimittelentwicklung Schnellere Bereitstellung von sicheren und effektiveren Arzneimitteln Stärkung der biopharmazeutischen Industrie in Europa

48 Die inhaltliche Ausrichtung der IMI Make Drug R&D processes in Europe more efficient and effective and enhance Europe s competitiveness in the Pharma sector Idea generation Basic research and non-clinical testing Human testing Regulatory Approval HTA and Pharmacovigilance Primary focus of early IMI calls 2007 SRA Shift to also addressing challenges in society and healthcare 2011 SRA SRA Strategic Research Agenda 48

49 Konsortien/Förderberechtigung Zulassungsbehörden Public Private Partnership 2 Milliarden EURO Patientenorganisationen 1 Mrd. Euro (in cash) 1 Mrd.Euro (in kind) EFPIA Unternehmen EFPIA Konsortien nicht-efpia Unternehmen KMU Akademia Öffentliche-Konsortien (bestehend aus mind. 2 Partnern) Topic 1: Firma a, Firma b, Firma c Topic 2: Firma a, Firma d, Firma e

50 Zukünftige Ausschreibungsthemen in 2013 Call 10 wurde am 29. Oktober 2013 veröffentlicht : Immunological Assay Standarisation and Development for Use in Assessments of Correlates of Protection for Influenza Vaccines. Correlates of Protection (influenza vaccines) to improve and standardise the immunological assays to better evaluate the new and improved influenza vaccines (serological assays and clinically relevant surrogate markers of protection) Budget 6.1 Mio. EUR IMI JU Beitrag Mio. EUR EFPIA Eigenleistungen Alle Informationen: Abgabefrist der Expression of Interest Call 11 wurde am 13. Dezember 2013 veröffentlicht

51 IMI Call 11 Topics 1. Applied Public-Private Research enabling Osteoarthritis clinical headway (APPROACH) enhance the ability to prospectively identify specific OA patient subsets and enable the ability to conduct focused hypothesis-driven clinical trials 2. European Platform for Proof-of Concept for prevention in Alzheimer Disease (EPOC-AD) We propose to build a European Platform to facilitate Proof of Concept Trials to enable prevention of AD (build registries, longitudinal natural history study to qualify and validate biomarkers, pharmacological intervention trial modelled on SPY-2) 3. Blood-based Biomarker assays for personalized tumor therapy: value of latest circulating biomarkers establishment and clinical validation of methods capturing CRCs in different indications to facilitate development of (companion) diagnostics and (personalised) treatments 4. Zoonoses Anticipation and Preparedness Initiative (ZAPI) As new outbreaks could spread over large territories in just a few months, the program aim at increasing speed of development of the control tools (less than 6 months after occurrence of new zoonosis)

52 IMI Call 11 Topics 5. Generation of research tools to enable the translation of genomic discoveries into drug discovery projects Translate genomic discoveries into research tools Use these tools for target identification & validation and lead discovery Expand the range of drug targets required to address unmet medical need Combatting antibiotic resistance: NEWDRUGS4BADBUGS (ND4BB) 6. ND4BB Topic 6- Epidemiology research and development of novel systemic antibacterial molecules against healthcare-associated infections due to Gramnegative bacterial pathogens 7. ND4BB Topic 7 Development of novel inhaled antibiotics regimens in patients with cystic fibrosis (CF) and patients with non-cf bronchiectasis (BE) 8. ECORISKPrediction (ERP)

53 Wichtige Dokumente zu IMI Alle wichtigen Informationen sowie Unterlagen finden Sie auf der offiziellen IMI JU Webseite unter: Allgemein: IMI Council Decision vom 20. Dezember 2007 und Statuten IMI-JU Research Agenda sowie Aktualisierung 2011 IMI Financial Guidelines Unterlagen am Beispiel der 9. Ausschreibung: Call Topics Rules for participation Rules for submission, evaluation and selection of Expressions of Interest and Full Project Proposals Guide for Applicants Evaluation Form (Stufe 1 und Stufe 2) IP Policy Model Grant Agreement

54 weitere Möglichkeit zur Partnersuche: Partner Search Tool von IMI JU content/partner-search Die IMI-Partnering-Plattform

55 IMI2* Vorschlag der EU KOM zu IMI2 an Rat und Parlament im Rahmen des Innovation Investment Packages am : Laufzeit: Budget: 3.45 Mill. EUR (1.725 EU Beitrag, Industrie Beitrag, davon 1.5 Mill. EFPIA, 0.25 Mill. weitere Industrien) EU Beitrag aus dem Budget der Challenge 1, Industriebeitrag in kind sowie in cash Ausrichtung basierend auf neuer Strategischer Forschungsagenda: Schwerpunkte der IMI2: a 30% better success rate in clinical trials of priority medicines identified by the WHO clinical proof of concept in immunological, respiratory, neurological and neurodegenerative diseases in just five years; new and approved diagnostic markers for four of these diseases and at least two new medicines which could either be new antibiotics or new therapies for Alzheimer s disease. Beteiligungsregeln an Horizon 2020 Bet.Reg. angelehnt (u.a. Finanzierung), einzelne Abweichungen sind zu erwarten, IMI IP Policy soll bestehen bleiben Neu Finanzierung von Partnern aus Drittländern sowie Mid Caps sofern im WP vorgesehen * Informationen basieren auf dem offiziellen Vorschlag der EU KOM zu IMI2

56 Unterstützung von Antragstellern zu IMI Informationsveranstaltungen und spezielle IMI IPR Workshops NKS-L Newsletter & NKS-L Homepage, dort spezielle Infos zu IMI IMI Newsletter Webinare der IMI Executive Office zu den einzelnen Ausschreibungsthemen werden jeweils im Vorfeld der Ausschreibungen durchgeführt. Übersicht & Registrierung via: persönliche Beratung bei der NKS-L: Jan Skriwanek (Tel ) Umsetzung von Unterstützungsmaßnahmen (NKSL im Auftrag des BMBF) Unterstützung von deutschen Antragstellern in der 2. Stufe (bis zu Euro für die deutschen Partner eines Konsortiums): BMBF Bekanntmachung: IMI Partnering-Plattform siehe auch: content/partner-search Die Dienstleistungen der NKS-L sind kostenlos, auch zu IMI!

57 Europäische Innovationspartnerschaft aktives und gesundes Altern (EIP AHA) Die EIP AHA wurde 2011 als Pilotinitiative der Innovationsunion gestartet fokussiert auf der gesellschaftlichen Herausforderung des demografischen Wandels in Europa soll Forschung, Entwicklung und Vermarktung von Innovationen beschleunigen und eine rasche Modernisierung der beteiligten Sektoren und Märkte erreichen agiert über die gesamte Kette aus Forschung und Innovation hinweg führt alle relevanten Akteure in der EU, auf nationaler und regionaler Ebene zusammen (in sogenannten action groups) Derzeitige Prioritäten: Prävention und Früherkennung Innovation in Pflege und Behandlung Aktives und unabhängiges Leben

58 Ablauf Europäische Innovationspartnerschaft aktives und gesundes Altern (EIP AHA) Aktionsgruppen erstellen konkrete Aktionspläne Gemeinsame Erstellung von Richtlinien, Standards, etc. Austausch von Wissen und Erfahrungen, Best-Practice-Beispiele Mittlerweile 1000 Teilnehmer aus ganz Europa: Krankenhäuser, Verbände, Hochschul-Institute, private Unternehmen z.b. aus der Beratungs-, IKT-, Pharma- Branche sowie dem Pflegesektor Regionen Möglicherweise Erstellung gemeinsamer Forschungs- und Innovationsagenden (die in Horizont 2020 Berücksichtigung finden) Gemeinsame Antragstellung in offenen Förderprogrammen Vernetzungsmöglichkeit! Registrieren Sie sich auf dem marketplace

59 New Knowledge Proven Ideas New solutions Evidence and innovation guidelines Deployment support JP More Years Better Lives Horizon 2020 SC1 Health, demografic change and wellbeing ehealth AAL JP V2 ICT & Ageing Public Health Programme (health & ageing) Structural Funds EIB ESF EIT Die EIP Active and Healthy Ageing soll Akteure und Inhalte all dieser Programme bzw. Aktivitäten verknüpfen Research Innovation Deployment Angelehnt an Quelle: EU Kommission

60 P2P: Koordinierung nationaler Forschungsprogramme ERA-NET-Schema (ERA-NET und ERA-NET PLUS) Ziel: Koordinierung nationaler und regionaler Forschungsprogramme Bereitstellung eines Rahmens für Akteure, die staatliche Forschungsprogramme durchführen Informationen zu laufenden ERA-Nets: Übersicht zu ERA-NETs mit Bezug zu Lebenswissenschaften und deren Aufrufen Horizont 2020 Beteiligungsregeln gelten nicht, nationale Regelungen gelten Ausschreibungen, an denen DE (BMBF) beteiligt ist, über BMBF- Förderbekanntmachungen Beispiel ERA-NET Topic im Arbeitsprogramm 2014/2015: HCO9 2014: ERA-NET: Collaboration and alignment of national programmes and activities in the area of brain-related diseases and disorders of the nervous system. Type of action: ERA-NET Co-fund

61 Alternative Fördermöglichkeiten in FP7: ERA-NETs mit Bezug zum Thema 1 Gesundheit ERA-Nets im Bereich Gesundheit NEURON 2 Neurowissenschaften Call vors. im Januar 2014: ERare 2 Seltene Krankheiten - Euronanomed Nanomedizin - TransCAN Infect-ERA EuroTrans-Bio Translationale Krebsforschung Humane Infektionskrankheiten Biotechnologie KMUs und öffentlicher Sektor Call im Dezember Call für Anfang 2014 geplant: Call noch bis Ende Januar 2014 offen:

62 NEURON Thema: krankheitsorientierte neurowissenschaftliche Forschung Nächste Ausschreibung zu "European Research Projects on Neuroinflammation voraus. im Januar 2014, 2-stufig, Call calendar unter: Im Rahmen von NEURON wurden sieben transnationale Calls veröffentlicht: 2013 Mental disorders Novel Methods and Approaches towards the Understanding of Brain Diseases 2011 Cerebrovascular diseases geschlossen "Mental disorders" - geschlossen "Young scientists paper award" - geschlossen "Development and advancement in methods and technologies towards the understanding of brain diseases" - geschlossen "European research projects on neurodegenerative diseases of the central nervous system" - geschlossen Ansprechpartner in DE: PT-DLR, Gesundheitsforschung, Dr. Marlies Dorlöchter Offizielle Webseite:

63 ERare 2 Thema: ERare 2 hat sich zum Ziel gesetzt, die europäischen Förderprogramme und Förderaktivitäten auf dem Gebiet der Forschung zu seltenen Erkrankungen zu verbinden Im Rahmen von ERare wurden bisher 5 transnationale Calls veröffentlicht. Keine aktuellen Ausschreibungen z. Zt. Im Rahmen von ERare 2 werden in jährlich Calls veröffentlicht werden, in 2013 der Call Development of innovative therapeutic approaches for rare diseases Ansprechpartner in DE: PT-DLR, Gesundheitsforschung, Dr. Ralph Schuster Offizielle Webseite:

64 Euronanomed II Thema: Euronanomed hat zum Ziel die europäische Forschung im Bereich der Nanomedizin durch transnationale und interdisziplinäre Verbundforschungsprojekte zu stärken Keine aktuellen Ausschreibungen z. Zt., jährliche Ausschreibungen bis 2016 sind geplant Im Rahmen von Euronanomed wurden bisher 4 transnationale Calls veröffentlicht Ansprechpartner in DE: Dr. Olaf Rotthaus, VDI Technologiezentrum GmbH Offizielle Webseite:

65 TransCAN Thema: TransCAN hat sich zum Ziel gesetzt, die Forschungsherausforderungen im Bereich translationaler Krebsforschung zu adressieren Call Translational research on tertiary prevention in cancer patients im Dezember Ansprechpartner in DE: PT-DLR, Gesundheitsforschung, Dr. Hubert Misslisch Offizielle Webseite:

66 Infect-ERA Thema: Infect-ERA hat sich zum Ziel gesetzt, die Forschungsherausforderungen im Bereich humaner Infektionskrankheiten zu adressieren Baut auf dem ERA-NET PathoGenoMics auf Geplant sind jährliche Calls in der Laufzeit ( ) Nächster Call ist für Anfang 2014 vorgesehen Ansprechpartner in DE: PTJ, Dr. Bülent Genç Offizielle Webseite:

67 EuroTrans-Bio Initiative für transnationale KMU- Förderung EUROTRANSBIO Charakteristika der Ausschreibungen im Rahmen von Eurotrans-Bio und EurotransBio Pro: 8 Ausschreibungsrunden bislang Calls sind themenoffen für die Biotechnologie Industriebeteiligung obligatorisch Koordinatoren der Verbünde sind KMUs Kleine Konsortien mit 2-3 KMU Partnern aus 2-3 Ländern, Partner aus Akademia möglich Angewandte F&E Kurze Projektlaufzeiten 2 Jahre Aussschreibungen sind auf KMU zugeschnitten 9. Call ist aktuell geöffnet, Einreichungsfrist für die 9. Auswahlrunde: Ab 01. Oktober 2013 bis 31. Januar 2014 Ansprechpartner in DE: PTJ BIO, Dr. Nicolas Tinois Offizielle Webseite: BMBF:

68 Public Public partnerships (P2Ps): Artikel 185er Maßnahmen Artikel 185er Maßnahmen: Beteiligung der Europäischen Gemeinschaft an gemeinsam durchgeführten einzelstaatlichen Forschungsprogrammen Artikel 185er Maßnahmen im Bereich Gesundheit: EDCTP 2 (European & Developing Countries Clinical Trials Partnership): AAL 2 (Ambient Assistend Living Joint Programme), voraussichtlich keine DE Beteiligung in Horizon 2020:

69 Artikel 185er Maßnahme: EDCTP HIV/AIDS, Malaria, Tuberkulose Fokus auf klinischen Studien Phase II und III Fokus auf Sub-Sahara-Afrika Ziel: Beschleunigung der Entwicklung neuer oder verbesserter Arzneimittel, Impfstoffe und Mikrobizide Joint Programme of the Action: beschreibt Ziele, Strategie und Aktionspläne der EDCTP:

70 Gemeinsame Programmplanung - Joint Programming Koordinierung nationaler Förderprogramme in Bereichen von hohem europäischen Interesse Die Mitgliedstaaten einigen sich auf gemeinsame Visionen, strategische Forschungsagenden um große gesellschaftliche Herausforderungen anzugehen. JP ND Ausschreibung noch in JPI Demographic ( More years, better lives ) JPI Antimicrobial Resistance JPI A healthy diet for a healthy life

71 P2Ps: JPIs im Bereich Gesundheit JPND Neurowissenschaften Call für Dezember 2013 geplant JPI AMR Antimikrobielle Resistenz - JPI MYBL Demographischer Wandel - JPI HDHL Ernährung & Gesundheit -

72 JPND Thema: Forschung zu neurodegenerativen Erkrankungen Pilotinitiative der Gemeinsamen Programmplanung ( Joint Programming ) Erster transnationaler Aufruf in 2011 zu optimisation of biomarkers and harmonisation of their use between clinical centres (geschlossen) 2 Bekanntmachungen in Vorbereitung, Veröffentlichungen im Dezember 2013 "European research projects for Cross-Disease Analysis of Pathways related to Neurodegenerative Diseases" "European research projects for Pilot Studies on Preventive Strategies related to Neurodegenerative Diseases Infos zu den Inhalten der geplanten Calls verfügbar: Ansprechpartner in DE: PT-DLR, Gesundheitsforschung, Dr. Marlies Dorlöchter Strategische Forschungsagenda unter: Offizielle Webseite:

73 JPI AMR Thema: Forschung zu Bekämpfung der Antiobiotikaresistenzen - Biologie und Dynamik von Resistenzen - Prävention und innovative Behandlungsmethoden - Epidemiologie Keine aktuellen Ausschreibungen z. Zt., gemeinsamer Call mit Kanada ist in Vorbereitung Entwurf der Strategischen Forschungsagenda: Ansprechpartner in DE: PTJ BIO, Dr. Bülent Genc Offizielle Webseite:

74 JPI MYBL JPI More Years Better Lives Thema: demographischer Wandel - Health & Performance - Social Systems & Welfare - Work & Productivity - Education & Learning - Housing, urban-rural Development & Mobility Keine aktuellen Ausschreibungen z. Zt. Ansprechpartner in DE: Christian Wehrmann, Simone Ehrenberg-Silies, VDI/VDE Innovation + Technik GmbH Working Papers der JPI unter: Offizielle Webseite:

75 JPI HDHL Thema: Prävention ernährungsbedingter Erkrankungen, Stärkung der Wettbewerbsfähigkeit der europäischen Ernährungsindustrie. Forschung in den Bereichen Lebensmittel-, Ernährungs-, Sozial- und Gesundheitswissenschaften soll integriert werden, um ganzheitliche Lösungen für die konkreten gesundheitlichen Herausforderungen, die mit Ernährung assoziiert sind, zu entwickeln Pilotausschreibungen sind zu folgenden Themenbereichen erfolgt: - Determinants of diet and physical behaviour - Roadmap initiative for biomarkers for nutritional/health claims - European nutrition phenotype data sharing initiative Ansprechpartner in DE: PT DLR, Dr. Karin Lohman Strategische Forschungsagenda (SRA) unter: Offizielle Webseite:

76 Unterstützung durch die NKS-L im Bereich Gesundheit Informationen aus erster Hand, z.b. durch Mitwirkung in den Programmausschüssen (für das BMBF) Mitwirkung in zahlreichen anderen Gremien, z.b. IMI SRG Unsere Nähe zum nationalen Fördergeschäft (PT-DLR Gesundheitsforschung), zum EU-Büro des BMBF und zu internationaler Kooperation (SFIC) Beobachter in mehreren European Innovation Partnerships, z.b. EIP active and healthy ageing Mitglied in internationalen Netzwerken: Fit For Health: Partnering Datenbank, Brokerage Events, spezielle Angebote für KMU Health NCP Net: Informationen zu Ethik, Brokerage Events, Hilfe bei der Partnersuche Breites Spektrum an Dienstleistungen der NKS-L Newsletter und homepage mit aktuellen Informationen auch zu Horizont 2020 Informationsveranstaltungen in ganz Deutschland Beratungen, auch zur strategischen Positionierung und Themensetzung Sonderveranstaltungen, z.b. Werkstatt für Antragsteller in den Lebenswissenschaften

77 NKS-L Herzlichen Dank für Ihre Aufmerksamkeit! Dr. Stefan Rauschen Nationale Kontaktstelle Lebenswissenschaften Bürogemeinschaft PTJ / PT-DLR im Deutschen Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.v. Heinrich-Konen-Str. 1 (Postadresse) Joseph-Schumpeter-Allee 1 (Besucheradresse) Bonn Tel Fax s.rauschen@fz-juelich.de nks-lebenswissenschaften@dlr.de

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