CHRONIC IMMUNE ACTIVATION DURING HIV-1 INFECTION

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DISS. ETH NO. 19213 CHRONIC IMMUNE ACTIVATION DURING HIV-1 INFECTION A dissertation submitted to the ETH Zürich for the degree of DOCTOR OF SCIENCES presented by ANNA MARIA REGINA HAAS Diplom-Biochemikerin, Universität Potsdam born March 20, 1983 in Hannover, Germany accepted on the recommendation of Prof. Dr. Annette Oxenius (examiner) Prof. Dr. Alexandra Trkola (co-examiner) Prof. Dr. Nicola Harris (co-examiner) ZÜRICH, 2010

SUMMARY Continuous loss of CD4 + T lymphocytes and systemic immune activation are hallmarks of chronic HIV-1 infection. Chronic immune activation during HIV-1 infection is mainly characterized by increased expression of activation markers on CD4 + and CD8 + T cells, elevated levels of proinflammatory cytokines and B cell hyperactivation together with hypergammaglobulinemia. The exact mechanisms underlying this aberrant activation of the immune system are not understood. Hyperactivation of T cells is one of the best predictive markers for progression towards AIDS and it is closely linked to HIV-1 replication and CD4 + T cell loss. Activated CD4 + T cells are most susceptible to HIV-1 infection and subsequent viral replication with cytotoxic outcome. Additionally, activated CD4 + T cells are highly prone to undergo activation-induced cell death. The majority of hyperactivated CD4 + T cells is neither HIV-specific nor HIV-infected. Their antigenic specificities and the underlying mechanisms leading to their activation are unknown. We report here that HIV-1 replication specifically costimulates the activation of CD4 + T cells with specificities for persistent Herpes virus antigens. The activation of persistent Herpes virus specific CD4 + T cell correlates with the activation status of dendritic cells and is observed in the absence of Herpes virus reactivation. We suggest that more efficient antigen-presentation by activated dendritic cells during chronic HIV-1 infection promotes the activation of CD4 + T cells which are specific for low-level persistent Herpes viral antigens. Chronic HIV-1 infection is further associated with B cell dysfunction and enteropathy, possibly including translocation of microbial products. We investigated whether HIV-1 enteropathy in the context of B cell dysfunction impacts on systemic antibody responses to commensal gut bacteria. Our data show that even during late-stages of chronic HIV-1 infection normal systemic antibody responses to gut commensal bacteria are maintained. This suggests that neither HIV-associated enteropathy nor B cell dysfunction impact on the systemic antibody responses to commensal gut bacteria and that HIV enteropathy and microbial translocation do not contribute to hypergammaglobulinemia in an antigendependent manner. The role of dendritic cells (DCs) and their impact on immune activation during chronic HIV-1 infection is manifold and incompletely understood. To gain more insights into DC biology during HIV-1 infection we studied changes in the gene expression profile of ex vivo isolated IX

SUMMARY blood myeloid and plasmacytoid DCs upon HIV-1 recrudescence. Both DC subsets show a distinct gene expression profile induced by HIV-1 replication. We gained insights how HIV-1 induces alterations in DCs involving aspects such as apoptosis, antigen-presentation, migration and cytotoxicity. In summary, this thesis gained new insights into different and distinct aspects related to HIV- 1 pathogenesis and chronic immune activation and provides new evidence about the underlying mechanisms. X

ZUSAMMENFASSUNG Die chronische HIV-1 Infektion ist gekennzeichnet von einem kontinuierlichen Verlust von CD4 + T Zellen und einem chronisch aktivierten Immunsystem. Diese chronische Aktivierung manifestiert sich hauptsächlich in einer erhöhten Expression von Aktivierungsmarkern auf CD4 + und CD8 + T Zellen, erhöhten Werten an entzündlichen Zytokinen und hyperaktivierten B Zellen im Zusammenhang mit Hypergammaglobulinemie. Die Mechanismen, welche zur chronischen Immunaktivierung beitragen, sind nicht genau verstanden. Die Hyperaktivierung von T Zellen ist einer der besten Parameter zur Voraussage des Krankheitsverlaufs und ist ausserdem eng verknüpft mit der HIV-1 Replikation und dem Verlust an CD4 + T Zellen. Aktivierte CD4 + T Zellen haben die höchste Suszeptibilität zur HIV-1 Infektion und der daraus resultierenden zytotoxischen Virusreplikation. Ausserdem haben aktivierte CD4 + T Zellen eine hohe Tendenz in Apoptose zu gehen. Der Grossteil der aktivierten CD4 + T Zellen ist weder HIV-spezifisch noch HIV-infiziert. Die involvierten Antigenspezifitäten und die Mechanismen, welche zur Aktivierung führen, sind nicht bekannt. Wir berichten hier, dass HIV-1 Replikation die Aktivierung von CD4 + T Zellen mit Spezifitäten für persistierende Herpesviren-Antigene kostimuliert. Die Aktivierung der Herpesviren-spezifischen CD4 + T Zellen korreliert mit dem Aktivierungsstatus von dendritischen Zellen und findet in der Abwesenheit von Reaktivierung der Herpesviren statt. Diese Beobachtung erlaubt den Schluss, dass effizientere Antigenpräsentation durch aktivierte dendritische Zellen zur Aktivierung von Herpesvirus-spezifischen CD4 + T Zellen während der chronischen HIV-1 Infektion beiträgt. Im Weiteren ist die chronische HIV-1 Infektion assoziiert mit der Dysfunktionalität von B Zellen und Enteropathie, wobei letztere unter anderem möglicherweise die Translokation von mikrobiellen Komponenten aus dem Darm beinhaltet. Wir haben untersucht, ob Enteropathie und Dysfunktionalität von B Zellen einen Einfluss auf die systemischen Antikörperantworten gegen kommensale Darmbakterien haben. Unsere Daten zeigen, dass auch in späten Stadien der HIV-1 Infektion die systemischen Antikörperantworten gegen kommensale Darmbakterien unverändert sind. Daraus lässt sich schliessen, dass weder HIV-assoziierte Enteropathie noch Dysfunktionalität von B Zellen einen Einfluss auf die systemischen Antikörperantworten gegen kommensale Darmbakterien haben. Ausserdem kann ausgeschlossen werden, dass Enteropathie und die Translokation von mikrobiellen Produkten zur Hypergammaglobulinemie in einer antigen-spezifischen Art und Weise beitragen. XI

ZUSAMMENFASSUNG Die Rolle von dendritischen Zellen und ihr Einfluss auf die Immunaktivierung während der chronischen HIV-1 Infektion sind facettenreich und nicht vollständig verstanden. Um die Biologie der dendritischen Zellen während der HIV-1 Infektion besser zu verstehen, haben wir durch HIV-1 Replikation induzierte Veränderungen im Genexpressionsprofil von ex vivo isolierten myeloiden und plasmazytoiden dendritischen Zellen untersucht. Beide dendritischen Zellpopulationen zeigen ein individuelles, durch die HIV-1 Replikation induziertes Genexpressionsprofil. Wir haben neue Erkenntnisse erlangt auf welche Art und Weise HIV-1 Veränderungen in dendritischen Zellen induziert. Diese Veränderungen beinhalten unter anderem Aspekte der Apoptose, Antigenpräsentation, Migration und Zytotoxizität von dendritischen Zellen. Zusammenfassend wurden mit dieser Dissertation neue Erkenntnisse über verschiedene Aspekte der HIV-1 Pathogenese und chronischen Immunaktivierung sowie der daran beteiligten Mechanismen erlangt. XII