Schwere Depressionen: Weniger Rückfälle unter Hypericum-Therapie

Ähnliche Dokumente
Johanniskraut Metaanalyse 2005

Der Stellenwert von Johanniskraut bei depressiven Erkrankungen

Medizinische Klinik II Medizinische Klinik IV

Die Bedeutung der klinischen Relevanz für f r die Machbarkeit klinischer Studien Eine Herausforderung für r den Kliniker und Biometriker

Dialysefrequenz Was ist machbar?

Journal: Journal of Clinical Oncology Publikationsjahr: 2012 Autoren: Paulo M. Hoff, Andreas Hochhaus, Bernhard C. Pestalozzi et al.

Bei Depressionen. schnell wirksam, stark 2

Intrauterine instillation of diluted seminal plasma in in vitro fertilization a double-blind, placebo controlled, randomized study

Neues vom ASCO beim metastasierten Mammakarzinom

10 years of chemotherapy combined with hyperthermia in patients with ovarian carcinoma: The Dolphin trials

Wartezeit in Deutschland auf eine Nierentransplantation: Aktuelle Aspekte oder Das Blutgruppe 0-Problem

Fortschritt in der Schizophrenietherapie INVEGA stark wirksam gegen die Symptome der Schizophrenie

Prof. Dr. med. Dipl.-Psych. Borwin Bandelow: Medikamentöse Therapie der generalisierten Angststörung

Wirksamkeit Verhaltenstherapie

Medikamentöse Therapie der Glücksspielsucht

SABCS 2011: Metastasierte Situation

FIVNAT-CH. Annual report 2002

Projekte: Erkrankungen der Haut und des Unterhautzellgewebes

Ein universelles Bayes-Design für einarmige Phase II-Studien mit binärem zeitlich erfasstem Endpunkt

Neue Daten zur endokrinen Therapie des Mammakarzinoms

A. Wutte, J. Plank, M. Bodenlenz, C. Magnes, W. Regittnig, F. Sinner, B. Rønn, M. Zdravkovic, T. R. Pieber

Medikamentöse Thromboseprophylaxe Bedeutung der DOAKs

Non users after Cochlear Implantation in Single Sided Deafness

Projekte: Gutartige, boesartige und unspezifische Neubildungen (einschl. Zysten und Polypen)

ASCO 2017: Highlights zur Therapie des metastasierten t t Mammakarzinoms

Einführung Physiotherapie

Vaccines: A success story with failures. Aims of vaccination

slides alcohol prk.wmv

Inhospitable Time Bias in Beobachtungsstudien zur Effectiveness von Arzneimitteltherapien

Cimicifuga racemosa. Die Wirksamkeit ist dosisabhängig. Prof. Dr. med. Reinhard Saller Abteilung Naturheilkunde Universitätsspital Zürich

Zur Therapie der Zwangsstörung

Neues zur neoadjuvanten Vorbehandlung beim Rektumkarzinom

PHYTO-EXTRAKT. Aktuelles für Sie und Ihre Patienten

J.L. Ross, C.A. Quigley, D. Cao, P. Feuillan, K. Kowal, J.J. Chipman, and G.B. Cutler Jr.

Pilot Project Biogas-powered Micro-gas-turbine

Registration of residence at Citizens Office (Bürgerbüro)

Die Behandlung von Depressionen ein vielschichtiger Ansatz. Stellenwert der medikamentösen Therapie

A cross-sectional study to improve a targeted, individualized sports therapy program for childhood cancer patients

Franke & Bornberg award AachenMünchener private annuity insurance schemes top grades

The promotion of perceived physical ability via an intervention using internal teacher frame of reference in

Which data and when?

Kontroverse interaktiv beim Rektumkarzinom Was bleibt nach ALACART, ACOSOG-Z6051, COLOR II und Co.?

Chronische Niereninsuffizienz. Nicht jeder der pinkelt hat auch gesunde Nieren.

Baden 04/2012 PD Dr. med. J-P Schmid 2

Psychosoziale Beratung in der Suchttherapie Welche Zukunft hat die Soziale Arbeit?

Extended Ordered Paired Comparison Models An Application to the Data from Bundesliga Season 2013/14

Was ich in der Weihnachtsausgabe des BMJ verpasst habe mehr oder weniger hilfreiche medizinische Erkenntnisse

Risk of Suicide after Bariatric Surgery

Correlational analysis

Seroquel Prolong ermöglicht kontinuierliche Therapie über alle Phasen

Bipolare Depression: Neue Therapieoptionen

Leitliniengerechte Pharmakotherapie der bipolaren Störung: Lithium und andere Optionen

Grade 12: Qualifikationsphase. My Abitur

Prävention posttraumatischer Belastung bei jungen brandverletzten Kindern: Erste Ergebnisse einer randomisiert-kontrollierten Studie

Besonderheiten der Transplantation bei Kindern

Body language takes it all?

date Adjuvant Pegylated- Interferonalpha2b

The transition at the end of compulsory full-time education

Irving Kirsch: Was ist falsch daran?

EXPERT SURVEY OF THE NEWS MEDIA

Projekte: Stoffwechsel- und Ernährungsstörungen

Tools in a Clinical Information System Supporting Clinical Trials at a Swiss University Hospital (Clin Trials, published online 12 August 2014)

The impact of patient age on carotid atherosclerosis results from the Munich carotid biobank

Unspezifische Nackenschmerzen

2nd surgery in recurrent glioblastoma: when and why?

PALLAS. PALbociclib CoLlaborative Adjuvant Study

CAMPUS GROSSHADERN CAMPUS INNENSTADT MEDIZINISCHE KLINIK III STUDIENUPDATE HÄMATOLOGIE AML: STUDIEN DER AMLCG. K. Spiekermann. Frankfurt,

Kostenreduktion durch Prävention?

Hodgkin Lymphom bei jungen Patienten

Gebrochene Seele gebrochenes Herz

Evidence of strobilurine resistant isolates of A. solani and A. alternata in Germany

Qualität von Publikationen randomisierter Nicht-Unterlegenheitsund Äquivalenzstudien

Der Effekt von rhythmisch-auditorischer Stimulation auf das Gehen bei Parkinson-Patienten ein systematisches Review

Depression Care: Translating Research into Practice

Bologna conference: Asymmetric Mobility

Call Centers and Low Wage Employment in International Comparison

Landesbetrieb Landwirtschaft Hessen. Integrated Varroa control strategy

Sport in der Behandlung von Depressionen Ein Überblick

Neurobiological mechanisms of the Soteria paradigm

Ischämie und Remodeling der Infarktnarbe aus Sicht des Interventionellen Kardiologen. Prof. Dr. Peter Wenaweser, FEAPCI, FESC

Ärztlicher Leiter: Prof. Dr. P. A. Fasching

Altruistic Punishment und Anonymität im Ultimatum Spiel

Isolated patellofemoral osteoarthritis A systematic review of treatment options using the GRADE approach

KARL HEINZ BRISCH THE EVALUATION STUDY ON. SAFE - Sichere Ausbildung für Eltern

Neues vom SABCS 2010 Adjuvante Chemotherapie und AZURE Studie

66 Jahre Lithium Entdeckungen, heutiger Stellenwert und Ausblick

Sleep disturbances and electrosensitivity

Endokrine Therapie des metastasierten Mammakarzinoms

SUSPECT ADVERSE REACTION REPORT

Frühfortbildung, Die FLAME Studie

Dienstleistungsmanagement Übung 5

Fragebogen zur Erhebung der Lebensqualität bei chronischer Mittelohrentzündung (ZCMEI-21)

Leitliniengerechte Therapie der Depression

In the present trial the effects of HRV biofeedback in patients with preterm labour were studied.

Biochemical relapse after local treatment for prostate cancer: isolated or systemic relapse?

Entmystifizieren. What else? July, Bewegungskontrolle und Körpergefühl bei Rückenpatienten aktuelle Therapieansätze

Klinische Studien zur Therapie entzündlicher Dermatosen (Stand )

Venenthrombose. Daniel Staub Angiologie. Dimitrios Tsakiris Hämostasiologie

Wie wirkt Laufen gegen Depression? Prof. Dr. Gerhard Huber Institut für Sport und Sportwissenschaft Universität Heidelberg

Transkript:

Schwere Depressionen: Weniger Rückfälle unter Hypericum-Therapie Siegfried Kasper Universitätsklinik Wien KFN-Pressekonferenz 28. September 2005, München

Vergleichbarkeitsstudie WS 5570 mit Paroxetin Zielsetzung: Untersuchung der Wirksamkeit von WS 5570 im Vergleich zu Paroxetin bei Patienten mit mittelschwerer bis schwerer Depression Hauptzielparameter: HAMD-Score Vergleich der Responderraten und Verträglichkeit von WS 5570 und Paroxetin. (Szegedi et al., BMJ, 2005, Anghelescu et al., in Publikationsvorbereitung 2005)

Studiendesign Vergleichsstudie Studiendesign: Patienten: Studiendauer: Randomisierte doppelblinde, doppel-dummy, Referenzkontrollierte Multicenter-Studie 251 Patienten mit akuter mittelschwerer bis schwerer Depression (Major Depression), Baseline HAMD (17 items) 22 Punkten 6 Wochen Akuttherapie 4 Monate Erhaltungstherapie Dosierung: WS 5570 (900 mg/tag) oder Paroxetin(20mg/Tag) Erhöhung der Dosis auf 1800 mg/tag WS 5570 oder 40 mg/tag Paroxetin bei anfänglichen Nichtrespondern (nach 2 Wochen)

Studiendesign Einfachblind Placebo Run-in-phase (Tag -7/-3 bis Tag 0) (6 Wochen) Randomisierte, Doppelblind- Phase, Akuttherapie Therapieresponder werden in doppelblinde Erhaltungstherapiephase aufgenommen (4 Monate) (Szegedi et al., BMJ, 2005, Anghelescu et al., in Publikationsvorbereitung 2005)

HAMD-Score Veränderungen nach Akutbehandlung p < 0,0001

Responderraten nach Akutbehandlung p = 0,08

HAMD-Score Veränderungen in Akutund Erhaltungsphase HAMD-Score (Anghelescu et al in Publikationsvorbereitung 2005) Behandlungstag

CGI-Score Veränderungen (item 1) in Akut- und Erhaltungsphase Anteil an Patienten: grenzwertig oder gar nicht krank (Anghelescu et al in Publikationsvorbereitung 2005) Behandlungstag

Ergebnisse Vergleichbare Wirksamkeit von Johanniskraut und Paroxetin, sowohl in der Akutbehandlung wie auch in der Erhaltungsphase durch HAMD- Score Veränderungen gezeigt Sekundäre Zielparameter (MADRS, CGI, BDI) zeigen vergleichbare Wirksamkeit von WS 5570 zu Paroxetin Bessere Verträglichkeit von WS 5570

Methodische Anforderungen an Studien zur Prävention und Relapseprophylaxe Adäquate Studienpopulation Unterscheidung Relapse (Rückfall) und Recurrence (Beginn neuer Krankheitsepisode) ausreichende Dauer der Erhaltungstherapie genaue Definition der Response und Remission in Rating Scales S. Kasper, A. Dienel, M. Kieser, Int. J. Meth. Psych. Res. Vol. 13, 2004

Rationale für dieses Design: Hypericumextrakt als interessante Alternative für r eine Langzeit- und RückfallprophylaxeR Erfolgreiche Akutbehandlung definierte Relapse-Erkennung Unterscheidung Rückfall und Beginn einer neuen Episode Prävention S. Kasper, A. Dienel, M. Kieser, Int. J. Meth. Psych. Res. Vol. 13, 2004

Neue Studie:Akutbehandlung der Depression - Erhaltungstherapie und Rückfallprophylaxe Ziel der Studie: Wirksamkeit und Verträglichkeit von Hypericumextrakt WS 5570 während Langzeitbehandlung nach erfolgreicher Akuttherapie bei Patienten mit leichter bis mittelschwerer Depression. Studiendesign: Randomisierte, doppelblinde, placebo-kontrollierte Parallel-Gruppen-Multicenterstudie S. Kasper, A. Dienel, M. Kieser, Int. J. Meth. Psych. Res. Vol. 13, 2004

Anzahl der Relapse und Krankheitsveränderung unter Langzeittherapie WS 5570 (n = 282) Placebo (n = 144) p-wert* Zeitintervall bis Auftreten eines Relapse 177 ± 2,8 Tage 163 ± 4,4 Tage p=0,041 Relapse-Raten 51 (18,1%) 37 (25,7%) p=0,07 CGI, item 1 Krankheitsausprägung 208 (73.8%) 93 ( 64.6%) p=0,02 item 2 starke o. sehr starke Verbesserung 247 (87.6%) 118 (81.9%) p=0,02 * zweiseitiger Test Kasper et al., in Publikationsvorbereitung 2005

Survival-Analyse bis Auftreten eines Relapse Wahrscheinlichkeit für kein Relapse p (no relapse) 1,0 0,9 0,8 0,7 Treatment Hypericum Placebo Hypericum-censored Placebo-censored 0,6 0 50 100 150 200 Day Kasper et al., in Publikationsvorbereitung 2005

Zusammenfassung Auf die Akuttherapie (6 Wochen) 900 mg/tag Hypericum extract WS 5570 sprachen 81,1% von 703 Patienten an. Relapseraten waren 18,1% in der WS 5570 Gruppe und 25,7% in Placebogruppe WS 5570 zeigte relevante Therapie-Überlegenheit gegenüber Placebo während Erhaltungstherapie in der Relapseprophylaxe. Unerwünschte Ereignisse hatten eine Auftretensdichte von 0,005% für Verum und 0,006% für Placebo pro Behandlungstag

Schlußfolgerungen: Hypericumextrakt WS 5570 ist für eine Langzeitprophylaxe der leichten bis mittelschweren Depression gut geeignet, denn: - Akutbehandlung mit WS 5570 erfolgreich - Klare Ergebnisse zur Erhaltungstherapie und Rückfallprophylaxe mit WS 5570 - WS 5570 mit geringer Nebenwirkungsrate, daher gute Compliance

Fazit: Hypericumextrakt WS 5570 ist bei leichten bis zu schweren depressiven Störungen wirksam: - in der Therapie akuter depressiver Episoden. - in der Erhaltungstherapie und - Relapse-Prophylaxe. Wirksamkeit von WS 5570 vergleichbar mit chemisch-synthetischen Antidepressiva.

Hypericum extract WS 5570 in continuation treatment of recurrent depression AIMaims MS AND OBJECTIVES and objectives Unipolar major depression is a chronic disease that may require lifelong prophylaxis. Recovery from an acute episode is followed by 4 6 months of relapse prevention. After that, long-term maintenance treatment is administered to avoid recurrence. We investigated the efficacy fi of Hypericum extract WS 5570 1 (drug extract ratio 3 7:1) in relapse prevention during continuation and longterm maintenance treatment following recovery from a recurrent episode of unipolar depression. Sex female male Table 1 Demographic and clinical characteristics at baseline (FAS; absolute (relative) frequency, or mean (SD) and median). Figure 1 Time until relapse during continuation treatment (FAS). WS 5570 (n=282) p (no relapse) 206 (73.0%) 76 (27.0%) Age [y] 47.5 (10.7) 48.0 HAMD (start of continuation phase) 8.6 (3.0) 9.0 1.1 1.0 0.9 0.8 0.7 0.6 Treatment Placebo (n=144) WS 5570 WS 5570-censored 109 (75.7%) 35 (24.3%) 47.7 (11.8) 49.0 8.7 (2.9) 9.0 Placebo Placebo-censored methods 0 50 100 150 200 250 METHODS Design, treatments: prospective, multicenter, randomized, placebo controlled, double-blind trial. After 6 weeks of single-blind treatment with 3 300 mg/ day WS 5570 responders (score 2 on item Improvement of the Clinical Global Impressions (CGI) + HAMD total score decrease 50% compared to baseline) entered 26 weeks of double-blind continuation treatment with 3 300 mg/ day WS 5570 or placebo. Subjects: 703 male and female adult outpatients included; 570 randomized after acute treatment; 426 (WS 5570 282; placebo 144) evaluated for efficacy fi (full analysis set, FAS) Specific inclusion criteria: recurrent, mild or moderate major depression (ICD-10 F33.0 or F33.1, and DSM-IV 296.3); 3 previous episodes within the last 5 years Hamilton Rating Scale for Depression (HAMD; 17-item version) total score 20 points Day Authors S. Kasper a, A. Dienel b, M. Kieser b a Department of General Psychiatry, Medical University Vienna, Austria b Dr. Willmar Schwabe Pharmaceuticals, Karlsruhe, Germany Primary outcome measure: time to relapse during continuation treatment (HAMD 16, clinical diagnosis of depression, or premature treatment termination for inefficacy) fi results SU UL LT LsLs TS RESUL Relapse rates during continuation treatment: WS 5570 18.1%, placebo 25.7%. Comparison of time to relapse (Figure 1) with log-rank test p=0.068 for FAS, p=0.062 for per protocol analysis. Secondary outcome measures of efficacy fi (HAMD, Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale, Beck Depression Inventory, Clinical Global Impressions support more favourable outcomes in the WS 5570 group (Table 2). Adverse events during continuation treatment: 0.005 per day of exposure for WS 5570 and 0.006 for placebo. SCUSSION discussion DISCUSSION Hypericum extract WS 5570 showed a beneficial effect in preventing relapse dur- ing continuation treatment after recovery from acute depression. The herbal extract showed excellent tolerability in maintenance treatment, with over-all adverse event rates on the placebo level and no attributable serious events in a total of 703 patients exposed. WS 5570 (n=282) Placebo (n=144) Difference WS 5570 placebo (with 95% confidence interval), two-sided p-value Change in HAM-D Week 32 6 1.3 (5.7) 2.0 0.1 (6.5) 2.0 1.18 ( 0.02; 2.38) p=0.07* Change in BDI Week 32 6 1.2 (2.3) 2.0 n=262 0.7 (8.9) 2.0 n=132 0.49 ( 0.16; 2.15) p=0.58* Table 2 Secondary efficacy measures (FAS; number (percent) unless stated otherwise). CGI, item 1: not ill at all or borderline ill CGI, item 2: much or very much improved 1 WS is a registered trade mark of Dr. Willmar Schwabe Pharmaceuticals, Karlsruhe Week 32 208 (73.8%) 93 (64.6%) 0.09 ( 0.19; 0.00) p=0.02** Week 32 247 (87.6%) 118 (81.9%) 0.06 ( 0.14; 0.01) p=0.02** * t-test; ** U-test for original ordinal data Design mawww.de w.

Hypericum extract WS 5570 is at least equally effective and better tolerated than paroxetine in moderate to severe depression AIMaims MS AND OBJECTIVES and objectives While extracts from Hypericum perforatum (St. John s wort) are used widely and successfully in mild to moderate major depression, their efficacy fi in more severely depressed patients is debated. We investigated the antidepressant efficacy fi of Hypericum extract WS 5570 1 (drug extract ratio 3 7:1) in patients with moderate to severe major depression by demonstrating at least non-inferior-r- ity to paroxetine, a potent selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI). Sex female male Table 1 Demographic and clinical characteristics at baseline (FAS; absolute (relative) frequency, or mean (SD) and median). Score 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10 8 Hypericum (n=122) 0 7 WS 5570 (n=122) 14 85 (69.7%) 37 (30.3%) Age [y] 49.0 (11.0) 51.5 HAMD 25.5 (2.7) 25.0 Parotexine (n=122) Figure 1 HAMD total score change versus baseline (FAS, means and 95% confidence intervals, last observation carried forward). 28 Paroxetine (n=122) 83 (68.0%) 39 (32.0%) 45.5 (11.5) 48.0 25.5 (2.9) 25.0 42 Treatment day methods METHODS Design: prospective, multicenter, randomized, reference controlled, doubleblind, double-dummy Subjects: 251 male and female adult out-patients (WS 5570 n=125; paroxetine n=126; full analysis set (FAS): n=2 122) Specific inclusion criteria: moderate or severe, single or recurrent episode of major depression (DSM-IV 296.22, 296.23, 296.32, 296.33) Hamilton Rating Scale for Depression (HAMD; 17-item version) total score 22 points, 2 points for item depressive mood Treatments: 900 mg/day WS 5570 or 20 mg/day paroxetine for 6 weeks; after 2 weeks the dose in patients with insufficient initial response was increased to 1800 mg/day WS 5570 or 40 mg/day paroxetine Primary outcome measure: HAMD total score change between baseline and end of treatment Non-inferiority margin Δ=2.5 points [1] results SU UL LT LsLs TS RESUL HAMD total score change (points, mean ± SD; FAS): Decrease by 14.4 ± 8.8 points (or 56.6% ± 34.3% of the baseline value) for WS 5570 and by 11.4 ± 8.6 points (or 44.8% ± 33.5%) for paroxetine (Figure 1). Test for non-inferiority: p=0.102; test for superiority: p=0.0105 in favor of WS 5570 (one-sided t-tests). Autoren I.-G. Anghelescu a, A. Dienel b, M. Kieser b a Charité-Universitätsmedizin Berlin, Campus Benjamin Franklin, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Berlin, Germany b Dr. Willmar Schwabe Pharmaceuticals, Karlsruhe, Germany Responder rates (HAMD total score reduction 50%) WS 5570 71%, paroxetine 60% (p=0.08); remission (HAMD endpoint total score <10) WS 5570 50%, paroxetine 35% (p=0.02; one-sided χ 2 -tests). Main efficacy fi results fully confirmed by per protocol analysis and all secondary outcome measures (Montgomery- Åsberg Depression Rating Scale, Beck Depression Inventory, Clinical Global Impressions;Table 2). Adverse events: 0.035 per day of exposure for WS 5570 and 0.060 for paroxetine (ratio WS 5570 / paroxetine 72% (95% confidence interval: 42% 110%) advantage for WS 5570). SCUSSION discussion DISCUSSION Hypericum extract WS 5570 is at least equally effective and better tolerated than paroxetine in the treatment of moderate to severe major depression. References [1] Montgomery SA. Clinically relevant effect sizes in depression. European Neuro psychopharmacology 1994;4:283 284. [2] Szegedi A, Kohnen R, Dienel A, Kieser M. Acute treatment of moderate to severe depression with hypericum extract WS 5570 (St John s wort): randomised controlled double blind non-inferiority trial versus paroxetine. BMJ 2005; 330:503 506. Hypericum (n=122) Paroxetine (n=122) Difference WS 5570 paroxetine (with 95% confidence interval), two-sided p-value Change in MADRS (mean (SD), median) Day 0 42 16.4 (10.7) 17.0 12.6 (10.6) 14.0 3.8 (1.1; 6.5) p=0.01* Change in BDI (mean (SD), median) Day 0 42 10.2 (10.3) 9.0 n=119 7.0 (9.3) 5.5 n=120 3.2 (0.7; 5.7) p=0.01* CGI, item 1: improved by 2 categories CGI, item 2: much or very much improved Day 42 71 (58%) 52 (43%) 16% (3%; 28%) p=0.02** Day 42 83 (68%) 70 (57%) 11% ( 1%; 23%) p=0.09** Table 2 Secondary efficacy measures (FAS; number (percent) unless stated otherwise). CGI, item 3: marked thera peutic effect Global efficacy fi self-rating: very good or good 1 WS is a registered trade mark of Dr. Willmar Schwabe Pharmaceuticals, Karlsruhe Day 42 49 (40%) 36 (30%) 11% ( 1%; 23%) p=0.08** Day 42 65 (53%) 55 (45%) 8% ( 4%; 21%) p=0.20** * t-test; ** χ 2 -test Design mawww.de w.