Development of therapeutic proteins for the treatment of. rheumatoid arthritis and chronic cardiac rejection



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DISS. ETH NO. 22007 Development of therapeutic proteins for the treatment of rheumatoid arthritis and chronic cardiac rejection A dissertation submitted to ETH ZURICH for the degree of Doctor of Sciences of ETH Zurich (Dr. sc. ETH Zurich) presented by Fabia Nathalie Doll MSc Pharmaceutical Sciences, ETH Zurich born 06.06.1985 citizen of Liestal (BL) and France Accepted on the recommendation of Prof. Dr. Dario Neri (examiner) Prof. Dr. Roger Schibli (co-examiner) 2014

1 Summary The antibody-mediated pharmacodelivery of bioactive moieties (e.g., cytokines, cytotoxic drugs and radionuclides) represents a promising avenue to enhance the therapeutic index of pharmaceutical agents, exploiting a selective localization at the site of disease, while sparing normal tissue. In chronic inflammatory disorders and in cancer the formation of new blood vessels (angiogenesis) is important for disease progression. Targeting extracellular matrix antigens specific for the neovasculature by means of monoclonal antibody derivatives is particularly attractive, as these proteins tend to be very stable and abundant. In particular, immunocytokines (i.e., fusion proteins between an antibody or antibody fragment and a cytokine) are especially suited for the implementation of targeting strategies, in which one aims at modulating the activity of the immune system. The F8 antibody, specific to the alternatively-spliced extra-domain A of fibronectin, a marker of angiogenesis, has been fused to various cytokines and has shown promising activity in mouse models of cancer and chronic inflammation. Our group had previously shown that the immunocytokine F8-huIL10 was able to inhibit disease progression in a mouse model of collagen-induced arthritis, in combination with methotrexate. Stimulated by these promising results, we tested the combination of F8-huIL10 with a murine version of etanercept (mutnfr-fc). This biopharmaceutical was cloned, expressed and purified by protein A chromatography, yielding a homogenous protein preparation which retained biological activity. In an aggressive model of arthritis, the combination of F8-huIL10 and mutnfr-fc potently inhibited arthritic score progression. 1

A chimeric version of the F8-IL10 immunocytokine was produced using murine IL-10 as active payload (F8-muIL10). The protein was pure and retained biological activity as shown in a cell proliferation assay, BIAcore analysis and a biodistribution experiment. In a mouse therapy experiment in rheumatoid arthritis, the chimeric version was found not to be superior to the fully human fusion protein and showed similar generation of mouse anti-fusion protein antibodies. In a second therapy experiment in mice with collagen-induced arthritis, we could show a selective targeting of arthritic lesions and a substantial therapeutic activity using a new immunocytokine, F8-IL4, which consists of the F8 antibody fused to murine IL-4. Different dosing and combination regimes were tested in the mouse model, complementing the evaluation of arthritic scores with the analysis of serum and tissue cytokine levels. In a combination experiment with F8-IL4 and the antiinflammatory immunocytokine L19-IL10, a stabilization of established arthritis was observed over a period of 28 days. The combination treatment of F8-IL4 with dexamethasone performed even better, curing 100% of mice with established arthritis. To our knowledge this is the first report of durable and complete cure in mice with established arthritis. The development and clinical testing of a fully human F8-IL4 fusion protein in patients with rheumatoid arthritis will reveal if the results can be translated to humans. The antibody F8 binds with identical affinity to EDA of human, mouse or rat origin. In a model of chronic rejection using rats with heterotopic heart transplantation, PETexperiments showed a selective localization of the antibody F8 in small immune protein (SIP) format to the transplanted heart. Stimulated by these encouraging 2

results, we produced F8-based immunocytokines, containing rat cytokine moieties (F8-ratIL10 and F8-ratIL4). The proteins were cloned, expressed, purified to homogeneity and characterized in vitro. A clear targeting activity of F8-ratIL10 was shown in a rat model of chronic cardiac rejection, although treatment with F8-ratIL10 was not capable to inhibit chronic development in a preventive experiment setting. 3

2 Zusammenfassung Die selektive pharmakologische Verabreichung Antikörper-basierter biologischer Moleküle (z.b., Zytokine, zytotoxische Arzneimittel und Radionuklide) ist wichtig um den therapeutischen Index zu steigern, das Effektor-Molekül gezielt zu dem kranken Gewebe zu bringen und das gesunde Gewebe zu schonen. Bei chronisch entzündlichen Störungen und bei Krebserkrankungen ist die Bildung neuer Blutgefässe (Angiogenese) wichtig für die Entwicklung und das Fortbestehen der Erkrankung. Ein vielversprechender Ansatz zur Therapie solcher Erkrankungen ist die zielgerichtete Bindung von Antikörperderivaten an extrazelluläre Matrix-Proteine, welche häufig vorkommende und stabile Antigene in der Neo-Vaskulatur bilden. Besonders Immunozytokine (d.h., Fusionsproteine zwischen einem Antikörper oder Antikörper-Fragment und einem Zytokin) haben sich als gute Kandidaten für diese selektive Therapie erwiesen, in welcher die Aktivität des Immunsystems gezielt moduliert wird. Der F8 Antikörper, der spezifisch an die alternativ gespleisste extra Domäne A von Fibronektin (ein Marker der Angiogenese) bindet, wurde an verschiedene Zytokine gekoppelt und zeigte eine therapeutische Wirkung in Krankheitsmodellen von Krebs und chronischer Entzündung in Mäusen. Unsere Gruppe konnte in früheren Experimenten zeigen, dass das Immunozytokin F8-huIL10 in einem Mausmodell von Kollagen-induzierter Arthritis in Kombination mit Methotrexat das Fortschreiten etablierter Arthritis hemmt. Stimuliert durch diese vielversprechenden Resultate testeten wir die Kombination von F8-huIL10 mit einer murinen Version von Etanercept (mutnfr-fc). Dafür wurde mutnfr-fc kloniert, exprimiert und über Protein A Chromatografie aufgereinigt. Die Protein-Präparation war von reiner Qualität und biologisch aktiv. In einem aggressiven Mausmodell von 4

Arthritis inhibierte die Kombination von F8-huIL10 und mutnfr-fc das Fortschreiten des Arthritisschweregrads. Eine chimäre Version des F8-IL10 Immunozytokins wurde unter Verwendung des murinen IL-10 (aktives Molekül) hergestellt. Das Protein war rein und behielt seine biologische Aktivität wie mit einem Zell-Proliferations Versuch, einer BIAcore Analyse und einer Biodistributionsstudie bestätigt wurde. In einem Therapieexperiment in Mäusen war die chimäre Version nicht besser als das vollständig humane Fusionsprotein und zeigte ähnliche Bildung von Maus anti- Fusionsprotein Antikörpern. In einem zweiten Therapieexperiment in Mäusen mit Kollagen-induzierter Arthritis konnten wir die selektive Anreicherung von F8-IL4, welches aus dem F8 Antikörper und murinem IL-4 besteht, in arthritischen Läsionen nachweisen und eine beachtliche therapeutische Aktivität aufzeigen. Verschiedene Dosierungs- und Kombinationsstrategien wurden in diesem Mausmodell getestet und mittels einer Arthritisschweregrad-Punktzahl und der Analyse von Zytokinkonzentrationen in Serum und Gewebe ausgewertet. In einem Kombinationsexperiment von F8-IL4 mit dem entzündungshemmenden Immunozytokin L19-IL10 konnten wir eine Stabilisierung des Arthritisschweregrads über eine Dauer von 28 Tagen erreichen. Die Kombination von F8-IL4 mit Dexamethason war noch beindruckender, da es uns gelang 100% der Mäuse mit etablierter Arthritis zu heilen. Nach unserem Wissen ist dies der erste Bericht über eine dauerhafte und komplette Heilung von Mäusen mit etablierter Arthritis. Die Entwicklung und klinische Prüfung eines völlig humanen F8-IL4 Fusionsproteins in Patienten mit rheumatoider Arthritis wird uns zeigen ob die Resultate auf den Menschen übertragbar sind. 5

Der F8 Antikörper bindet mit gleicher Affinität EDA von Mensch, Maus und Ratte. In einem PET-Experiment mit Ratten, die eine chronische Abstossung des Herztransplantats haben, konnten wir die zielgerichtete Anreicherung des F8 Antikörpers im small immune protein (SIP) Format zu dem transplantierten Herz zeigen. Stimuliert durch diese ermutigenden Resultate, produzierten wir F8-basierte Fusionsproteine mit einem Ratten-Zytokin (F8-ratIL10 und F8-ratIL4). Die Proteine wurden kloniert, exprimiert, zur Homogenität aufgereinigt und in vitro analysiert. F8- ratil10 zeigte eine zielgerichtete Anreicherung in einem Rattenmodell chronischer Herzabstossung, obgleich die Behandlung mit F8-ratIL10 nicht fähig war die chronische Entwicklung der Abstossung in dem angewandten präventiven Experimentaufbau zu hemmen. 6