Dialyseverzicht, Dialyseversuch und Dialyseabbruch bei Älteren Frieder Keller Nephrologie
Vor 50 Jahren war der älteste Patient 52!
Joan M. Teno, MD, MS; Pedro L. Gozalo, PhD; Julie P. W. Bynum, MD, MPH; Natalie E. Leland, PhD; Susan C. Miller, PhD, MBA; Nancy E. Morden, MD, MPH; Thomas Scupp, BS; David C. Goodman, MD; Vincent Mor, PhD Change in End-of-Life Care for Medicare Beneficiaries: Site of Death, Place of Care, and Health Care Transitions in 2000, 2005, and 2009 JAMA. 2013;309(5):470-477
Faller B, Beuscart JB, Frimat L; Association des néphrologues de l Est. Competing-risk analysis of death and dialysis initiation among elderly ( 80 years) newly referred to nephrologists: a French prospective study. BMC Nephrol. 2013 May 7;14:103.
Melissa W. Wachterman, MD, MPH, MSc; Edward R. Marcantonio, MD, SM; Roger B. Davis, ScD; Robert A. Cohen, MD, MSc; Sushrut S. Waikar, MD, MPH; Russell S. Phillips, MD; Ellen P. McCarthy, PhD, MPH Relationship Between the Prognostic Expectations of Seriously Ill Patients Undergoing Hemodialysis and Their Nephrologists JAMA Intern Med. 2013;():1-8. Results Patients were significantly more optimistic than their nephrologists about 1- and 5-year survival (P <.001 for both) and were more likely to think they were transplant candidates (66% vs 39%; P =.008).
Moss AH, Ganjoo J, Sharma S, Gansor J, Senft S, Weaner B, Dalton C, MacKay K, Pellegrino B, Anantharaman P, Schmidt R. Utility of the "surprise" question to identify dialysis patients with high mortality. Clin J Am Soc Nephrol. 2008 Sep;3(5):1379-84.
Kurella Tamura M, Covinsky KE, Chertow GM, Yaffe K, Landefeld CS, McCulloch CE. Functional status of elderly adults before and after initiation of dialysis. N Engl J Med. 2009 Oct 15;361(16):1539-47. MDS-ADL = Minimum Data Set- Activities of Daily Living
Kim JC, Kalantar-Zadeh K, Kopple JD. Frailty and protein-energy wasting in elderly patients with end stage kidney disease. J Am Soc Nephrol. 2013 Feb;24(3):337-51.
Bao Y, Dalrymple L, Chertow GM, Kaysen GA, Johansen KL. Frailty, dialysis initiation, and mortality in end-stage renal disease. Arch Intern Med. 2012 Jul 23;172(14):1071-7.
Da Silva-Gane M, Wellsted D, Greenshields H, Norton S, Chandna SM, Farrington K. Quality of life and survival in patients with advanced kidney failure managed conservatively CKM or by dialysis. Clin J Am Soc Nephrol. 2012 Dec;7(12):2002-9.
Frage 1 Eine wegen kutaner Vaskulitis auf Dermatologie behandelte 83-jährige Patientin hat ansteigende Kreatinin Werte von 300 auf 550 mcmol/l und soll dialysiert werden. Sie hat eine Sitzwache wegen akutem Delir und sagt zur Dialyse NEIN. a) die Patientin ist zu alt und krank für eine Dialyse b) die Patientin ist nicht einwilligungsfähig und braucht eine Betreuung c) es handelt sich um eine Notfallindikation d) die Dialyse kann erst gemacht werden, wenn die Patientin einwilligt
Carson RC, Juszczak M, Davenport A, Burns A. Is maximum conservative management MCM an equivalent treatment option to dialysis for elderly patients with significant comorbid disease? Clin J Am Soc Nephrol. 2009 Oct;4(10):1611-9.
Murtagh FE, Marsh JE, Donohoe P, Ekbal NJ, Sheerin NS, Harris FE. Dialysis or not? A comparative survival study of patients over 75 years with chronic kidney disease stage 5. Nephrol Dial Transplant. 2007 Jul;22(7):1955-62.
Illness trajectories Drasko Pavlovic member ERA-EDTA ethics committee Holley J L CJASN 2012;7:1033-1038
Comparison of Kaplan Meier survival curves by modality (RRT vs conservative kidney management) in patients >75 years. Chandna S M et al. Nephrol. Dial. Transplant. 2011;26:1608-1614
Nephrologist forego dialysis treatment with a hopeless neurologic prognosis Krzysztof Marczewski member ERA-EDTA ethics committee Survey of the Department of Ethics, Medical University of Lublin in 2000
De Vecchi AF. [Should dialysis be for all? Comment]. G Ital Nefrol. 2008 May-Jun;25(3):290-3.
A. Tolwani N Engl J Med 2012;367:2505-2514
A. Tolwani N Engl J Med 2012;367:2505-2514
Ausscheiden von Dialysepatienten Tod > Transplantation
BGH-Urteil vom 25. 6. 2010 Sterbehilfe durch Unterlassen, Begrenzen oder Beenden einer begonnenen medizinischen Behandlung ist gerechtfertigt, wenn dies dem tatsächlichen oder mutmaßlichen Patientenwillen entspricht und dazu dient, einem ohne Behandlung zum Tode führenden Krankheitsprozess seinen Lauf zu lassen
Patientenverfügung Dialyseverzicht selten Florian Driehorst, Dissertation Uni Ulm 2012
Best supportive Care
Frage 2 Ein 90-jähriger Patient mit CKD 5 wird oligo-anurisch und will konservativ therapiert werden. Die Angehörigen möchten wissen wie lange er noch bei best palliative care zu leben hat a) drei Tage b) drei Wochen c) drei Monate d) drei Jahre
Fazit Dialyse bei Älteren Dialyseversuch gerechtfertigt, aber nur wenn auch Dialyseabbruch Option Konservatives Management erwägen, wenn ja, dann aber professionell Patientenverfügung respektieren Shared decision making Angehörige einbeziehen, Konsens anstreben
N Engl J Med. 2012 Feb 16;366(7):585-6.
Margot Käßmann Die Zeit 17, vom 18. April 2013. Seite 66 Mit blick auf das Maß, mit der Ethik des Genug kann es ein gutes Leben für alle geben.