Nutritional risk factors for the metabolic syndrome in overweight children

Ähnliche Dokumente
Übergewicht im Kindesalter. Prof. Dr. Tamás Decsi Kinderklinik, UNI Pécs

Research Collection. Backward stochastic differential equations with super-quadratic growth. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Bao, Xiaobo

The measurement of the oxygenation status of the newborn infant

Research Collection. Human Cu,Zn-superoxide dismutase preparation of the apo-protein. Calorimetriy and pulse radiolysis. Doctoral Thesis.

The glycemic index and physical activity & protein during hypoenergetic weight loss in athletes

Research Collection. Security econometrics The dynamics of (in)security. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Frei, Stefan. Publication Date: 2009

Group signature schemes and payment systems based on the discrete logarithm problem

Research Collection. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Greber, Basil Johannes. Publication Date: 2013

Asymptotic properties of diffusions in random environment

Research Collection. Offset gate field effect transistors with high drain breakdown potential and low Miller feedback capacitance.

Algorithms for analyzing signals in DNA Applications to transcription and translation

Research Collection. Isolation of low molecular weight taste peptides from Vacherin Mont d'or cheese. Doctoral Thesis. ETH Library

Key indicators in organizational health development individual and organizational variables for health-promoting change

Simulation of Power System Dynamics using Dynamic Phasor Models

Test automation for database management systems and database applications

Computer-gestützter Entwurf von absatzweise arbeitenden chemischen Mehrproduktanlagen

Interactive centerline finding in complex tubular structures

Application-specific processor for MIMO-OFDM software-defined radio

ANALYSIS AND SIMULATION OF DISTRIBUTION GRIDS WITH PHOTOVOLTAICS

Stress-related problems in process simulation

Risk of Suicide after Bariatric Surgery

Zusammenfassung. Einleitung: Studienkollektiv und Methoden: Ergebnisse:

Tauchen mit Übergewicht (Adipositas)

Newest Generation of the BS2 Corrosion/Warning and Measurement System

Methods to assess and manage security in interconnected electrical power systems

Sterilisation von stückigen Lebensmitteln mit Mikrowellen

Quantitative IR-Laserchemie mono- und bichromophorer Fluorbutane Geschwindigkeitskonstanten, Isotopen-Trennung und Modenselektivität

DRESDEN INTERNATIONAL UNIVERSITY

Role of Foxa2 Acetylation in Diabetes and Obesity in Vivo

NUTRIGENOMICS/PERSONALIZED NUTRITION Nahrungsmittel für die Prävention

Research Collection. Control strategies for balancing of series and parallel connected IGBT/diode modules. Doctoral Thesis.

Efficient Design Space Exploration for Embedded Systems

Research Collection. Zur Chemie der α-aminonitrile: γ,{delta}-dehydroleucin-nitril. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Buser, Hans-Peter

Large-Scale Mining and Retrieval of Visual Data in a Multimodal Context

Research Collection. Real-time multi-object tracking. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Roth, Daniel Eugen. Publication Date: 2010

Metabolic engineering of Vitamin B1 and Vitamin B6 in staple crops

Level 2 German, 2015

Globale Symmetrie von stochastischen Teilchenbewegungen mit lokal symmetrischer Interaktion

CHILDHOOD OBESITY: EMERGING TRENDS IN PREVALENCE, METABOLIC CONSEQUENCES, AND THE POTENTIAL OF ANTIOXIDANT MICRONUTRIENT THERAPY

Dynamic Robot Architecture for Robust Realtime Computer Vision

The CMS ECAL Detector Control System and Jet Veto Systematics for the Higgs Boson Search

Research Collection. Magnetism in 30 picoseconds and more. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Vaterlaus, Andreas. Publication Date: 1991

Fett in der Ernährung: eine Tragödie ohne Ende?

Research Collection. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Tschudi-Rein, Kathrin Ruth. Publication Date: 1988

Supplementary material for Who never tells a lie? The following material is provided below, in the following order:

Sind dicke Kinder auch kranke Kinder? Gesundheitsrisiken und Folgeerkrankungen des Uebergewichtes im Kindes- und Jugendalter

Group and Session Management for Collaborative Applications

Schlafstörungen durch nächtlichen Alltagslärm Aus der Public Health Perspektive

Dopant clustering and diffusion in silicon

Research Collection. Individual and social determinants of healthy eating: the role of people's nutrition knowledge and their regular eating networks

Leitlinie Kohlenhydrate

Meeting with Adrian Bauman. David Faeh. Institut für Sozial- und Präventivmedizin

Research Collection. Exploration of augmented reality technology for surgical training simulators. Doctoral Thesis. ETH Library

FIVNAT-CH. Annual report 2002

Mitglied der Leibniz-Gemeinschaft

A dissertation submitted to ETH ZURICH. for the degree of Doctor of Sciences. presented by ALEXANDER SCHILLING Dipl. Masch.-Ing.

Ein Stern in dunkler Nacht Die schoensten Weihnachtsgeschichten. Click here if your download doesn"t start automatically

Cationic Cell Penetrating Oligoprolines and the Effect of Preorganized Charge Display

Biometric authentication system using human gait

The promotion of perceived physical ability via an intervention using internal teacher frame of reference in

Chromatin fiber modifications for structural study

Hydrodynamics and mass transfer in a reciprocating plate extraction column

Level 1 German, 2012

Research Collection. The role of type I interferon signaling on T cells during acute viral infections. Doctoral Thesis.

Research Collection. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Tschirky, Hugo. Publication Date: 1979

Multiscale modeling and simulation of fullerenes in liquids

Die Bedeutung neurowissenschaftlicher Erkenntnisse für die Werbung (German Edition)

N-methyl pyrrolidone as a polyvalent small chemical for the prevention of osteoporosis and adiposity

The Navier-Stokes equations on polygonal domains with mixed boundary conditions theory and approximation

NITROGEN METABOLISM IN ENDURANCE ATHLETES. Nitrogen Losses During Exercise & Protein Supplementation in Marathon Runners

Tackling OS Complexity with Declarative Techniques

Reduction ofindigo: Kinetics andmechanism

Research Collection. Computational modeling of tumor growth. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Lloyd, Bryn Alexander. Publication Date: 2010

Auswirkungen von drei verschiedenen Futtermitteln auf morphologische Parameter im Dünndarm von wachsenden Kaninchen

Research Collection. Medical Risk Communication and Decision Making: Results of Eye Tracking Studies. Doctoral Thesis. ETH Library

Research Collection. Doctoral Thesis. ETH Library. Author(s): Bruderer Enzler, Heidi. Publication Date: 2015

Dynamic Hybrid Simulation

2 Grad globale Erwärmung: Was bedeutet das für unser Klima?

Welchen Einfluss hat gesunde Ernährung auf das Leben mit Brustkrebs?

Wie man heute die Liebe fürs Leben findet

Mathias Schlüter 1, B. Stieltjes 2, H. K. Hahn 1, J. Rexilius 1, O. Konrad-Verse 1, H.-O. Peitgen 1. MeVis 2 DKFZ. Purpose

ANLAGE 4. Final wording for SPC and package leaflet (PL)

On the List Update Problem

Fmoc-kompatible Festphasensynthese von C-terminalen Peptid- Thioestern

Correlational analysis

Dienstleistungsmanagement Übung 5

Analysis of the HLA class I immunopeptidome in health and in cancer

PONS DIE DREI??? FRAGEZEICHEN, ARCTIC ADVENTURE: ENGLISCH LERNEN MIT JUSTUS, PETER UND BOB

Cycling. and / or Trams

Level 1 German, 2016

Tube Analyzer LogViewer 2.3

Informationstechnische Unterstützung der frühen Phasen der Produkt-Innovation

Integrating storages in energy regions and local communities a range of storage capacities

Summary Details for Performance, Duration and Acoustic Measurements for the. Aircon 10S Wind Turbine. UK MCS Certification Summary

Binary adder architectures for cell-based VLSI and their synthesis

A study on computer-aided design of PIN-diode phase modulators at microwave frequencies

An analysis of three variants of forward guidance contracts

Transkript:

Research Collection Doctoral Thesis Nutritional risk factors for the metabolic syndrome in overweight children Author(s): Aeberli, Isabelle Publication Date: 2008 Permanent Link: https://doi.org/10.3929/ethz-a-005633355 Rights / License: In Copyright - Non-Commercial Use Permitted This page was generated automatically upon download from the ETH Zurich Research Collection. For more information please consult the Terms of use. ETH Library

DISS. ETH NO. 17791 NUTRITIONAL RISK FACTORS FOR THE METABOLIC SYNDROME IN OVERWEIGHT CHILDREN A dissertation submitted to ETH ZURICH for the degree of Doctor of Sciences presented by ISABELLE AEBERLI Dipl. Lm.-Ing. ETH born 01.07.1978 citizen of Zurich ZH, Switzerland accepted on the recommendation of Prof. Dr. med. Michael B. Zimmermann, examiner Prof. Dr. Richard F. Hurrell, co-examiner Prof. Dr. med. Ulrich Keller, co-examiner 2008

Summary Summary Background Over the past decades, childhood overweight has increased in Switzerland and worldwide. In parallel with this increase, metabolic disorders associated with obesity are diagnosed more frequently in children and adolescents. Dietary factors may be important determinants of obesity and the metabolic syndrome. Conclusive data, however, is scarce, especially in children. Aim The aims of this PhD project were a) to monitor the development of childhood overweight and obesity in Switzerland, b) to investigate differences in the dietary intake of normal weight compared to overweight children, c) to identify dietary determinants of potential early, underlying risk factors for the development of inflammation, hypertension, type 2 diabetes or coronary heart disease in overweight children, and, based on those results, d) to develop a dietary intervention program for overweight children aiming at a reduction of the metabolic risk factors. Design a) From 61 schools in Switzerland, a nationally representative sample of ca. 2400 6 to 13 year old children was recruited. Weight, height, and skinfold thicknesses to determine % body fat were measured. The prevalences of underweight, overweight and obesity were determined using the BMI references of the US Center for Disease Control and Prevention and the results were compared to a previous national study in 2002 b) A convenience sample of 156 normal weight and overweight children (age 6 to 14 years) was recruited from primary schools and pediatric clinics in Switzerland. For each child, a dietary assessment consisting of two 24-hour recalls as well as a oneday weighed food record was carried out. Additionally, body mass index (BMI) was calculated from measured height and weight and a self-administered physical activity questionnaire was used to determine activity levels. c) In another convenience sample of 6 to 14 year old normal weight and overweight children (n=79), a dietary assessment as described above was carried out. In addition, all children presented to hospital to provide a fasting blood sample and for 1

Summary anthropometric measures (weight, height, waist- and hip-circumference, skinfold thiknesses). From the fasting blood samples the following parameters were determined: insulin, glucose, C-peptide, HDL-cholesterol, LDL-cholesterol, total cholesterol, triglycerides, CRP, IL-6, TNFα, leptin, resistin, adiponectin, LDL-particle size and ap2. d) Through letters to primary schools and to pediatricians, a group of 45 overweight and obese children was recruited to take part in the dietary intervention study. Each child was randomly assigned to one of the two dietary interventions: food guide pyramid alone or combined with a traffic light system aiming at a reduction of fat and saturated fat intake. The intervention lasted for four months and dietary assessment was carried out at baseline as well as after two and four months. A fasting blood sample was provided and anthrompometric measures done at baseline and after four months. Results a) The prevalence of underweight, overweight and obesity in Swiss boys and girls in 2007 was 3.46% and 2.55%, 11.3% and 9.87%, and 5.41% and 3.23%, respectively. Compared to 2002, this represented a significant decrease in the prevalence of overweight in girls and in obesity in children of both genders. The prevalence of obesity was significantly higher in urban areas (>100 000 inhabitants). b) Higher BMI-SDS was significantly correlated with greater intakes of protein and meat products. Total energy, fat and carbohydrate intakes did not correlate with BMI- SDS. More time spent watching TV and less time spent in organized sports activities were significantly correlated with greater BMI-SDS. c) In 6-14 y-old children: 1) dietary fat and saturated fat intakes were positively associated with subclinical inflammation as well as insulin resistance and blood pressure; 2) higher intakes of fructose predicted smaller LDL particle size; and 3) higher intakes of antioxidant vitamins predicted lower circulating leptin concentrations. Furthermore, certain adipokines interact with components of the metabolic syndrome: retinol binding protein and the adipocyte fatty acid binding protein ap2 have been shown to be significantly associated with obesity (both), triglycerides (RBP) and insulin resistance (both). 2

Summary d) In the intervention study, although there were no differences in the change in BMI-SDS, compared to the traffic light group, the food guide pyramid group showed a non significant trend towards a lower increase in % body fat, and beneficial changes in Δ systolic blood pressure, Δ fasting insulin, Δ fasting glucose, Δ LDL-cholesterol, Δ CRP, and Δ RBP4. Changes in measures of insulin resistance (fasting insulin and QUICKI) were associated with changes in the intake of monounsaturated fatty acids. An increase in vitamin C intake resulted in a reduction of leptin, while an increased protein intake predicted lower triglyceride concentrations. Finally, decreasing ap2 concentrations were associated with an increased energy consumption as well as a lower physical activity at baseline. Conclusions a) In Switzerland, it has been possible to stabilize or even decrease the prevalence rates of overweight and obesity in children over the past five years, possibly thanks to a whole range of projects which have been conducted in this field. b) An increased intake of protein and meat products as well as lower physical activity levels (more time spent watching TV and less time spent in organized sports activities) but not total energy, fat or carbohydrate intakes, were associated with overweight in 6 to 14 y-old children in Switzerland. c) Metabolic abnormalities such as hypertension, subclinical inflammation and reduced glucose tolerance are already present in overweight 6 to 14 year old children in Switzerland. Several dietary determinants of these abnormalities as well as interactions between different factors were identified. d) Although interventions to improve dietary habits are difficult to implement in families of overweight children, it may be possible to favorably influence a variety of metabolic parameters by changes in dietary intake and thereby reduce risk factors for future development of chronic diseases associated with pediatric overweight. 3

Zusammenfassung Zusammenfassung Hintergrund Während der letzten Jahrzehnte nahm die Häufigkeit von kindlichem Übergewicht in der Schweiz wie auch weltweit zu. Parallel dazu werden auch immer häufiger bereits im Kindes- und Jugendalter metabolische Störungen im Zusammenhang mit Übergewicht diagnostiziert. Die Ernährung spielt möglicherweise eine wichtige Rolle bei der Entstehung sowohl von Übergewicht als auch des metabolischen Syndroms. Daten dazu sind jedoch, speziell bei Kindern, rar und nicht eindeutig. Zielsetzung Die Ziele dieser Doktorarbeit waren a) die Entwicklung der Häufigkeit von Übergewicht bei Kindern in der Schweiz über einen Zeitraum von 5 Jahren aufzuzeigen, b) Unterschiede in der Ernährung von normalgewichtigen und übergewichtigen Kindern zu untersuchen, c) Faktoren in der Ernährung zu identifizieren, welche mögliche Risikofaktoren für die Entstehung von Entzündungen, Bluthochdruck, Typ 2 Diabetes oder koronaren Herzerkrankungen sein könnten, sowie d) aufbauend darauf ein Interventionsprogramm für übergewichtige Kinder zu entwickeln, welches deren Risikofaktoren für die Entstehung von chronischen Erkrankungen reduziert. Design a) Aus insgesamt 61 Schweizer Schulen wurde eine national repräsentative Stichprobe von ca. 2400 6- bis 13-jährigen Kindern ausgewählt. Von jedem Kind wurden Gewicht, Grösse sowie die Dicke von vier Hautfalten für die Berechnung des Körperfetts gemessen. Die Häufigkeit von Untergewicht, Übergewicht und Adipositas wurde anhand der BMI-Referenzwerte des US Centers for Disease Control and Prevention bestimmt, und die Resultate wurden mit denjenigen einer früheren nationalen Studie aus dem Jahr 2002 verglichen. b) In Primarschulen sowie Kinderspitälern in der Schweiz wurde eine Stichprobe von 156 normal- und übergewichtigen Kindern (Alter zwischen 6 und 14 Jahren) rekrutiert. Mit jedem Kind wurde eine Ernährungserhebung bestehend aus zwei 24- Stunden-Befragungen sowie einem gewogenen eintägigen Protokoll durchgeführt. Zusätzlich wurde der Body Mass Index (BMI) aus gemessenen Werten für Gewicht 4

Zusammenfassung und Grösse berechnet, und jedes Kind musste zusammen mit seinen Eltern einen Fragebogen zur körperlichen Aktivität ausfüllen. c) Mit einer weiteren Gruppe von 79 normal- und übergewichtigen Kindern wurde ebenfalls die oben beschriebene Ernährungserhebung durchgeführt. Zusätzlich musste jedes Kind für die Entnahme einer Blutprobe und die anthropometrischen Messungen (Gewicht, Grösse, Taillen- und Hüftumfang, Hautfaltendicke) an einem Morgen nüchtern im Spital erscheinen. Anhand der Blutprobe wurden folgende Parameter bestimmt: Insulin, Glucose, C-Peptid, HDL-Cholesterin, LDL-Cholesterin, Gesamtcholesterin, Triglyceride, CRP, IL-6, TNFα, Leptin, Resistin, Adiponectin, LDL-Partikelgrösse und ap2. d) Durch Primarschulen und Kinderärzte wurden 45 übergewichtige Kinder für die Teilnahme an einer Interventionsstudie (Ernährungsumstellung) rekrutiert. Jedes Kind wurde zufällig einer der beiden Interventionen zugeteilt: Aushändigung der Lebensmittelpyramide allein oder kombiniert mit einem Ampel-System, welches zum Ziel hatte, den Konsum von Fett und gesättigten Fetten der Kinder zu reduzieren. Die Intervention dauerte vier Monate und es wurde am Anfang sowie nach zwei und vier Monaten jeweils eine Ernährungserhebung durchgeführt. Ausserdem wurde den Kindern zu Beginn und nach vier Monaten jeweils eine Blutprobe entnommen, und es wurden anthropometrische Messungen durchgeführt. Resultate a) Die Häufigkeiten von Untergewicht, Übergewicht und Adipositas betrugen bei Schweizer Knaben im Jahr 2007 3.46%, 11.3% respektive 5.41% und bei Mädchen 2.55%, 9.87% respektive 3.23%. Verglichen mit 2002 repräsentieren diese Zahlen einen signifikanten Rückgang der Häufigkeit von Übergewicht bei Mädchen und von Adipositas in beiden Geschlechtern. Adipositas war 2007 in urbanen Gemeinden (>100'000 Einwohner) signifikant häufiger als in ländlichen Gegenden. b) Der Konsum von Protein- und Fleischwaren korrelierte signifikant mit höheren BMI-SDS Werten, während sowohl für die gesamte Energieaufnahme als auch die Aufnahme von Fett oder Kohlenhydraten keine Korrelationen bestanden. Höhere BMI-SDS Werte wiesen zudem Kinder auf, welche mehr Zeit mit Fernsehen oder weniger Zeit in organisierten sportlichen Aktivitäten verbrachten. 5

Zusammenfassung c) Bei 6- bis 14-jährigen Kindern: 1) war die Aufnahme von Fett und gesättigten Fetten positiv mit subklinischen Entzündungen, Insulinresistenz sowie Bluthochdruck assoziiert; 2) wurde ein erhöhter Konsum von Fructose mit kleineren LDL-Partikeln in Verbindung gebracht; und 3) war eine erhöhte Einnahme von antioxidativen Vitaminen mit tieferen Leptin-Konzentrationen im Serum korreliert. Weiter konnte eine Interaktion zwischen bestimmten Adipokinen und Komponenten des metabolischen Syndroms gezeigt werden: Retinol-bindendes Protein sowie das Adipocyte Fatty Acid binding Protein ap2 konnten mit Adipositas (beide), erhöhten Triglyceridkonzentrationen (RBP) und Insulinresistenz (beide) assoziiert werden. d) Obwohl in der Interventionsstudie keine Unterschiede in den Veränderungen im BMI-SDS zwischen den beiden Gruppen festgestellt werden konnten, zeigte sich ein nicht signifikanter Trend hin zu einer geringeren Zunahme des Körperfetts in jener Gruppe, welche nur die Lebensmittelpyramide erhalten hatte, verglichen mit derjenigen, welche zusätzlich noch das Ampel-System bekam. Weitere günstige wenn auch nicht signifikante Veränderungen zeigten sich ebenfalls in der Gruppe mit der Lebensmittelpyramide bezogen auf Δ systolischer Blutdruck, Δ Insulin, Δ Glucose, Δ LDL-Cholesterin, Δ CRP und Δ RBP4. Veränderungen in Insulin und QUICKI zeigten einen signifikanten Zusammenhang mit den Veränderungen in der Aufnahme von einfach ungesättigten Fettsäuren. Ein erhöhter Konsum von Vitamin C wirkte sich positiv auf die Leptinkonzentration aus, und eine Zunahme in der Proteinaufnahme führte zu tieferen Triglycerid-Konzentrationen. Schlussendlich wurde eine Abnahme in der ap2-konzentration von einer Zunahme der Energieaufnahme und einem tiefen Aktivitätslevel zu Beginn der Studie begleitet. Schlussfolgerungen a) In der Schweiz ist es in den letzten fünf Jahren gelungen, die Häufigkeiten von Übergewicht und Adipositas bei Kindern zu reduzieren. Herbeigeführt wurde dies möglicherweise durch das Zusammenspiel einer Vielzahl von Projekten, welche in diesem Zusammenhang durchgeführt wurden. b) Nicht eine erhöhte Energieaufnahme oder ein vermehrter Konsum von Fett und Kohlenhydraten, sondern die Einnahme von grösseren Mengen an Protein- und Fleischwaren sowie geringere körperliche Aktivität (mehr Fernsehen und weniger 6

Zusammenfassung organisierte sportliche Aktivitäten) hingen bei 6- bis 14-jährigen Kindern in der Schweiz mit Übergewicht zusammen. c) Bei 6- bis 14-jährigen, übergewichtigen Kindern in der Schweiz konnten bereits diverse metabolische Veränderungen wie zum Beispiel Bluthochdruck, subklinische Entzündungen und verminderte Glucosetoleranz festgestellt werden. Verschiedene Komponenten in der Ernährung können diese Störungen beeinflussen. d) Obwohl es schwierig ist, Änderungen in der Ernährung bei Familien von übergewichtigen Kinder zu erreichen, scheint es möglich zu sein, gewisse metabolische Parameter durch relativ kleine Veränderungen positiv zu beeinflussen und dadurch das Risiko von übergewichtigen Kinder für die Entstehung von chronischen Erkrankungen zu reduzieren. 7