PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds
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- Gitta Bruhn
- vor 6 Jahren
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Transkript
1 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Für welche Patienten, an allen Lokalisationen? Besonderheiten der Nachbehandlung, evidence base? Potentielle Vorteile Limitationen Raimund Erbel, Sofia Chursidze Klinik für Kardiologie Westdeutsches Herz- und Gefäßzentrum Essen Universitätsklinikum Essen Universität Duisburg Essen
2 Stents zur Gefäßabstützung fnp_import_hkp_barbara075_ jpg jpgfnp.de.
3 100 trials in 93,553 patients with 262,090 patient years of follow-up
4 Revascularisation versus medical treatment in patients with stable coronary artery disease Windecker S et al BMJ Jun 23;348:g
5 Revascularisation versus medical treatment in patients with stable coronary artery disease Windecker S et al BMJ Jun 23;348:g
6 Revascularisation versus medical treatment in patients with stable coronary artery disease EES und ZES zeigen also gegenüber der rein medikamentösen Therapie eine signifikante Verbesserung nicht nur der Symptome sondern auch der Prognose und Infarktrate Windecker S et al BMJ Jun 23;348:g3859
7 Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung fnp_import_hkp_barbara075_ jpg jpgfnp.de.
8 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Magnesium Absorb Elixir Bioresorbable Stents und biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Generali, PE. Dijkman, SP. Hoerstrupl EMJ Int Cardiol. 2014;1:91-99
9 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu den aktuellen Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
10 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu den Bio-Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal-Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
11 Biodegradierbare Magneiums Stents Väter der Entwicklung in Deutschland B Heublein, Hannover Bio-corrosion a new principle for temporary cardiovascular implants B Heublein, R Rohde, G Hausdorf, A Haverich Hannover, EHJ 21: 286, 2000
12 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung DREAMS: paclitaxel release up to 3 months acute 3 months 6 months 9 months Scaffolding Paclitaxel release Mg + 2H 2 O Mg(OH) 2 + H 2 Soft Hydroxyapatite Mg Mg Stable Mg backbone Stable drug carrier layer Controlled drug release Mg alloy Mg degradation product Polymer Mg degradation completed Drug release completed Degradation of polymer ongoing Conversion of degradation product completed Drug carrier layer degradation completed Beginning of structural disintegration
13 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung aksman R et al. Circ Cardiovasc Interv. 2013;6: Copyright American Heart Association, Inc. All rights reserved.
14 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung aksman R et al. Circ Cardiovasc Interv. 2013;6: Copyright American Heart Association, Inc. All rights reserved.
15 Cumulative Frequency (%) Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung BIOSOLVE-I/DREAMS 6-month FUP 0.64± 0.50 mm Bisher keine randomisierte Studie, -41% finale Version des Magnesium Stents fehlt PROGRESS/BMS AMS 4-month FUP 1.08 ± 0.49 mm LLL (mm) Erbel R. et al., Lancet 2007;369: Haude M et al Lancet 2013:381:
16 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung BVS Bioabsorbable Stent Platform ML VISION Balloon SDS Everolimus Bioabsorbable Polymer Coating
17 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Serruys PW et al Lancet D R1
18 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Serruys PW et al Lancet D R1
19 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Serruys PW et al Lancet D R1
20 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
21 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Serruys PW et al Lancet D R1
22 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung 3 Fälle mit Stentthrombosen Gori T et al JACC CV Interv
23 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung 53-jährige Diabetikerin, 2,.5 18 mm Absorb Stent RIVA Gori T et al JACC CV Interv
24 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung
25 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung
26 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung
27 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
28 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
29 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Datenlage: Bereits überzeugende Ergebnisse Stentthrombose ein Problem? Ursache wahrscheinlich PCI Problem
30 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu Bio - Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
31 Biodegradierbare Stents/Scaffolds Vasomotionstestung nach AMS Ausgangsbefund Acetylcholintestung Erbel Abb. R et 7a al Herz 2007; 32:
32 Biodegradierbare Stents/Scaffolds Vasomotionstestung nach AMS Ausgangsbefund Acetylcholintestung Stenosedurchmesser (%) 39.1 Stenosefläche (Area %) 62.9 MLD (mm) 1.67 Stenosedurchmesser (%) 56.4 Stenosefläche (%) 81.0 MLD (mm) 1.16 MLA (mm²) 2.19 Referenzdurchmesser (mm) 2.74 Referenzfläche (mm²) 5.90 Messstrecke(mm) 27.1 Stenoselänge (mm) 13.5 MLA (mm²) 1.06 Referenzdurchmesser (mm) 2.67 Referenzfläche (mm²) 5.59 Messstrecke (mm) 25.3 Stenoselänge (mm) 17.9 Erbel Abb. R et 7b al Herz 2007; 32:308 19
33 Biodegradierbare Stents/Scaffolds Proximal Segment Scaffolded Segment Vasomotionstestung Distal Segment Mean Vasomotionstestung in Biosolve I mit Acetylcholin Proximal Stentsegment Distal Haude M et al Lancet 2012
34 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Absorb Stent Brugaletta S et al EHJ 2012; 33(11):
35 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? Absorb Stent Brugaletta S et al EHJ 2012; 33(11):
36 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu Bio - Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
37 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Lane JP et al JACC CV Interv 7: , 2014
38 Monate PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Lane JP et al JACC CV Interv 7: , 2014
39 Monate PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Lane JP et al JACC CV Interv 7: , 2014
40 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Lane JP et al JACC CV Interv 7: , 2014
41 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu Bio - Stents - Wiedererlangte Vasomoton - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
42 Reversibles Vessel Stretching AMS Stent Pre Post 6 Mo FUP BEL yrs old female Hyperlipidemia, LBBB, aortic valve stenosis, De novo lesion in the mid LAD Pre-dilatation with 3.0/ 12mm balloon, treatment with 3.5/ 16 mm Dreams Post 6 Mo FUP Koolen J. et al; TCT 2011
43 PCI- Innovation und Perspektive: biodegradierbare Stents/Scaffolds Geometric changes in curvature and angulation in patients with serial follow-up. Waksman R et al. Circ Cardiovasc Interv. 2013;6: Copyright American Heart Association, Inc. All rights reserved.
44 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu Bio - Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal-Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
45 PCI- Innovation und Perspektive: biodegradierbare Stents/Scaffolds Die Überraschung: im IVUS, aber nicht im MRT zu sehen: Vorteil: MRT kompatibel keine Stent Artifakte AMS nicht sichtbar optimale Gefäßdarstellung Magnetom, (Sonata, 1.5 T, Siemens) Eggebrecht et al Circulation 112, 303 4, 2005
46 PCI- Innovation und Perspektive: biodegradierbare Stents/Scaffolds Intracoronarer Ultraschall Nach Stentimplantation Erbel R et al Lancet 369: , 2007 Follow-Up (18. Tag) Erbel R. et al., Lancet 2007;369:
47 PCI- Innovation und Perspektive: biodegradierbare Stents/Scaffolds A Nicht erwartet: keine CT Bildartefakte, dh CT Kompatibilität B Bare Metal Stent C D Biodegradierbare Metal Stent Lind et al Heart 91:1604, 2005
48 PCI- Innovation und Perspektive: biodegradierbare Stents/Scaffolds Mittels micro CT mit Auflösung von 20 µm wird Magnesium Stent sichtbar AMS-Stent BMS-Stent Erbel R et al Herz 2007; 32:308 19
49 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Van Velzen JE et al Int J Card Imag 2012; 28:
50 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds M Leon
51 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds M Leon Tu S et al JACC CV Interv 2014; 7
52 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds M Leon Tu S et al JACC CV Interv 2014; 7
53 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu Bio - Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal -Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe - Vorteil für spätere Bypasschirurgie
54 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Full-Metal Jacket Definition: > 60 mm Stent Länge in nativen Gefäßen
55 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Problem: Per se hohe Komplikationsrate Zunächst nicht erstrebenswert Sharp ASP et al Circulation CV Interv 2009; 2:
56 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Herzchirurgen lernen dazu: IMA zum Riva mit Doppler Kontrolle Argument also relativiert Mataro MJ et al Ann Thorac Surg 2013;95:717
57 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Vermeidung eines Metal Jacket - Vorteil für wiederholte Eingriffe besserer Zugang zu Haupt- und Seitenästen - Vorteil für spätere Bypasschirurgie - Progression der Koronarsklerose - Neoatherosklerose innerhalb der Stents noch wenig erforschtes Langzeitproblem
58 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Vorteile der neuen Stents - Aktuelle Datenlage zu Bio - Stents - Wiedererlangte Vasomotion - Gefäßremodelling - Möglichkeiten der nicht invasive Bildgebung - Vermeidung eines Metal Jacket - Vermeidung einer Neoatherosklerose
59 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds
60 PCI- Innovation und Perspektive: bioresorbierbare Stents/Scaffolds Karanasos A et al JACC CV Interv 2012; 5:
61 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? Zusammenfassung
62 Bioabsorbable Stents besser biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung 7 Jahre Langzeitverlauf nach RM1 AMS 1 Stentimplantation 2004 R Erbel Essen 2011
63 Bioabsorbable Stents besser biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung 7 Jahre Langzeitverlauf nach RM1 AMS 1 Stentimplantation 2004 R Erbel Essen 2011 R Erbel Essen 2011
64 Bioabsorbable Stents besser biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung 7 Jahre Langzeitverlauf nach RM1 AMS 1 Stentimplantation 2004 R Erbel Essen 2011 R Erbel Essen 2011
65 Bioabsorbable Stents besser biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Nach Implantation 4-Monate VERLAUF (LLL: 1.08mm) Verlust der Lumenfläche Verlust der Stentfläche kä 53% In-stent Neointima 47% Optimierungsbemühungen: verlängerte Degradierung und anti-proliferative Medikamente Erbel R. et al Lancet 2007;369: Waksman et.al JACC Cardiovasc Interv 2009;2:
66 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Scaffold Backbone Mg-Legierung 120µm Strebendicke AMS-3 (DREAMS) Medikamententräger 1 µm bioabsorbable PLGA Polymer Stentsystem Modifizierter PRO-Kinetic Energy, 6F kompatibel Medikament Paclitaxel
67 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Study objective Evaluate safety and clinical performance of DREAMS Study design Prospective, multi-center, FIM, single de novo coronary artery lesions with RVD between 3.0 and 3.5 mm and length 12 mm Primary endpoint Cohort 1: TLF* at 6 months Cohort 2: TLF* at 12 months Primary investigator Jacques Koolen, Catharina Ziekenhuis, Eindhoven, The Netherlands * Composite of cardiac death, target vessel myocardial infarction and clinically driven TLR ** 2 pts withdrew consent for imaging FUP at 6 months *** 16 pts from cohort 2 consented for the optional 6-month imaging FUP Mandatory follow-up Optional follow-up
68 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Cohort 1+2 N=46 Age (mean ± SD) 65.3 ± 9.7 Men (N/%) % Hypertension % Hyperlipidemia % History of MI % Previous PCI % Renal Insufficiency % Congestive Heart Failure % Diabetes % Smoking % History of stroke of TIA 3 6.5% BIOSOLVE-I Results Pre-Procedure (N=46) RVD (mm) 2.73 ± 0.48 MLD (mm) 1.21 ± 0.52 % Diameter stenosis 55.9 ± 16.7 Mean lesion length (mm) Procedure (N=46) Scaffold length used (mm) ± Scaffold used (mm) 3.25 / 3.5
69 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Biosolve I: Procedural and primary endpoints for both cohorts up to 6 months N % Device success* Procedural success** month clinical results TLF Cardiac death MI Scaffold thrombosis TLR (clinically-driven)*** 2 4.3
70 Cumulative Frequency (%) Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Pre-Procedure 1.21± 0.52 mm 6-month FUP 1.95 ± 0.59 mm Postprocedure 2.55 ± 0.35 mm MLD (mm)
71 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Scaffold Strut Apposition Baseline 3.7% Apposition of Remnants 6 Mo FUP 0.6% 1.9% 3.1% 96.3% 94.4% Apposed ISA Apposed Persistent ISA N=8 scaffolds, 6,574 struts Late Acquired ISA Resolved ISA N=8 scaffolds, 6,574 struts Apposed ISA Incomplete Strut Apposition
72 Total release [% LC] Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Perspektiven für DREAMS Sirolimus Röntgendichte Marker in vitro drug release kinetik of DREAMS vs. Sirolimus-eluting ORSIRO (Fast Release Method) 20 Reference. ORSIRO Sirolimus-eluting stent 10 DREAMS Sirolimus-eluting Absorbable Metal Scaffold in vitro elution time [h]
73 Biodegradierbare Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung Das Rennen um den Metalstent ist nicht zu Ende. Andere Legierungen sind getestet worden
74 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung
75 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
76 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
77 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
78 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
79 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
80 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
81 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
82 Bioresorbable Stents zur zeitlich begrenzten Gefäßabstützung M Leon
83 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines The disappearing stent: Bioabsorbable stents PLA PLA Tyrosine polycardbonate Polyanhydride (PAE) Polymer A/B Magnesium Xinsorb TM PLLA This is a transcript of an online program, which may be found at: Topol E:
84 Fully bioabsorbable coronary stent (Xinsorb TM ) Scaffold : poly-l-lactic acid (PLLA) Drug:sirolimous J Ge etal 3.0*15mm, sirolimus 90ug/cm 2
85 Photomicrographs of blood vessel segments with H-E staining 1M post-implantation Xinsorb 2 Excel At 1 M,xinsorb 2 had no significant recoil compared to metal stent(excel) J Ge etal
86 Histomorphometric analysis Xinsorb 2 vs. Excel (1M) Xinsorb Excel 5 * 0 J Ge etal Stent ID mm Neointimal Thickness mm Lumen Area mm2 IEL mm2 Neointimal Area mm2 % Area Stenosis
87 OCT Xinsorb 2 (4M) J Ge etal Xinsorb 2 Excel(DES)
88 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Very promising concepts Easy deliverable AMS scaffold, high radial force Optimal degradation time not yet demonstrated Clinical data limited, particularly controlled studies Eluting drugs necessary to provide satisfying low LLL Magnesium and polymer stent CT/MRT compatible
89 Photomicrographs of blood vessel segments with H-E staining 1M post-implantation Xinsorb 2 Excel At 1 M,xinsorb 2 had no significant recoil compared to metal stent(excel) J Ge etal
90 Histomorphometric analysis Xinsorb 2 vs. Excel (1M) Xinsorb Excel 5 * 0 J Ge etal Stent ID mm Neointimal Thickness mm Lumen Area mm2 IEL mm2 Neointimal Area mm2 % Area Stenosis
91 OCT Xinsorb 2 (4M) J Ge etal Xinsorb 2 Excel(DES)
92 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Very promising concepts Easy deliverable AMS scaffold, high radial force Optimal degradation time not yet demonstrated Clinical data limited, particularly controlled studies Eluting drugs necessary to provide satisfying low LLL Magnesium and polymer stent CT/MRT compatible
93 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines New Interventional Devices for Coronary Artery Disease The Future: Vulnerable Plaque Sealing Preventive PCI Concept by B Meier later R Kuntz: AMI in proximal segments PCI induces scar tissue Prevention of vulnerable plaques and plaque rupture Preserved vasomotion Absorbable Scaffold: a dream or concept? M J Lipinski et al. JIC 7: , 2004
94 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines The disappearing stent: Bioabsorbable stents This is a transcript of an online program, which may be found at: E Topol:
95 DES - Future Directions Bioabsorbable stents - what s in the pipelines Clinically investigated absorbable stents Scaffold Total strut thickness (strut 1 coating) (mm Crossing profile (mm) Stent-to-artery coverage (%) Duration radial support Absorption time Angiographic late loss Igaki-Tamai months 2 years Late loss index at 6 months: 0.48 mm AMS-III Weeks >4months 6 months: 0.68 mm REVA 200 1, m 2 years 6 months: 1.81 mm BTI months 6 months - BVS , months 6 months 6 months: 0.19 mm 12 months: 0.27 mm Serruys et al; Eur Heart J 2012; 33, 16 25
96 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Reva Medical s ReZolve Bioresorbable Sirolimus-Eluting Reva Medical, Inc. announced Feb. 16, 2012, that it is enrolling patients at 10 sites in Germany, Austria and Poland in the RESTORE clinical trial (pilot study of the safety and performance of the ReZolve sirolimus-eluting bioresorbable coronary scaffold) in addition to its primary site in Sao Paulo, Brazil. Tyrosine derived polycarbonate Reva Medical s ReZolve Bioresorbable Sirolimus-Eluting Coronary Scaffold is designed to restore blood flow to blocked coronary arteries, allowing them to remodel themselves during the critical 90-day healing process. Photo: Reva Medical San Diego Biotechnology Connection M Buchbinder, Foundation Cardiovascular Medicine
97 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines ReZolve stent struts resorb over time. Pre- and post-op with ReZolve stent in porcine chronic partial occlusion model San Diego Biotechnology San Diego Connection Biotechnology Connection M Buchbinder, Foundation Images: Reva Cardiovascular Medica Medicine
98 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines
99 Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
100 Multilayer drug delivery Bioabsorbable Bioabsorbable Therapeutics. Therapeutics. BTI, PAE BTI, Polymer PAE Polymer
101 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
102 Radial strength Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
103 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
104 Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
105 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines 30 day histology Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer Bioabsorbable M Buchbinder,, Therapeutics. Foundation of BTI, Cardiovascular PAE Polymer Medicine
106 30 day flow cytometry Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
107 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Bioabsorbable Therapeutics. BTI, PAE Polymer
108 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines
109 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? 117
110 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? 118
111 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? Hits 119
112 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? 120
113 Resorbierbare Stents: Benötigen wir sie überhaupt? 121
114 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines
115 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines Biosolve I: Procedural and primary endpoints for both cohorts up to 6 months N % Device success* Procedural success** month clinical results TLF * Defined as: - successful delivery of the scaffold to the target lesion site in the coronary artery - appropriate scaffold deployment - successful Cardiac removal death of delivery system after release of the scaffold safe removal of the device in case of deployment failure ** Defined as: MI device success plus attainment of a final residual stenosis of < 50% of the target lesion Scaffold thrombosis absence of a major adverse cardiac event during the hospital stay to a maximum of first seven days TLR post procedure (clinically-driven)*** *** TLR occurred during 6 M FUP, both pts had angina, 1 pt received an additional DREAMS in the target lesion during the initial procedure because of a flow-limiting bailout situation
116 DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines
117 TLR Occurence DES - Future Directions Bioabsorbable stents what s in the pipelines AMS 1: PROGRESS STUDY 100 Time of TLR FU angiography Days Post Intervention Erbel R et al Lancet 369: , 2007
118 R Erbel, Essen, Germany DES - Future Directions Bioabsorbable stents Development activities aim for an optimal scaffolding time too short optimal too long minute second hour day week month year lifetime Balloon AMS-1 AMS-2.1 Permanent Stent
119 Update: Koronare Interventionen 2014 Absorbable Stents ABSORB EXTEND: BVS Safe Out to 3 Years Smits P et al TCT 2014
120 Delayed Disruption of a Bioresorbable Vascular Scaffold Naganuma T et al J Am Coll Cardiol Img. 2014;7(8):
121 Update: Koronare Interventionen 2014 Bioabsorbable Stents besser bioresorbierbare Stents Neue Stententwicklungen
122 Update: Koronare Interventionen 2014 Absorbable Stents Benutzte Polymere für den Stentaufbau M Generali, PE. Dijkman, SP. Hoerstrupl EMJ Int Cardiol. 2014;1:91-99
123 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
124 Update: Koronare Interventionen 2014 Absorbable Stents Costopoulos C et al CCI 2014
125 Update: Koronare Interventionen 2014 Absorbable Stents 6 Monatsergebnisse Costopoulos C et al CCI 2014
126 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
127 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
128 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
129 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
130 Update: Koronare Interventionen 2014 Resorbierbare Stents Serruys PW et al Lancet D R1
131 Update: Koronare Interventionen 2014 Aber Achtung!!! Stentthrombosen 3 Fälle mit Stentthrombosen Gori T et al JACC CV Interv
132 Update: Koronare Interventionen 2014 Aber Achtung!!! Stentthrombosen 53-jährige Diabetikerin, 2,.5 18 mm Absorb Stent RIVA Gori T et al JACC CV Interv
Bioabsorbierbare Stents die Lösung für alle(s)?
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