KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE PROS & CONS OF USING MRI, CT, US, PET/CT TO ASSESS RESPONSE & PROGRESSION JENS RICKE & FREDERIK STROBL
RESPONSE ASSESSMENT: IMPLICATIONS For the Patients How long do I live? For the physician Do I have to modify my therapy? Study endpoints Is the drug active? The problem: imaging is just a surrogate The only answer is the fate of the patient ( Survival ) KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
TECHNOLOGIES FOR RESPONSE ASSESSMENT Morphological imaging and functional imaging KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
RESPONSE CRITERIA (SOLID TUMORS) WHO (1981) RECIST (2000) Target lesions: 5 per organ, 10 max RECIST 1.1 (2009) Target lesions: 2 per organ, 5 max KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
BEST RESPONSE WHO/RECIST Therasse J NCI 2000 KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
The measurement of tumor to define response 16 experienced oncologist randomly measuring 12 spheres (1.8-14.5 cm) by palpation 0.5 inches rubber skin cover for lymph nodes 1.5 inches rubber skin cover for abdominal masses < 50% reduction to > 25% increase 50% reduction 25% increase (6.8% false positive) (17.8% false negatives) The basis for the seminal WHO criteria and RECIST Slide courtesy of J. Bruix, Barcelona CG Moertel and JA Hanley. Cancer 1976;38:388-394
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
Diffusion Sequenz TR TE Flip FS Vo x e l Matrix SD n Ze it RL/AP (F OV 350 x 320) DWI-EPI 1600 ms 60 ms 90 SPIR 2.5 x 2.5 140 x 128 6 mm 30 1.30 min 4.30 min b = 0/50/500 [ x 10-3 mm 2 /sec] [Magnete, Fluss und Artefakte, Siemens Manual ]
Diffusion b=0 b=50 b=500
Diffusion ADC & T2 shine through ln S m = ADC ] b-wert ln [S b /S o ] = - b x ADC [2.6 x10-3 ]
DWI and therapy monitoring INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE CAMPUS GROßHADERN Wilhelm et al. 2014
Case 1 Ovarian carcinoma 42 yo female with ovarian carcinoma and increasing CA125 18 F-FDG PET/CT Lymph node metastasis adjacent to sternum on the left INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
ENDOMETRIAL CANCER 22 PROJEKTGRUPPE ZERTIFIZIERUNG DER KD
DIAGNOSTIC VALUE OF 18F-FDG PET/CT IN RECURRENCE OF ENDOMETRIAL CANCER INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
DIAGNOSTIC VALUE OF 18F-FDG PET/CT IN RECURRENCE OF ENDOMETRIAL CANCER INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
DIAGNOSTIC VALUE OF 18F-FDG PET/CT IN RECURRENCE OF ENDOMETRIAL CANCER INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
BASELINE PROGNOSTIC FACTORS: DIFFUSION- WEIGHTED-IMAGING PREOPERATIVELY INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
BASELINE PROGNOSTIC FACTORS: DIFFUSION- WEIGHTED-IMAGING PREOPERATIVELY INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
BASELINE PROGNOSTIC FACTORS: DIFFUSION- WEIGHTED-IMAGING PREOPERATIVELY INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
CERVICAL CANCER 29 PROJEKTGRUPPE ZERTIFIZIERUNG DER KD
METAANALYSIS INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
MRI FOR FOLLOW-UP OF CHEMORADIOTHERAPY IN LOCALLY ADVANCED CERVICAL CANCER INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
METAANALYSIS INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
MRI FOR FOLLOW-UP OF CHEMORADIOTHERAPY IN LOCALLY ADVANCED CERVICAL CANCER INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
MRI FOR FOLLOW-UP OF CHEMORADIOTHERAPY IN LOCALLY ADVANCED CERVICAL CANCER INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
ANALYSES OF PRETREATMENT ADC VALUES INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
ANALYSES OF PRETREATMENT ADC VALUES INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
ANALYSES OF PRETREATMENT ADC VALUES INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
OVARIAN CANCER 41 PROJEKTGRUPPE ZERTIFIZIERUNG DER KD
J Comput Assist Tomogr. 2007 Nov-Dec;31(6):868-75 INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
OVARIAN CANCER: PERITONEAL RECURRENCE J Comput Assist Tomogr. 2007 Nov-Dec;31(6):868-75 INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
OVARIAN CANCER: PERITONEAL RECURRENCE J Comput Assist Tomogr. 2007 Nov-Dec;31(6):868-75 INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
INSTITUT FÜR KLINISCHE RADIOLOGIE
RADIOMICS Dania Daye, RSNA 2017 KLINIK UND POLIKLINIK FÜR Deutsche RADIOLOGIE Akademie für Mikrotherapie
Dania Daye, RSNA 2017 KLINIK UND POLIKLINIK FÜR Deutsche RADIOLOGIE Akademie für Mikrotherapie
TAKE HOME Technologies and therapy monitoring Recurrence in (most) solid tumors: PET-CT Ovarian: include DWI-MRI Therapy monitoring: Morphologic imaging (standard) + DWI-MRI Immunotherapy and Pseudoprogression: irecist Do you tell your Radiologist about the true baseline and course of therapy? Morphological imaging will go in the [far] future To be replaced by functional imaging and data science Diffusion MRI include in future trials! and Radiomics KLINIK UND POLIKLINIK FÜR RADIOLOGIE
DANKE! jens.ricke@med.lmu.de Radiologie LMU