Community acquired pneumonia CAPNetz. Kompetenznetzwerke in der Medizin
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1 Community acquired pneumonia CAPNetz Kompetenznetzwerke in der Medizin
2 BMBF Kompetenznetzwerke in der Infektiologie CAPNetz Hepatitits AIDS/HIV
3 BMBF Kompetenznetzwerke in der Infektiologie Horizontale und vertikale Vernetzung Krankheit mit hoher Morbidität und Mortalität Vernetzung verschiedener Versorgungsebenen
4 Auswahlverfahren 17 Antragsskizzen Davon sechs zur ausführlichen Antragstellung aufgefordert Davon zwei Anträge im Erstverfahren bewilligt
5 Ambulant erworbene Pneumonie Epidemiologie Häufigste Erkrankung weltweit ca. 5.5 Millionen Fälle in USA pro Jahr Kosten für Pneumoniebehandlung in USA ca. 8 Milliarden Dollar pro Jahr erhebliche Zusatzkosten durch resistente Erreger sechsthäufigste Todesursache in den USA Letalität ambulant 1%, in selektierten Patientengruppen stationär bis 20%
6 Kosten für CAP - USA Niedermann MS. Clinical Therapeutics 1998; 20: Age (y) Outpatient costs Inpatient costs Physician services Total (millions of $) > < All ages
7 Krankenhausaufnahmen in Deutschland 1998 Tausende , , , , ,949 12,904 10,927 2,837 5,448 0 CAP Quelle: Statistisches Bundesamt Sepsis Tuberkulose Virushepatitis Meningitis AIDS Art. Hypertonie Schlaganfall Myokardinfarkt
8 Vollstationäre Patienten mit Pneumonie 1998 in Deutschland - Altersverteilung bakteriell viral nicht spezifiziert gesamt vollstationäre Patienten 1998 (x1000) >75 Quelle: Statistisches Bundesamt
9 Pneumokokkenresistenz Deutschland Pen G-R Erythromycin Pen G-I Doxycyclin
10 Defizite epidemiologische Daten (Häufigkeit, Erregerspektrum, Resistenzen) lückenhaft Erregerdetektion lückenhaft Therapierichtlinien schlecht evaluiert
11 Im Zentrum des Verbundes stehen die lokalen klinischen Zentren
12 Local clinical centers (LCC) Rekrutierung von Patienten für klinische Projekte Rekrutierung von Patienten für klinische Studien Implementation von Therapierichtlinien Gewinnung von Studienmaterial für die diagnostischen Projekte
13 Personal Tutoring Service CSU Communication Consiliar liaison service Local PT Local PT Local PT Local PT Local PT Communication & corporate identity Practitioners and hospitals
14 Zahl der Patienten im Netzwerk pro Jahr Local clinical Number of number of number of center hospitals practices patients per year Magdeburg Bremen Würzburg Lübeck Essen Berlin Köln/Bonn Lüdenscheid Gesamt
15 Map of CAPNetz Lübeck Projects of CAPNetz Local clinical centers and recruitment of patients Aachen Essen Köln Lüdenscheid Rotenburg (Wümme( Wümme) Bremen Gießen Braunschweig Magdeburg Jena Berlin Dresden Würzburg Freiburg Ulm München
16 Eingeschlossen werden erwachsene Patienten mit ambulant erworbener Pneumonie
17 Definition Pneumonie neu aufgetretenes Infiltrat im Röntgenbild und Temp. > 38.0 C und 1 von 3 folgenden Zeichen - auskultatorischer Befund - Husten - purulenter Auswurf
18 Scientific societies Pharmaceutic industry Universities University hospitals Max-Planck-Institut Blue list institutes Teaching hospitals Robert-Koch- Institut Medical practitioners General population
19 Struktur von CAPNetz Klinische Studien Diagnostische Studien Grundlagenforschung Industrie geförderte Studien Area A Area D Area B Area C
20 Area A A1 Welte: Epidemiology of CAP in outpatients: Impact of an educational program on hospitalization rate and outcome A2 Fätkenheuer/Ewig: A controlled study of the impact of the implementation of ERS-guidelines on clinical outcomes of patients with CAP
21 Area A A5 Schumann: Risk assessment for CAP by patient screening for polymorphism in TLR-4 and -2 and TNF genes A6 Dalhoff: Chlamydia pneumoniae and lower respiratory tract infections: Persistence and triggering of inflammatory airway diseases
22 Area B B1 Horn, Schleifer, Wagner: Detection and in situ identification of new pulmonary pathogens. Are Parachlamydiaceae emerging pathogens? B2 Straube, Maass, Freidank, Essig: Standardisation and evaluation of microbiological diagnosis of CAP caused by Chlamydia pneumoniae
23 Area B B3 Lück, Helbig, Jacobs: Diagnosis of respiratory infections caused by Legionella spp. or Mycoplasma pneumoniae by new molecular approaches B4 Reinert: Molecular characterization of S. pneumoniae isolated from patients with CAP in Germany
24 Area B B6 Schweiger: Detection and molecular characterization of influenza viruses and respiratory syncytial virus as agents for acute respiratory diseases and pneumonia
25 Area C C2 Kaufmann: Role of regional cytokine production in pneumonia C3 Lohmeyer: Triggering alveolar monocyte recruitment and activation in mice via bacterial pattern recognition receptor (PRR) ligands: role in lung injury and host defense
26 Area C C4 Rosseau, Suttorp: Host defense mechanisms in the lung Impact of Interleukin-15 and role of apoptosis C5 Reiner Schumann: S. pneumoniae induced signal transduction: role of TLR-2 and -4 and LBP for pathogenesis of pneumonia
27 Area C C6 Rödel: Airway remodeling and Chlamydia pneumoniae C7 Maass: Differential gene expression of Chlamydia pneumoniae in the persistent and replicative state C8 Hammerschmidt, Chhatwal: Comparison of protein expression profiles of pneumococcal carrier and invasive strains
28 Area C C10 Marre: Role of regulatory genes of Legionella pneumophila in virulence
29 Vernetzung der Areas Streptococcus pneumoniae als häufigster CAP-Erreger: Epidemiologie der Pneumokokken-Pneumonie alle LCC Management der Pneumokokken-Pneumonie A1, A2, D2 Intensivpflichtige Pneumokokken-Pneumonie A3 Mol. Charakterisierung/AB-Resistenz der Pneumok. B4 Charakterisierung residenter vs. invasiver Pneumokokken C8 Risk-Assessment für Pneumokokken-Pneumonie A5
30 Vernetzung der Areas Streptococcus pneumoniae als häufigster CAP-Erreger: Vakzinierung gegen Pneumokokken A4 Lokoregionale Zytokinproduktion nach P.-Infektion C2 P.-Pneumonie: Rolle von IL-15 und Apoptose C4 Pneumokokken und alveoläres Monozyten-Recruitment C3 Pneumokokken-LTA und Signaltransduktion C5
31 Core facilities Strain and specimen bank Central data base Area A Implementation of recommendations, prevention of CAP, susceptibility to CAP, immunopathology Core facilities Area D Industry-funded projects B Area Detection and characterization of respiratory pathogens Basic concepts in CAP Area C
32 Structure of Information Base Public and Patients Personal Tutors intranet for patients public web sites patient data Web Server Content Management System Data Base Research Areas laboratory data statistical queries
33 Remote Data Entry Ease of use Immediate capture Reflection of well-known metaphors
34 CAPNetz s s IT components general data base - to store e.g. clinical data, laboratory data, data on antimicrobial resistance, pathogens, typing results, and x-ray images content management system - to collect and organize documentation, e.g. general information, recommendations for diagnostic and treatment, study protocols, project reports remote data entry system - to feed data base and content management system tele-collaboration means - to enable electronic communication and collaboration among all involved participants
35 Horizontal IT Issues networking infrastructure - to connect the data entry, the project participants, and the interested public with the backend servers security concept - to regulate access control and privacy rules
36 Central service unit Area A Implementation of recommendations, prevention of CAP, susceptibility to CAP, immunopathology Administration Quality management Evaluation Communication Training & Education Public relations Acquisition of industry-funded projects Epidemiology Electronic communication Database B Area Detection and characterization of respiratory pathogens Core facilities Basic concepts in CAP Area C Area D Industry-funded projects Administration Quality management Evaluation Communication Training and education PR activity Business center Health economics and Epidemiology Electronic communication and data bases
37 Steering committee Speaker Executive council Extended Executive council Administration Quality management Evaluation Communication Training & Education Public relations Acquisition of industry-funded projects Epidemiology Electronic communication Database Area A Implementation of recommendations, prevention of CAP, susceptibility to CAP, immunopathology Core facilities Area D Industry-funded projects B Area Detection and characterization of respiratory pathogens Basic concepts in CAP Area C
38 Weitere Ziele Vergabe von Stipendien (Bewerbungen erbeten) Beteiligung an der BMBF/DFG-Ausschreibung Klinische Studien Schaffung eines europäischen Verbundes Gewinnung von Partnern für die Gewinnung von fremdfinanzierten Studien
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