Dr. Dirk Hasenclever IMISE, Leipzig

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1 Das Effective-dose Modell und Metaanalyse von Chemotherapie-Vergleichsstudien beim HD Dr. Dirk Hasenclever IMISE, Leipzig

2 Meta-analysis of chemotherapy trials Basic Problems Many trials compare polychemotherapy cocktails which are not directly informative on individual drugs. Large heterogeneity of regimens. Conventional meta-analyses need an underlying common question and can thus only integrate a small fraction of all trials. Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 2

3 Interpretation of combined evidence from many RCTs comparing heterogeneous chemotherapies? Trial N loghazard +-s.e. BNLI7a 6 MOPP 6 MOP 91,93 +-,14 BNLI76a 6 MOPP 6 BleoMOPP 139 -,45 +-,14 BNLI76b 6 (Bleo)MOPP 6 (Bleo)MOPP + 6 CVB 62 -,4 +-,23 BNLI79a 6+ MOPP 6+ LOPP 29,15 +-,9 CALGB67a 6 MOPP SEQ 158,73 +-,11 CALGB67a 6 MOPP 3 ALB 17,55 +-,11 CALGB67a SEQ 3 ALB 166 -,18 +-,11 CALGB69a 6 BOP + maintenance 6 OPP + maintenance 219 -,28 +-,9 CALGB69a 6 BOP + maintenance 6 BOPP + maintenance 21 -,87 +-,9 CALGB69a 6 BOP + maintenance 6 MOPP + maintenance 211 -,87 +-,9 CALGB69a 6 OPP + maintenance 6 BOPP + maintenance 215 -,59 +-,9 CALGB69a 6 OPP + maintenance 6 MOPP + maintenance 216 -,59 +-,9 CALGB69a 6 BOPP + maintenance 6 MOPP + maintenance 27, +-,1 CALGB72a 6 MOPP 6 MVPP 263 -,7 +-,9 CALGB72a 6 MOPP 6 CcnuOPP 27 -,28 +-,9 CALGB72a 6 MOPP 6 CcnuVPP 275 -,45 +-,1 CALGB72a 6 MVPP 6 CcnuOPP 257 -,21 +-,1 CALGB72a 6 MVPP 6 CcnuVPP 262 -,38 +-,11 CALGB72a 6 CcnuOPP 6 CcnuVPP 269 -,17 +-,1 CALGB82a 6-8 MOPP 6-8 ABVD 238 -,34 +-,11 CALGB82a 6-8 MOPP 6 [MOPP-ABVD] 246 -,45 +-,12 CALGB82a 6-8 ABVD 6 [MOPP-ABVD] 238 -,11 +-,13 ECOG72a 6+ MOPP +-maintenance 6+ BCVPP +-maintenance 162 -,47 +-,12 ECOG81a 4-6 [MOPP-ABVD] 8-12 BCVPP 212,38 +-,9 EORTC81a 8 MOPP + bulk RT 2 MOPP-2 ABVD-2 MOPP -2 ABVD 192 -,48 +-,13 EORTC82b 3 MOPP-MantleRT-3 MOPP 3 ABVD-MantleRT- 3 ABVD 316 -,73 +-,16 GATLA72b 6 CVPP + maintenance 6 CcnuCVPP + maintenance 298 -,41 +-,1 GATLA86a 6 CVPP 3 CVPP 8,2 +-,31 GELA77b 3 MOPP + EF 3 CcnuVPP + EF 94 -,51 +-,28 GELA8a 4 MOPP + IF 2 [MOPP-ABVD] + IF 61,29 +-,26 GELA8b 4 MOPP + TNI 2 [MOPP-ABVD] + TNI 7 -,28 +-,28 Inter87a 6-8 MOPP + 3 ABVD 8-12 MOPP/ABV Hybrid 691 -,39 +-,8 Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien... Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 3

4 Crude measures of chemotherapy strength I Total dose = weighted sum of doses dose intensity = total_ dose duration (Hryniuk) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 4

5 Two flaws in the concept of dose intensity as a measure of chemotherapy strength 1. Dose intensity does not increase with the number of cycles. -> take total dose into the account 2. Dose intensity discounts for treatment length but irrespectively of tumour specific growth characteristics. -> take entity specific growth rate into the account Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 5

6 Crude measures of chemotherapy strength II effective dose:= 1+ total_ dose duration latent_ regrowth_ time HD: L~ 49d anhl: L ~ 132d (66d in high risk!) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 6

7 Calculation of the effective dose Dose [mg/m 2 ] weight TD CY ,2 DOX , VCR 1,16 1,67,7 ETOP ,3 PRED ,3 5,5 ed (6 CHOEP-21) = 6 * 5,5 / (1+126/132) = 16,9 Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 7

8 Second order effects not accounted for Synergy / antagonism between drugs Scheduling effects Inhomogeneity due to pharmacological dispositions Dose size/peak concentration effects Inhomogeneity due to large tumour masses Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 8

9 Model-based meta-regression I Evidence part: () Systematic search for all randomised trials From all available RCTs extract essential information: (1) Quantify the observed difference in treatment outcome Read off lhr from Progression Free Survival curves. (2) Get details of the planed treatment Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 9

10 Model-based meta-regression II Model part: Observed PFS outcome difference Theory: plausible model equation Doses of cytostatics, treatment durations Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 1

11 Skipper model: Treatment balance equation Tumor cell number 12 Vereinfachende Annahmen: -Tumor wächst exponentiell -Gleiche Dosis macht gleichen Logcellkill Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 11

12 Notation td : = Th : = Therapiedauer σ : = Chemosensitivität γ : = Wachstumsrate Regrowth = γ Th logtumor totale Dosis = geeignet gewichtete Summe der eingesetzten Zytostatika logtumor (brutto) = σ td = typische Tumorzellzahl bei Therapiebeginn/Rezidiv Diagnose (log Skala) TE : = logtumor logtumor (netto) Therapieeffizienz TE > 1 Heilung Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 12

13 Treatment balance equation Therapiebilanzgleichung : TE = σ td logtumor γ Th logtumor = td D Th L D : = L : = logtumor Erradikationsdosis σ (Dosis, die, wenn man sie auf einmal geben könnte, den Tumor beseitigen würde.) logtumor γ Latenzzeit (Zeit die eine Tumorzelle braucht, um zu Rezdiv auszuwachsen) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 13

14 Effektive Dosis Bedingung für Heilung eines Patienten mit (D,L) : TE = td D Th L 1 D td Th 1 + L = : ed(l, td, Th) effektive Dosis Heuristik : Therapie muss nicht nur einen Tumor, sondern auch noch den in den Therapiepausen nachwachsenden Anteil beseitigen. Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 14

15 Bedingung Rezidivfrei Bedingung dafür, dass nicht geheilte Patient mit (D, L) zum Zeitpunkt t noch keinen Progress hat : TE = td D t L > D L td t = : Lat(L,td, Th) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 15

16 Berücksichtigung von Heterogenität Modelliere Patientenheterogenität in der Studienpopulation durch zwei unabhängige latente Verteilungen : L ~ F L D ~ F D (L) (D) mit Dichte f mit Dichte f L (L)dL D (D)dD Freedom from Progression : max(ed(l), lat(t,l)) S(t) = f (L) f (D)dD dl L D Bei Spezifikation von f und f parametrisches Modell für FFP Kurven. L D Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 16

17 Parametrisches Modell Maximum Likelihood Fit 1% Freedom from Progression 8% 6% C 4% 2% : Kaplan-Meier-Estimate Kaplan-Meier : Model fit Estimate Data HD3+HD6 of GHSG C : Prediction: identical doses, 3 week instead of 4 week cycles Modellkurve : Prediction: 13% durch tatal Maximum dose and 3 Likelihood week instead Schätzung of 4 week cycles 5 1 years Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 17

18 Generalised Skipper Model (GSK) + max[ led ( λ, td, th), llat ( t, λ, td, th) ] FFP( t td, th) = φ ( ) ( ) d d λ, λ ψ, δ δ λ σλ δ σ 8=ln(L)~Normal(8,F 7 ) Übergang zur log-skala *=ln(d)~extv(*,f ) ) Q(x)=exp(-exp(-x)) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 18

19 GS-model prediction Cure rates (in a given study population) are approx. linear related to the log effective dose. The difference in cure rates in a RCT is approx. proportional to the difference in log effective doses of the respective trial arms. ->Use this model prediction as regression equation! Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 19

20 Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 2 Heilungsrate. der Erwartungswert von ~ Mit ) ~ ( ) ( ), ( ) ( λ λ σ δ λ λ σ δ λ σ λ λ ϕ σ λ δ σ δ δ ψ σ σ λ λ ϕ σ λ Ψ Ψ = = Λ Λ Λ Λ led d led d d Th td H led

21 Ψ( x) = exp( exp( x)) fallsδ ~ ExtV Regressionsgleichung ln( H ( td1, Th1)) lhr = ln = ln( ln( H ( td1, Th1)) ln( ln( H ( td 2, Th2)) = ln( H ( td 2, Th2)) 1 1 = Ψ ( H ( td1, Th1)) + Ψ ( H ( td1, Th1)) ~ ~ 1 led1( λ ) δ 1 led2( λ ) δ σ Ψ Ψ Ψ Ψ σ 1 ( ~ ~ = led2( λ ) led1( λ )) σ Steigung steiler, je homogener Patientenpopulation bzgl. D Ψ -1 ( p) = ln( ln( p)) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 21

22 Meta-Regressions Gleichung lhr g ln dos / 1i Th 1 + L 1 w i - ln dos / 2i Th2 1 + L w i Zu schätzende Parameter : Steigung g, typische Latenzzeit L und Gewichte w. Regression erfolgt gweichtet nach se(lhr). i Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 22

23 Meta-analysis of 68 randomised comparisons in Hodgkin s disease 2, 1,5 1,,5, log hazard ratio -,5-1, -1,5-2, -,8 -,6 -,4 -,2,,2,4,6,8 Difference in log effective doses of trial arms Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 23

24 Estimates 95% CI:Elower higher g 2, 1,8 2,3 L 385 d mg/m2 BCNU BLEO CCNU CHL CYCLO DTIC no estimate 16 infinity DOXO 25 per def. n.a. n.a. EPI ETOP MITOX no estimate 81, infinity MUSTA , PRED PROCA STREP VINBL 6,8 5, 9,6 VINCR 2,7 1,9 4, Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 24

25 Linear log effective dose - plateau relationship in Hodgkin s disease Predicting 3 year CCR rates Chemo + - Bulk RT year CCR effective dose (log scale) Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 25

26 Prediction of the HD9 trial of the GHSG 1% Freedom from Progression 8% 6% C 4% 2% : Kaplan-Meier-Estimate : Model fit C : Prediction: identical doses, 3 week instead of 4 week cycles : Prediction: 13% tatal dose and 3 week instead of 4 week cycles 5 1 years Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 26

27 BEACOPP schedule mg/m B 1 E 1 A 25 C 65 O 2* P 1 Pr 4 * mg absolute = i.v. = p.o. recycle Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 27

28 Dose Escalation Baseline Escalated BEACOPP BEACOPP Cyclophosphamide i.v. d1 65 mg/m² 125 mg/m² Adriamycin i.v. d1 25 mg/m² 35 mg/m² Etoposide i.v. d1-3 1 mg/m² 2 mg/m² G-CSF - + Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 28

29 HD9 Final analysis FFTF 1,,9 BEACOPP esc.,8,7 BEACOPP bas. Arm C 6 / 466,6,5 COPP/ABVD Arm B 18 / 469 Probability,4,3,2,1, A vs. B: p=.35 A vs. C: p<.1 B vs. C: p<.1 Arm A 82 / FFTF (months) GHSG 2/22 Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 29

30 HD9 Final analysis Survival 1,,9,8,7,6,5 BEACOPP esc. BEACOPP bas. COPP/ABVD Arm C 4 / 466 Arm B 61 / 469 Probability,4,3,2,1, A vs. B: p=.163 A vs. C: p=.2 B vs. C: p=.59 Arm A 49 / SV (months( months) GHSG 2/22 Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 3

31 Log-effective doses for selected chemotherapy regimen Total dose Effective dose 4 (MOPP-ABVD) 32 22, 8 ABVD 35 24, BEACOPP-baseline 37 27,5 BEACOPP-escalated ABVD + BEAM 28 21,8 8 ABVD + BEAM 45 3 Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 31

32 Effective doses of selected chemotherapy regimens in HD,9 8 BEACOPP-escal,8 8 BEACOPP-base 8 ABVD+BEAM 4 ABVD+BEAM PFS Plateau %,7, ABVD 4 (MOPP-ABVD) effective dose Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 32

33 CAVE: Substitution trials Total dose of a HDCT corresponds to about 2-4 conventional cycles HDCT-Trials of the form:. R n Cycles + m Cycles n Cycles + HDCT cannot be expected to show much difference. Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 33

34 Federico JCO 23 EBMT/GISL/ANZLG/SFGM/GELA Intergroup HD1 Trial. Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 34

35 Federico JCO 23 EBMT/GISL/ANZLG/SFGM/GELA Intergroup HD1 Trial. Vorlesung: Biometrie IV Klinische Studien Dr. Hasenclever, IMISE, Universität Leipzig, SS4 35

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