Heidelberg Heart Rhythm
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- Elke Schuster
- vor 8 Jahren
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1 Final Version Heidelberg Heart Rhythm Contemporary Issues in Pathophysiology and Therapy 21 st - 22 nd September Organizer: C.T.I. GmbH Scientific Committee Prof. Dr. Rüdiger Becker Prof. Dr. Hugo A. Katus PD Dr. Dierk Thomas Under the auspices of: Deutsche Gesellschaft für Kardiologie - Herz- und Kreislaufforschung (DGK) Arbeitsgemeinschaft Leitende Kardiologische Krankenhausärzte e. V. Bund Niedergelassener Kardiologen (BNK) Meeting endorsed by EHRA, a Registered Branch of the ESC. 1
2 CME-CREDIT Dear Colleagues and Friends, It is with great pleasure that we invite you to attend the upcoming 1 st Heidelberg Heart Rhythm Symposium on September 21 st -22 nd, 2012 at the Medical University Hospital Heidelberg. Discover and learn more about molecular mechanisms, diagnosis, and latest developments in the treatment of cardiac arrhythmias! The primary objective of the meeting is to provide scientists and health care professionals with an in-depth view of the current state of the art in the field of heart rhythm research and therapeutics in a scholarly and collegial atmosphere. The Heidelberg Heart Rhythm Symposium will address cardiac electrophysiology from genetics and molecular mechanisms to innovative diagnostics and therapeutics. Attendees of this intensive and focused symposium will have the opportunity to teach, discuss and debate in an interactive environment the most up-to-date basic, translational and clinical advances in the field. Last but not least, the historic city of Heidelberg will offer you a unique atmosphere that will certainly encourage socialization and friendship among faculty and delegates. We hope that you will join us in Heidelberg for an exciting symposium. Friday, September 21 st am Welcome and Introduction Rüdiger Becker, Hugo A. Katus, Dierk Thomas, Germany am Session I Novel Insights into Molecular Mechanisms of Arrhythmias Chairmen: Dobromir Dobrev, Germany; Stefan Kääb, Germany am Biophysical and Cellular Mechanisms in Ventricular Heart Rhythm Disorders Geoffrey W. Abbott, USA am Cardiac Channelopathies Carol Ann Remme, The Netherlands am Pathophysiological Mechanisms of AF: From Cell to Bedside Stefan Kääb, Germany am Coffee Break Exhibits Open CME CREDITS am Session II Molecular Innovations in AF Therapy Chairmen: Geoffrey W. Abbott, USA; Ursula Ravens, Germany am The Basis of Atrial Remodeling and Perpetuation of Atrial Fibrillation Ursula Ravens, Germany am Antiarrhythmic Drugs: Past, Presence and Future Dierk Thomas, Germany pm Symposium I Update of the ESC- Guidelines AFib Position of Dronedaron Bernd-Dieter Gonska, Germany kindly supported by Sanofi-Aventis Deutschland GmbH 9 D. Thomas R. Becker H. A. Katus pm Lunch Exhibits Open 2 3
3 Friday, September 21 st pm Session III Catheter Ablation of Atrial Fibrillation Chairmen: Lars Eckardt, Germany; Warren Jackman, USA pm Patient Selection in Clinical Routine Josef Kautzner, Czech Republic pm Role of the Autonomic Nervous System in AF, Implications for Ablation Therapy Warren Jackman, USA pm How to Improve the Clinical Outcome Lars Eckardt, Germany pm Coffee Break Exhibits Open pm Session IV Stroke Prevention in Atrial Fibrillation Chairmen: Günter Breithardt, Germany; Burghard Schumacher, Germany pm New Anticoagulants in Clinical Practice Paulus Kirchhof, UK pm Clinical Trials in Stroke Prevention 2012 Update Günter Breithardt, Germany pm Interventional and Surgical Approaches Burghard Schumacher, Germany pm Summary Rüdiger Becker, Hugo A. Katus, Dierk Thomas, Germany pm Symposium II Stroke Prevention in Patients with Atrial Fibrillation - One Year Dabigatran in Europe kindly supported by Boe hringer Ingelheim Pharma GmbH & Co. KG pm Facts and Figures of Atrial Fibrillation: What Methods Fit Best? Harald Darius, Germany pm New Perspectives and Practical Experience - a Rhythmologist s View Philipp Sommer, Germany pm Discussion Saturday, September 22 nd am Symposium III Sleep Apnea kindly supported by Boston Scientific Medizintechnik GmbH Sleep Apnea from a Cardiologist s Perspective Claudius Hansen, Germany Sleep Apnea from a Pulmonologist s Perspective Thomas Köhnlein, Germany am Session V Heart Failure: Genes and Devices Chairmen: Gerd Ringwald, Germany; Christian Wolpert, Germany am CRT in Narrow QRS and Non-LBBB Patients Carsten Israel, Germany am Who Needs Genetic Testing? Christian Wolpert, Germany am Contribution of Electrical Dissociation to Perpetuation of AF: From Atrial Fibrosis to Electrogram Fractionation Ulrich Schotten, The Netherlands am Beyond Cardiac Pacing and Defibrillation: CCM, Vagal Stimulation Jürgen Kuschyk, Germany am Coffee Break Exhibits Open 4 5
4 Saturday, September 22 nd Heidelberg Beim richtigen Patienten pm Session VI Ventricular Tachycardia State of the Art Chairmen: Rüdiger Becker, Germany; Gerhard Hindricks, Germany pm Drugs, ICD Therapy or Catheter Ablation? Rüdiger Becker, Germany pm Catheter Ablation of Ventricular Tachycardia: Who, When and How? Claus Schmitt, Germany pm Innovative Ablation Techniques Amir Jadidi, Germany pm Improving the Success of VT Ablation: Epicardial Approaches, Rotational Angiography, MRI Gerhard Hindricks, Germany Der Patient mit paroxysmalem oder persistierendem Vorhofflimmern profitiert von MULTAQ durch: Verbesserte Rhythmuskontrolle 1 Weniger kardiovaskuläre Ereignisse 2,3 Gut dokumentiertes Verträglichkeitsprofil 4,5...die richtige Besetzung pm Summary and Adjourn Rüdiger Becker, Hugo A. Katus, Dierk Thomas, Germany Einfach harmonisch 1 Singh BN et al. Dronedarone for maintenance of sinus rhythm in atrial fibrillation or flutter. N Engl J Med. 2007; 357 (10): Hohnloser SH et al. Effect of Dronedarone on Cardiovascular Events in Atrial Fibrillation, N Engl J Med 2009; 360: Connolly SJ et al. Analysis of Stroke in ATHENA: A Placebo-Controlled, Double-Blind, Parallel-Arm Trial to Assess the Efficacy of Dronedarone 400 mg BID for the Prevention of Cardiovascular Hospitalization or Death From Any Cause in Patients With Atrial Fibrillation/Atrial Flutter, Circulation 2009; 120: MULTAQ Fachinformation, Stand Dezember MULTAQ 400 mg Filmtabletten; Wirkstoff: Dronedaron (als Hydrochlorid). Zusammens.: Arzneilich wirksamer Bestandteil: 1 FTbl enth. 400 mg Dronedaron (als Hydrochlorid). Sonst. Bestandteile: Hypromellose, Maisstärke, Crospovidon, Poloxamer 407, Lactose-Monohydrat, hochdisp. Siliciumdioxid, Mg-Stearat, Macrogol 6000, Titandioxid, Carnaubawachs. Anw.-geb.: Erwachsene, klin. stabile Pat. mit paroxysm. od. persistier. Vorhofflimmern (VHF) nach erfolgr. Kardioversion nach Erwägung alternat. Behandlungsoptionen. Gegenanz.: Überempfindlichkeit gg. Dronedaron od. e. d. sonst. Bestandteile; AV - Block II od. III, kompl. Schenkelblock, distaler Block, Sinusknotendysfkt., Vorhofüberleitungsstör. od. Sick-Sinus-Syndrom (außer m. Herzschrittmacher); Bradykardie <50 Schläge/min.; perman. VHF m. e. Dauer v. 6 Mo. od. mehr. u. wenn v. Arzt Versuche z. Wiederherst. des Sinusrhythmus nicht mehr in Betracht gezogen werden, hämodynam. instab. Pat.; Herzinsuffizienz i. d. Anamnese od. aktuell bestehend od. linksventr. syst. Dysfkt. (LVSD); Pat. m. leber- u. lungentoxischen Reakt. i. Zus.hang mit vorh. Anw. v. Amiodaron; gleichzeit. Anwendung m. starken CYP3A4-Inhibitoren (z.b. Keto-, Itra-, Vori-, Posaconazol, Teli-, Clarithromycin, Nefazodon u. Ritonavir); AM, die Torsade de pointes verursachen können (z.b. Phenothiazine, Cisaprid, Bepridil, trizykl. Antidepressiva, Terfenadin, best. orale Makrolid-Antibiotika (z.b. Erythromycin), Klasse-I- u.-iii-antiarrhythmika); QTc-Bazett-Intervall 500 msec, schwere Leberfktsstör., stark eingeschr. Nierenfkt. (CrCl <30 ml/min). Warnhinw. u. Vorsichtsmaßn.: Sorgfält. Überw. durch regelm. Prüf. d. Herz-, Leber- u. Lungenfkt. empfohlen; b. Neuauftr. v. VHF Absetzen v. Dronedaron erwägen; Behandl. abbrechen, wenn Kontraindk. auftreten; Überw. d. gleichzeit. angew. Arzneimittel wie Digoxin u. Antikoagulantien erforderl., Vorsicht b. Pat. m. KHK, ab 75 J. u. zus. Begl.-Erkr., Leberfktstest vor Behandlgs.beginn, nach einer Wo. u. einem Monat nach Behandlungsbeginn sowie anschließend monatl. über 6 Mo., dann in Mo. 9 u. 12 durchführen, anschließend i. period. Abständen wiederholen. Pat. auf Symptome e. mögl. Leberschädigung hinweisen. Plasma-kreatininspiegel sollte vor u. 7 Tage nach Behandlungsbeginn bestimmt werden. Initialer Anstieg d. Plasmakreatininspiegels mögl., b. weit. Anstieg d. Serumkreat. FI beachten. Jeden K- od. Mg-Mangel vor Behandlungsbeginn beheben, moderate Verlängerung d. QTc-Bazetts mögl., Kontrolluntersuchungen einschl. EKG während d. Behandlung empfohlen, b. 500 msec. absetzen. B. Auftreten von Atemnot od. nicht produktivem Husten auf Lungentoxizität (bei Bestätigung AM absetzen) untersuchen. Digoxin, Betablocker, Ca-Antagonisten, Statine: Dosisanpassungen sollten erwogen und die Pat. überwacht werden. Grapefruitsaft u. starken CYP3A4-Induktoren (z.b. Rifampicin, Phenobarbital, Carbamazepin, Phenytoin, Johanniskraut) nicht empf. B. Pat., die gleichzeit. Antikoagulantien einnehmen engmasch. Überw. d. INR-Werte (klin. signifik. Erhöh. b. Init. v. Dronedaron, FI der eingesetzten AM beachten). Gleichzeit. Anwend. v. Dabigatran nicht empf. (Dronedaron erhöht d. Exposit. ggüb. Dabigatran, keine klin. Daten). Vors. b. gleichzeit. Einnahme v. MAO-Hemmern (Vermind. d. Dronedaron-Clearance). Keine Erfahrung m. Kindern. u. Jgdl. unter 18 J. Enthält Lactose. Nicht anwenden b. hereditärer Galactoseintoleranz, Lactase-Mangel od. Glucose-Galactose-Malabsorbtion. Nebenw.: Nerven: Gelegentl. Geschmacksstör. Selten Geschmacksverlust. Herz: Sehr häufig Herzinsuff. Häufig Bradykardie. Atemwege: gelegentl. interstitielle Lungenerkr. einschl. Pneumonitis u. Lungenfibrose GIT: Häufig Diarrhö, Erbrechen, Übelkeit, Abdominalschmerz, Dyspepsie. Leber, Galle: Häufig abweichende Leberfktstest. Selten hepatozelluläre Leberschädigung, einschl. lebensbedrohl. akuten Leberversagens. Haut, Unterhautzellgew.: Häufig Ausschlag, Juckreiz. Gelegentl. Erytheme, Ekzeme, Photodermatose, allerg. Dermatitis, Dermatitis. Allgemein: Häufig Müdigkeit, Asthenie. Untersuchungen: Sehr häufig Plasmakreatinin erhöht, QTc-Bazett verlängert. Verschreibungspflichtig. Pharmazeutischer Unternehmer: sanofi-aventis, 174, avenue 6 de France, F Paris. Örtlicher Vertreter d. Zulassungsinhabers: Sanofi-Aventis Deutschland 7 GmbH, Frankfurt am Main. Stand: Dezember 2011 (024034). AVS
5 Speakers and Chairpersons Geoffrey W. Abbott, Ph.D. School of Medicine University of California Irvine, USA Prof. Dr. Rüdiger Becker Angiology and Pneumology, Heidelberg, Germany Prof. Dr. Dr. h.c. Günter Breithardt Münster, Germany Prof. Dr. Harald Darius Vivantes Klinikum Neukölln Berlin, Germany Prof. Dr. Dobromir Dobrev Division of Experimental Cardiology, Medical Faculty Mannheim, Mannheim, Germany Prof. Dr. Lars Eckardt University Hospital Münster Münster, Germany Prof. Dr. Bernd-Dieter Gonska St. Vincentius Kliniken gag Karlsruhe, Germany Dr. Claudius Hansen Cardiologist, Herz- und Gefäßzentrum Göttingen Göttingen, Germany Prof. Dr. Gerhard Hindricks Dep. of Rhythmology, University Heart Center Leipzig Leipzig, Germany PD Dr. Carsten Israel Ev. Krankenhaus Bielefeld Bielefeld, Germany Warren M. Jackman, M.D. Heart Rhythm Institute, University of Oklahoma Health Sciences Center Oklahoma City, USA Dr. Amir S. Jadidi Dep. of Rythmology Universitäts-Herzzentrum Freiburg - Bad Krozingen Bad Krozingen, Germany Prof. Dr. Stefan Kääb Med. Clinic and Polyclinic I LMU Munich Munich, Germany Prof. Dr. Hugo A. Katus Angiology, Pneumology, Heidelberg, Germany Prof. Dr. Josef Kautzner Institute for Clinical and Experimental Medicine Prague, Czech Republic Prof. Dr. Paulus Kirchhof University of Birmingham Birmingham, UK PD Dr. Thomas Köhnlein Dep. of Pneumology, Hannover Medical School Hannover, Germany Dr. Jürgen Kuschyk Medical Faculty Mannheim, Mannheim, Germany 8 9
6 Speakers and Chairpersons Prof. Dr. Ursula Ravens Dep. of Pharmacology and Toxicology, Dresden University of Technology Dresden, Germany Carol Ann Remme, M.D. Ph.D. Dep. of Experimental Cardiology University of Amsterdam Amsterdam, The Netherlands Hand aufs Herz. Die Qualität muss stimmen und dafür setze ich mich ein. Annemarie Haves, Customer Service Mitarbeiterin, Meerbusch Medtronic Herz. Fürs Leben. Dr. Gerd Ringwald Med. Practice for Cardio-Vascular Diseases Cardiology Friedrichspalais Bruchsal, Germany Prof. Dr. Claus Schmitt Hospital of Karlsruhe Karlsruhe, Germany Prof. Ulrich Schotten Dep. of Physiology, University Maastricht Maastricht, The Netherlands Prof. Dr. Burghard Schumacher Dep. of Cardiology and Pneumology, Westpfalz-Klinikum Kaiserslautern, Germany Dr. Philipp Sommer Dep.of Rhythmology / Electrophysiology, Herzzentrum Leipzig Leipzig, Germany PD Dr. Dierk Thomas Heidelberg, Germany Prof. Dr. Christian Wolpert Klinikum Ludwigsburg Ludwigsburg, Germany 10 11
7 Mission statement The Heidelberg Heart Rhythm Symposium was initiated by the Department of Cardiology of Heidelberg University with the aim of creating an international scientific platform for professional development and networking in the field of cardiac arrhythmias. Its purpose is to further basic, translational and clinical research in all areas related to heart rhythm disorders. Those areas specifically include genetics, biophysics, cellular electrophysiology, pharmacology, computational modeling, imaging, interventional clinical electrophysiology, and cardiac pacemakers/icds. The meeting will provide a forum at which physicians, scientists and allied health professionals have a unique opportunity to learn about cutting edge advances directly from the most innovative investigators in cardiac electrophysiology. Congress Venue Medical Lecture Hall and Foyer, Building 410 Im Neuenheimer Feld Heidelberg, Germany Arrival/Parking Information: Patienten & Besucher>Anfahrt Public transport: line 21 and 24 stop Jahnstraße, switch to line 31/32 stop Medizinische Klinik. More information Scientific Committee PD Dr. Dierk Thomas Prof. Dr. Rüdiger Becker Cardiac Electrophysiology Department of Cardiology, Angiology, Pneumology Head of Department: Prof. Dr. Hugo A. Katus University of Heidelberg Im Neuenheimer Feld Heidelberg, Germany Organizer / Registration C.T.I. GmbH Heike Wegner / Gaby Rogner Am Bärenkamp 33, Düsseldorf, Germany Phone: +49 (0) Fax: +49 (0) grogner@cti-kongresse.com CME Accreditation The congress will be accredited by Landesärztekammer Baden-Württemberg with 9 CME credits. Parking Building 410 Congress Counter on site Building 410 Im Neuenheimer Feld Heidelberg, Germany Gaby Rogner Phone: +49 (0)
8 Kindly supported by: Gold Bronze Plus Bayer Vital GmbH St. Jude Medical GmbH Cordis Medizinische Apparate GmbH Biosense Webster Impulse Dynamics Germany GmbH Sanofi-Aventis Deutschland GmbH Bronze Silver Plus C.R. Bard GmbH Berlin-Chemie AG BIOTRONIK Vertriebs GmbH & Co. KG Boehringer Ingelheim Pharma GmbH & Co. KG Hansen Medical GmbH H. + H. Maslanka Chirurgische Instrumente GmbH Silver MSD Sharp & Dohme GmbH Osypka AG Boston Scientific Medizintechnik GmbH Philips GmbH Siemens AG Zoll CMS GmbH Medtronic GmbH At the time of printing 14 15
9 Therapy Cool Flex Ablation Catheter Remains Cool & Flexible Under Pressure Just Like you Introducing the Therapy Cool Flex Ablation Catheter a breakthrough in ablation technology and the first fully irrigated, flexible tip catheter. Its laser cut tip electrode flexes, allowing it to conform to tissue, reduce force transmission and provide exceptional cooling throughout the surface of the tip. Now you have the perfect tool to complement your skills, one that stays cool and flexible under pressure, just like you. SJMprofessional.com Therapy, Cool Flex, ST. JUDE MEDICAL, the nine-squares symbol and MORE CONTROL. LESS RISK. are trademarks and service marks of St. Jude Medical, Inc. and its related companies St. Jude Medical. All Rights Reserved. Not commercially available in the U.S. The products referenced within are CE marked.
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