Dipl. Pflegewiss. Michael Isfort Stellvertretender Geschäftsführer dip

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1 denken in pflege Dipl. Pflegewiss. Michael Isfort Stellvertretender Geschäftsführer dip

2 Thema Pflegekapazität und Pflegequalität oder gibt es einen Zusammenhang zwischen der Personalausstattung und der Patientensicherheit?

3 Relative Entwicklung(%) Zentrale Kennzahlen im Überblick ( ) Quelle: Gesundheitsberichterstattung des Bundes / eigene Berechnungen Isfort 2007

4 IQWIG Arbeitspapier 2006 Publizierte deutsche Daten, die die Patienten-Pflegepersonal- Verhältnisse auf Krankenhaus bzw. Stationsebene beschreiben, liegen nicht vor. Des Weiteren gibt es bisher keine publizierten Untersuchungen für Deutschland, die sich mit der Frage des Zusammenhangs zwischen Pflegepersonalkapazität und der Ergebnisqualität beschäftigen.

5 Minnesota Evidence-based Practice Center (Hg.) (2007): Nurse Staffing and Quality of Patient Care.» Higher registered nurse staffing was associated with less hospital-related mortality, failure to rescue, cardiac arrest, hospital acquired pneumonia, and other adverse events. The effect of increased registered nurse staffing on patients safety was strong and consistent in intensive care units and in surgical patients. Greater registered nurse hours spent on direct patient care were associated with decreased risk of hospital-related death and shorter lengths of stay.«

6 Kravitz, R. L.; Sauvé, M. J. (2002): Hospital Nursing Staff Ratios and Quality of Care.»Although limited, there is a growing body of evidence showing a relationship between nurse staffing levels and patient, employee, and organizational outcomes. While not compelling, the evidence does suggest probable inverse relationships between: 1) The number of RNs, and to a lesser extent, RN skill mix, and hospital mortality. 2) The number of RNs and, to a lesser extent, RN hours worked per patient day, and rates of pneumonia. 3) Total nursing hours worked per patient day and, to a lesser extent, RN skill mix, and hospital length of stay.«

7 Internationale Reviews 1. Arthur, T.; James, N. (1994): Determining nurse staffing levels: a critical review of the literature. 2. Lee, J. L.; Chang, B. L.; Pearson, M. L.; Kahn, K. L.; Rubenstein, L. V. (1999): Does what nurses do affect clinical outcomes for hospitalized patients? A review of the literature. 3. Seddon, M. E.; Marshall, M. N.; Campbell, S. M.; Roland, M. O. (2001): Systematic review of studies of quality of clinical care in general practice in the UK, Australia and New Zealand. 4. Kravitz, R. L.; Sauvé, M. J. (2002): Hospital Nursing Staff Ratios and Quality of Care. Final Report of Evidence, Administrative Data, an Expert Panel Process, and a Hospital Staffing Survey. 5. Heinz, D. (2004): Hospital nurse staffing and patient outcomes: a review of current literature. 6. Lang, T. A.; Hodge, M.; Olson, V.; Romano, P. S.; Kravitz, R. L. (2004): Nurse-patient ratios: a systematic review on the effects of nurse staffing on patient, nurse employee, and hospital outcomes 7. Crossan, F.; Ferguson, D. (2005): Exploring nursing skill mix: a review 8. Kazanjian, A.; Green, C.; Wong, J.; Reid, R. (2005): Effect of the hospital nursing environment on patient mortality: a systematic review 9. Lankshear, A. J.; Sheldon, T. A.; Maynard, A. (2005): Nurse staffing and healthcare outcomes: a systematic review of the international research evidence 10. Bostick, J. E.; Rantz, M. J.; Flesner, M. K.; Riggs, C. J. (2006): Systematic review of studies of staffing and quality in nursing homes. 11. Royal, S.; Smeaton, L.; Avery, A. J.; Hurwitz, B.; Sheikh, A. (2006): Interventions in primary care to reduce medication related adverse events and hospital admissions: systematic review and meta-analysis. 12. Tourangeau, A. E.; Cranley, L. A.; Jeffs, L. (2006): Impact of nursing on hospital patient mortality: a focused review and related policy implications. 13. Minnesota Evidence-based Practice Center (Hg.) (2007): Nurse Staffing and Quality of Patient Care.

8 Internationale Befunde Taken as a whole, there is consistent evidence of an association between the level of nurse staffing and patient outcomes but no clear case for causation. Minnesota Evidence-based Practice Center (Hg.) (2007): Nurse Staffing and Quality of Patient Care. Unter Mitarbeit von R. L. Kane, T. Shamliyan und C. Mueller et al. Rockville. (Evidence Report/Technology Assessment, 151).

9 Pflege-Thermometer 2007: Unerwünschte Vorkommnisse

10 Unerwünschte Vorkommnisse

11 Hauptkritikpunkte... Die Daten werden oftmals nicht für die Studie selbst, sondern primär zu anderen Zwecken erhoben. Die Studien sind Momentaufnahmen, es erfolgt selten langfristige Testung und Stabilisierung der Ergebnisse. Longitudinal: Mark (2004), Unruh (2003) Es sind in der überwiegenden Zahl Korrelationsstudien. Die Auswahl der gemessenen Variablen und in den Zusammenhang gestellten Einheiten ist extrem heterogen. Die klinische Relevanz der Ergebnisse wird oft nicht hinreichend diskutiert.

12 Pflege-Thermometer Isfort / Weidner 2007 Akzeptanz internationaler Qualitätsindikatoren

13 Kritische Fragen zur Diskussion: 1. Können wir es uns leisten, bei der Menge der Hinweise auf eigene Forschungen zu warten? 2. Wie beforscht man ein Thema, das nicht beforscht werden darf? (nierdrigere Versorgung = höhere Mortalität) 3. Wer wäre bereit, sich zu engagieren? 4. Wie ein weiterer Personalabbau im Pflegebereich gestoppt werden oder so strukturiert werden, dass Patienten keinen Schaden erleiden?

14 Weitere Informationen Pflege-Thermometer Untersuchungen zur Situation des Pflegepersonals in Einrichtungen des Gesundheitswesens in Deutschland

15 Vielen Dank für ihre Aufmerksamkeit Diskussion

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