Patientensicherheit in der Schweiz
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- Linda Neumann
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1 Patientensicherheit in der Schweiz Sturzprävention: Rolle der Mobilität Bern, Prof. Dr. med. Reto W. Kressig Akutgeriatrie / Mobility Center The problem (1) Falls in geriatric facilities are common and associated with considerable morbidity and mortality. (Vassallo M, 2002 & 2005) Common perception: Falls should be preventable, «zero-fall rates» are Desirable and achievable. (McMurdo ME, 2004) The reality is that falls always can happen in a culture in which patients are being incouraged to mobilize and allowed to take reasonable risks. (Oliver D, 2002) Kressig RW et al. Gait Variability while Dual-Tasking: Fall Predictor in Older Inpatients? Aging Clin Exp Res 2008, in press 1
2 The problem (2) Nevertheless, one out of 4 inpatient falls can be prevented. (Oliver D, 2000) First important step in inpatient fall prevention is to identify high risk patients at admission. (Oliver D, 2004) Communicate and increase awareness of potential falls among patients, families, and nursing staff. (Kressig RW, 2008) Kressig RW et al. Gait Variability while Dual-Tasking: Fall Predictor in Older Inpatients? Aging Clin Exp Res 2008, in press Stürze: die häufigsten Risikofaktoren Risikofaktor Relatives Risiko Muskelschwäche 4.4 Gangstörung 2.9 Gleichgewichtsstörung 2.9 Benützung einer Gehhilfe (Stock etc.) 2.6 Sehstörung 2.5 Depression 2.2 American Geriatrics Society, British Geriatrics Society, and American Academy of Orthopaedic Surgeons Panel on Falls Prevention. JAGS 2001;49:
3 Polypharmazie Dosis sola facit venenum! Anzahl Medikamente u. Nebenwirkungen % Patienten mit Nebenwirkungen Anzahl Medikamente pro Tag Denham MJ et al. Brit Med Bull 1990;46: Increased falling risk due to medication Metaanalysis of 25 observational studies Medication OR (95% CI) Psychotropic agents 1.73 ( ) Diuretics 1.08 ( ) Ia antiarrhythmics 1.59 ( ) Digoxin 1.22 ( ) Leipzig RM et al. Drugs and falls in older people: a systematic drug review and meta-analysis: II. Cardiac and analgesic drugs. J Am Geriatr Soc 1999;351:
4 Involvierte Organsysteme zur Körperkontrolle während des Gehens Motorische Kontrolle (Hirn) Innenohr u. Kleinhirn Sehen u. Hören Neuromuskuläre Kontrolle Reaktionszeit Periphere Sensibilität Muskelkraft u. Muskelschnellkraft Modified from Lord SR et al. Falls in older people: Risk factors and strategies for prevention. Cambridge University Press 2001 Timed Up & Go Test (Allgemeiner Mobilitätstest) Podsiadlo D, Richardson S. The timed «Up & Go»: A test of basic functional mobility for frail edlerly persons. J Am Geriatr Soc 1991; 39:
5 Aufstehen Geschwindigkeit? Muskelkraft? Richtige Strategie? Gehen Geschwindigkeit? Regularität? Symmetrie? Gangbreite? Schrittlänge? Gebrauch von Gehhilfe? Drehung Geschwindikeit? Flüssigkeit? Anzahl Schritte? Timed Up & Go Test Tagesklinik (n = 60; Durchschnittsalter = 79.5 J.) < 20 sec keine erheblichen Mobilitätseinschränkungen > 30 sec abhängig (SPITEX) 1 1 Zu Hause lebende Senioren (n = 30, Durchschnittsalter = 78 J.) > 14 sec erhöhtes Sturzrisiko Podsiadlo D, Richardson S. The timed «Up & Go»: A test of basic functional mobility for frail edlerly persons. J Am Geriatr Soc 1991; 39: Shumway-Cook A, Brauer S, Woollacott M. Predicting the probability for falls in communitydwelling older adults using the timed Up & Go test. Phys Ther 2000; 80:
6 Basel Mobility Center Kressig RW, Beauchet O. Guidelines for clinical applications of spatio-temporal gait analysis in older adults. Aging Clin Exp Res 2006;18: Gang-Parameter als Sturzprädiktoren 1. Erhöhte Gangvariabilität 2. Erhöhte Gangbreite Maki BE. Gait changes in older adults: Predictors of falling or indicators of fear? J Am Geriatr Soc 1997;45:
7 Gangbreite als Sturzprädiktor Odds Ratio for Falling Messung Change (95% Confidence Interval) Schrittbreite m 1.7 ( ) Maki BE. Gait changes in older adults: Predictors of falling or indicators of fear? J Am Geriatr Soc 1997;45: Gangvariabilität : Indikator für Gangsicherheit Beispiel: Zyklus-Länge Variationskoeffizient (%), CoVar = (SD/M) 100 7
8 Gangvariabilität und Sturzrisiko bei Betagten Odds Ratio for Falling Gait Measure Change (95% Confidence Interval) Stride-to-Stride-Standard Deviation Stride Length m 1.95( ) Double-Support +0.72% 2.05( ) Stride Velocity m/s 2.30( ) Maki BE. Gait changes in older adults: Predictors of falling or indicators of fear? J Am Geriatr Soc 1997;45: «Multi-tasking» An interesting stress resistance model 8
9 Timed Up & Go mit simultaner manueller Aufgabe Hohes Sturzrisiko, wenn Differenz zwischen kombinierter und alleiniger Aufgabe > 4.5 Sek. Lundin-Olsson L, Nyberg L, Gustafson Y. Attention, frailty, and falls: The effect of a manual task on basic mobility. J Am Geriatr Soc 1998; 46: Definition Exekutivfunktion «bezieht sich auf jene kognitiven Prozesse, die zielgerichtete Aktivitäten und den Ablauf komplexerer Handlungen planen u. orchestrieren und die Aufmerksamkeitsressourcen zwischen mehreren gleichzeitigen Aktivitäten od. Aufgaben koordinieren» Möglicher Screening Test: Uhrentest Springer S, Giladi N, Peretz C et al. Dual-tasking effects on gait variability: the role of aging, falls, and executive function. Movement Disorders 2006;21:
10 Draw a clock! Patient male, 75 years old MMSE = 28 points Diagnosis at autopsy 4 years later: Definite AD (Courtesy of Prof. Monsch) Basel Mobility Center M.B., 72j. MCI, Depression Normales Gehen Geschwindigkeit: 123 cm/sec Zyklusdauer-Variabilität: 1% Kressig RW, Beauchet O. Guidelines for clinical applications of spatio-temporal gait analysis in older adults. Aging Clin Exp Res 2006;18:
11 Basel Mobility Center Arbeitsgedächtnis Einfache Subtraktionsaufgabe Geschwindigkeit: 24 cm/sec Zyklusdauer-Variabilität: 74% Kressig RW, Beauchet O. Guidelines for clinical applications of spatio-temporal gait analysis in older adults. Aging Clin Exp Res 2006;18: Dual-task related gait variability and fall risk in in-patients Kressig RW, Herrmann FR, Grandjean R, Michel JP, Beauchet O. Gait variability while dual-tasking : Predictor of falls in older inpatients? Aging Exp Clin Res 2008 (in press) 11
12 Akutgeriatrie / Mobility Center Mit individualisierten Trainings- Programmen gezielt die Mobilität Verbessern! Basel Mobility Center 12
13 Akutgeriatrie / Mobility Center Angepasste Schuhe, die den sensoriellen Defiziten von Betagten Rechnung tragen, erhöhen die Gangsicherheit und vermindern das Sturzrisiko Kriterien für eine gute Schuhwahl bei älteren Menschen Verlängerter Schaft Haltgebender Verschluss auf Knöchelhöhe Niedriger und breiter Absatz Rutschfeste, dünne und harte Sohle Weiche Materialien ohne Innennähte 13
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