Differenzialdiagnose Innere Medizin Fall Gunnar Heine UKS

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1 Differenzialdiagnose Innere Medizin Fall Gunnar Heine UKS

2 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

3 Anamnese Dauer der Symptome? Medikamente? Co-Morbidität? Untersuchung Beidseitigkeit? Eindellbarkeit? Haut-Temperatur, - Textur / -Farbe? Stemmer Zeichen? Hinweis auf syst. Ursache? Labor Blutbild Urinanalyse Elektrolyte Kreatinin Glukose TSH Albumin

4 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

5 ESC Heart Failure Guidelines 2016 Definition of Heart Failure Heart failure - Definition HF is a clinical syndrome characterized by typical symptoms (e.g. breathlessness, ankle swelling and fatigue) that may be accompanied by signs (e.g. elevated JVP, pulmonary crackles and peripheral oedema) caused by structural ± functional cardiac abnormality, resulting in a reduced cardiac output ±elevated intracardiac pressures at rest or during stress.

6 ESC Heart Failure Guidelines 2016 Classification of Heart Failure NYHA (ACCF AHA) Stages Heart failure - Classification HFrEF Symptoms±Signs AND EF < 40 % HFmrEF Symptoms±Signs AND EF % AND Natriuretic peptides LVH / LA Enlargement / Diastolic Dysfunction HFpEF Symptoms±Signs AND EF 50 % AND Natriuretic peptides LVH / LA Enlargement / Diastolic Dysfunction

7 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

8 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

9 Signs + symptomes PL > 4: distended abdominal veins, encephalopathy, ascites, spider nevi Does this patient have liver cirrhosis? J Udell et al JAMA 2012

10 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

11 K Trayes et al Am Fam Physician 2013 Medikamentös Antidepressants Antihypertensives Antivirals Chemotherapeutics Cytokines NSAID Hormones MA inhibitors, trazodone calcium channel blockers, betablockers,, clonidine, hydralazine, methyldopa, minoxidil Acyclovir Cyclophosphamide, CNI, cytosine arabinoside, mithramycin G(M)CSF, IFN α, IL-2, IL-4 Celecoxib, ibuprofen Androgen, corticosteroids, estrogen, progesterone, testosterone

12 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

13 Herzinsuffizienz Leberzirrhose Nephrotisches Syndrom Medikamentös Na + / Volumen Überladung CKD (wenn GFR niedrig) Lymphödem CVI / TVT Prämenstruell / (Schwangerschaft)

14 Nephrotisches Syndrom Defintion Proteinurie >3,5 g/d (>3,0 g/g Krea) Hypoalbuminämie Nephrotisches Syndrom (Definition K/DOQI)

15 Schmal QRS Komplex Tachykardie Tachycardia? Wide QRS Complex Ventricular Tachycardia [VT] SVT with aberrancy Pre-excitation Small QRS Complex Supraventricular Tachycardia (Atrium, AV nodal)

16 Schmal QRS Komplex Tachykardie Stable Narrow narrow QRS QRS complex tachycardia? Hypotension? Shortness of breath? Stable Chest pain? Shock? Quick attempt to determine if SR Decrease level of consciousness? Unstable No sinus rhythm: Cardioversion Sinus rhythm 1. Treat underlying cause 2. Betablocker if significant cardiac ischemia or inappropriate sinus tachycardia

17 Schmal QRS Komplex Tachykardie Stable Narrow narrow QRS QRS complex tachycardia? Irregular Regular P-Welle P-Welle Multiple P- Nachweisbar Nicht nachweisbar Keine P-Wellen Vorhofflimmern Flatterwellen Vorhofflattern Wellen Morphologien: Multifokale AT Adenosin / Carotis- Sinus-Massage Sinustachykardien, atriale Tachykardie, junktionale Tachykardie (SANRT, AV(N)RT, Vorhofflimmern, Vorhofflattern) Keine Konversion zum SR Konversion zum SR: AV(N)RT, SANRT, einzelne AT

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