Amerikanischer Krebskongress 2015
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- Götz Baumgartner
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1 Amerikanischer Krebskongress 2015 Gastrointestinale Tumore II Dr. Dirk Thomas Waldschmidt Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie am Abdominalzentrum der Universitätsklinik zu Köln
2 Gastrointestinale Tumore II 2015 Hepatozelluläres Karzinom Gallengang Karzinom Pankreas Karzinom Dr. Dirk Thomas Waldschmidt Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie am Abdominalzentrum der Universitätsklinik zu Köln
3 Gastrointestinale Tumore II 2015 Hepatobilläre Tumoren: 2015: 78 Abstracts 2014: 85 Abstracts 2013: 71 Abstracts 2012: 77 Abstracts 2011: 66 Abstracts Dr. Dirk Thomas Waldschmidt
4 Gastrointestinale Tumore II 2015 Pankreas Karzinom: 2015: 106 Abstracts 2014: 110 Abstracts 2013: 86 Abstracts 2012: 94 Abstracts 2011: 81 Abstracts Dr. Dirk Thomas Waldschmidt
5
6
7
8 HCC
9 HCC-Phase-III-Studien 2014: Zwei Einreichungen
10 HCC-Phase-III-Studien (I.): A randomized, double-blind, placebo-controlled phase III study of S-1 in patients with sorafenibrefractory advanced hepatocellular carcinoma (S-CUBE). Masatoshi Kudo et al.: abstr 4018
11 HCC-Phase-III-Studien (I.): Results: A total of 334 pts were enrolled (S-1 = 223, placebo = 111). The median OS was days with S-1 and days with the placebo (hazard ratio [HR], 0.86; 95% confidence interval [CI], ; P = 0.220). Masatoshi Kudo et al.: abstr 4018
12 HCC-Phase-III-Studien (I.): The median OS was days with S-1 and days with the placebo? Masatoshi Kudo et al.: abstr 4018
13 HCC-Phase-III-Studien (I.): Although S-1 did not statistically extend OS compared to the placebo in pts with sorafenibrefractory advanced HCC, the subgroup analysis showed S-1 has potential to improve OS in the clinically-important population Masatoshi Kudo et al.: abstr 4018
14 HCC-Phase-III-Studien (II.): Weitere interessante Phase I und II Daten ABER: Keine neue Substanz in Zulassungsnähe Masatoshi Kudo et al.: abstr 4018
15 CCC
16 CCC-Phase-III-Studien 2014: Zwei Einreichung
17 CCC-Phase-III-Studien (I.): Vorstellung der initiierten Studie: Adjuvant chemotherapy with gemcitabine and cisplatin compared to observation after curative intent resection of cholangiocarcinoma and muscle invasive gallbladder carcinoma (ACTICCA-1): A randomized, multidisciplinary, multinational phase III trial. Alexander Stein et al.: abstr TPS4140
18 CCC-Phase-III-Studien (II.): Vorstellung der initiierten Studie: Randomised phase III study of gemcitabine, cisplatin plus S-1 (GCS) compared with gemcitabine plus cisplatin (GC) for unresectable or recurrent biliary tract cancer (KHBO1401-MITSUBA). Tatsuya Ioka et al: abstr TPS4141
19
20 CCC-Phase-II-Studien (I.): Gescheitert: Panitumumab in combination with gemcitabine/cisplatin (GemCis) for patients with advanced kras WT biliary tract cancer: A randomized phase II trial of the Arbeitsgemeinschaft Internistische Onkologie (AIO). Arndt Vogel et al: abstr 4082
21 Pankreas
22 Pankreas-Phase-III-2015: Neun Einreichung 2014: Sechs
23 Pankreas-Phase-III-Studien (I.): A phase II/III randomized study to compare the efficacy and safety of rigosertib plus gemcitabine versus gemcitabine alone in patients with previously untreated metastatic pancreatic cancer. Aaron James Scott et al.: abstr 4117
24 Gemcitabin + New Drug R primärer Endpunkt = OS Standard
25 Gemcitabin + New Drug R primärer Endpunkt = OS? Gemcitabin + nab-paclitaxel oder Gemcitabin + Erlotinib Standard RASH-Abhängigkeit Toxizitätsmanagement
26 Gemcitabin + rigosertib N = 106 R primärer Endpunkt = OS Gemcitabin N = 54 Aaron James Scott et al.: abstr 4117
27 Pankreas-Phase-III-Studien (I.): Aaron James Scott et al.: abstr 4117
28 Pankreas-Phase-III-Studien (I.): Aaron James Scott et al.: abstr 4117
29 CONKO-005 Adjuvant therapy in R0 resected pancreatic cancer patients with Gemcitabine plus Erlotinib vs Gemcitabine for 24 weeks Sinn M, Liersch T, Gellert K, Messmann H, Bechstein W, Waldschmidt D, Jacobasch L, Wilhelm M, Rau BM, Grützmann R, Weinmann A, Maschmeyer G, Pelzer U, Stieler JM, Striefler JK, Ghadimi BM, Bahra M, Oettle H, Dörken B, Riess H Charité Universitätsmedizin Berlin, Germany In cooperation with AIO Germany (Arbeitsgruppe Internistische Onkologie)
30 CONKO-005 Adjuvant therapy in R0 resected pancreatic cancer patients with Gemcitabine plus Erlotinib vs Gemcitabine for 24 weeks
31 : Phase III, randomized, open-label, multi-center Stratification for Follow-up N+ vs N0, Surgery, T size, performance state (KPS) until recurrence: every 3 months for 2 years then every 6 months Marianne Sinn et al.: abstr 4007
32 Disease-free survival: Median DFS Gem + Erlotinib Events % 11.6 months (95% CI, ) Gemcitabine 11.6 months (95% CI, ) % Hazard ratio 0.89 (95% CI )
33 CONKO-005 Adjuvant therapy in R0 resected pancreatic cancer patients with Gemcitabine plus Erlotinib vs Gemcitabine for 24 weeks Overall survival
34 Overall survival: Median OS Gem + Erlotinib Events % 24.6 months (95% CI, ) Gemcitabine 26.5 months (95% CI, ) % Hazard ratio 0.90 (95% CI ) Estimated survival 2 years 54% 53% 5 years 28% 19%
35 Influence of rash on DFS Rash 0/1 Rash 2 4 Median DFS Events % 12.2 months (95% CI, ) 11.0 months (95% CI, ) % Hazard ratio 0.91 (95% CI )
36
37 CONKO-006: Overall Survival Median OS from Surgery Gemcitabine + Sorafenib Gemcitabine + Placebo 18.2 months (95% CI, ) 17.1 months (95% CI, ) Median OS from Randomization Gemcitabine + Sorafenib Gemcitabine + Placebo 17.6 months (95% CI, ) 15.6 months (95% CI, )
38 Pankreas-Phase-III-Studien (III.): Evolution of pain in patients with metastatic pancreatic carcinoma treated with FOLFIRINOX or gemcitabine in a randomized phase III study (ACCORD11/PRODIGE4). Sophie Gourgou et al.: abstr e15251
39 Pankreas-Phase-III-Studien (IV.): Vorstellung der initiierten Studie: JANUS 2: A phase III study of survival, tumor response, and symptom response with ruxolitinib plus capecitabine or placebo plus capecitabine in patients with advanced or metastatic pancreatic cancer (mpc) who failed or were intolerant to first-line chemotherapy. Eileen Mary O'Reilly et al.: abstr TPS4146
40 Study Design Subjects will be stratified by: Modified Glasgow Prognostic Score (mgps) (1 vs 2) mgps of 1: CRP > 10 mg/l and albumin 35 g/l mgps of 2: CRP > 10 mg/l and albumin < 35 g/l ECOG Performance Status 0 or 1 2
41 Pankreaskarzinom: Nab paclitaxel plus gemcitabine for metastatic pancreatic adenocarcinoma after failure of folfirinox: Results of an AGEO multicenter prospective cohort. N = 57 Alix Portal et al.: abstr 4123
42 Pankreaskarzinom: Nab paclitaxel plus gemcitabine after failure of folfirinox: Median overall survival (OS): 8.8 months Median PFS: 5.1 months Since the start date of first line with Folfirinox, median OS was 18 months Alix Portal et al.: abstr 4123
43
44
45 2015: Kein Durchbruch - Keine neuer Standad
46 H C C S o r a f e n i b
47 C C C Gemzar plus Cisplatin
48 Pankreas Karzinom Gemcitabine & nab-paclitaxel Gemzar & Erlotinib oder FOLFIRINOX (sehr guter Patientenzustand)
49 Pankreas Karzinom Engmaschige Verlaufs- Beobachtungen: Richtigen Zeitpunkt für 2. Line-Therapie finden!
50 Pankreas Karzinom Keine Verbesserungen für die adjuvante Situation
51 Studien?!
52 Studien Stand 2015 Pankreaskarzinom: OTSUKA-Studie: 01 Patient CONKO-005-Studie: 18 Patienten (TOP 3) CONKO-006-Studie: 06 Patienten (TOP 5) CONKO-007-Studie: offen AIO-RC-57-Studie: 18 Patienten (Top-Rekrutierer) AIO-ACCEPT-Studie: 09 Patienten (Aktuell Platz 1) AIO-RASH-Studie: 02 Patienten Janus-Studie: 01 Patient (LKP) (2. Linie) Iscador-Studie: KÜPTAK-Studie: Grundlagen-Studie: 37 Patienten (Top-Rekrutierer) 13 Patienten (LKP) 13 Patienten T-Zell-Projekt (AG Abken)
53 Studien Stand HCC und CCC H9M-MC-JBAK-Studie: 06 Patienten (Top-Rekrutierer in GER) SORADOX-Studie: 03 Patienten SEARCH-Studie: 03 Patienten Regorafenib-Studie: 04 Patienten EISAI-Studie: 02 Patient SORAMIC-Studie: HCC ReLive Study: PICCA-Studie: offen offen 03 Patienten
54 1. Line: Lenvatinib-Studie First-Line-Therapie bei Patienten mit nicht resizierbarem HCC N=940 1/2 1/2 Sorafenib 400 mg 2 x täglich, oral Alle 8 Wochen Tumorbewertung Lenvatinib 12 mg (oder 8 mg) 1 x täglich, oral Alle 8 Wochen Tumorbewertung
55 Second-Line Phase III: RESORCE: multizentrische, randomisierte, doppelblinde, placebokontrollierte Phase III- Studie mit Regorafenib beim HCC n = 530 HCC-Patienten, deren Erkrankung unter Sorafenib progredient ist Stratifikation: Geographische Region Vaskuläre Invasion Extrahepatische Ausbreitung AFP <400/ 400 ECOG PS 0/1 R A N D O M I S A T I O N 2 : 1 Regorafenib + BSC 160 mg einmal tgl. 3 Wochen on, 1 Woche off Placebo + BSC 3 Wochen on, 1 Woche off Behandlung bis zur Progression, inakzeptablen Toxizität, oder Abbruch durch Patienten Primärer Endpunkt: Gesamtüberleben BSC = jegliche Begleitmedikation oder behandlung außer andere antitumoral wirkende Substanzen einer Chemo-/Hormon-oder Immuntherapie NCT
56 Studienanfragen: Lotsen:
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