B-type Natriuretic Peptide (BNP)
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- Innozenz Bauer
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1 B-type Natriuretic Peptide (BNP)
2 Maeder&Keller. Praxis 2008
3 Fall 1 42-jährige Frau mit Atemnot in Ruhe seit 12 Stunden, massiv seit einer Stunde Klinische Untersuchung unauffällig Thorax unauffällig EKG unauffällig BNP 12 ng/l
4 BNP bei akuter Dyspnoe Maisel AS et al. N Engl J Med 2002
5 BNP bei akuter Dyspnoe Maisel AS et al. N Engl J Med 2002
6 BNP und Management bei akuter Dyspnoe Mueller C et al. N Engl J Med 2004
7 BNP und Management bei akuter Dyspnoe Mueller C et al. N Engl J Med 2004
8 Fall 2 73-jähriger Mann mit seit Tagen zunehmender Dyspnoe, in der letzten Nacht Orthopnoe RGs basal beidseits, 4/6 Systolikum über Apex EKG mit unspezifischen Repolarisationsstörung Thorax mit basoapikaler Umverteilung BNP 367 ng/l
9
10 Untersuchung Kommentar Klasse Level Transthorakale Echokardiografie alle Patienten I C 12 Ableitung-EKG alle Patienten I C Blutchemie alle Patienten I C Hämatologie alle Patienten I C BNP, NT-proBNP, MR-proANP alle Patienten IIa C Thoraxröntgen alle Patienten IIa C Koronarangiografie bei Hinweisen auf Ischämie Kardiales MRI die meisten I C I C McMurray JJV et al. Eur Heart J 2012
11 Fall 3 65-jähriger Mann mit Thoraxschmerz seit 3 Tagen, progressive Dyspnoe seit 12 Stunden, aktuell Orthopnoe Klinisch und radiologisch Lungenoedem EKG mit Q-Zacken und biphasischen T- Wellen in V2-V6 sowie I und avl, HF 100/min BNP 1000 ng/l
12 Fall 4 61-jähriger Mann, chronische Herzinsuffizienz bei St. n. Vorderwandinfarkt 2006, LVEF 26% ICD Zestril 20 mg, Bilol 5 mg, Aldactone 25 mg, Torem 10 mg Dyspnoe NYHA II BNP 190 ng/l
13 BNP und Prognose bei chronischer Herzinsuffizienz Anand IS et al. Circulation 2003
14 Fall 4b 61-jähriger Mann, chronische Herzinsuffizienz bei St. n. Vorderwandinfarkt 2006, LVEF 26% ICD Zestril 20 mg, Bilol 5 mg, Aldactone 25 mg, Torem 10 mg Dyspnoe NYHA III, vorher II BNP 840 ng/l (vorher 190 ng/l)
15 BNP-Veränderungen und Prognose bei chronischer Herzinsuffizienz Anand IS et al. Circulation 2003
16 BNP-gesteuertes Management bei chronischer Herzinsuffizienz Pfisterer M et al. JAMA 2009
17 Pfisterer M et al. JAMA 2009
18 Pfisterer M et al. JAMA 2009
19 Meta-Analyse BNP und Management chronische Herzinsuffizienz Mortalität Porapakkham P, et al. Arch Intern Med 2010
20 Fall 5 72-jährige Frau, schwere Aortenklappenstenose (dp mean 48 mmhg, LVEF 70%) Asymptomatisch Ergometrie 130 Watt, normaler Blutdruck- Anstieg BNP 80 ng/l
21 Fall 5b 72-jährige Frau, schwere Aortenklappenstenose (dp mean 48 mmhg, LVEF 70%) Asymptomatisch Ergometrie 100 Watt, kein Blutdruck- Anstieg BNP 190 ng/l
22 Monin JL et al. Circulation 2009
23 Monin JL et al. Circulation 2009
24 Fall 6 45-jährige Frau, BMI 48 kg/m2 Abklärung vor Magen-Bypass Dyspnoe NYHA III Nicht belastbar wegen Gonarthrose EKG unauffällig BNP 43 ng/l
25 BNP und Mortalität Wang TJ et al. NEJM 2004
26 Anesth Analg May;112(5): doi: /ANE.0b013e31820f286f. Epub 2011 Mar 3. The predictive value of preoperative natriuretic peptide concentrations in adults undergoing surgery: a systematic review and meta-analysis. Lurati Buse GA, Koller MT, Burkhart C, Seeberger MD, Filipovic M. Source Department of Anesthesia and Intensive Care Medicine, University Hospital Basel, Spitalstrasse 21CH- 4031, Basel, Switzerland. glurati@uhbs.ch Abstract BACKGROUND: Several studies have evaluated preoperative B-type natriuretic peptides (NPs) for predicting mortality after surgery; however, the number of deaths in each study was small, limiting the power of these studies. We conducted a systematic review and meta-analysis of studies addressing preoperative NP levels to predict mortality after cardiac and noncardiac surgery. METHODS: We searched MEDLINE and EMBASE using the terms "natriuretic peptides," "surgery or surgical procedures," and a validated combination of prognostic and diagnostic terms. Two investigators independently assessed studies for eligibility and extracted data. The end points were all-cause mortality at 6 months and at 90 days. We used a bivariate model to derive measures of prognostic accuracy and their heterogeneity. We calculated the pooled positive predictive value (PPV) and negative predictive value (NPV) by Bayesian Markov chain Monte Carlo methods. RESULTS: Of the 1558 retrieved articles, 23 studies satisfied the predefined eligibility criteria. After cardiac surgery, the diagnostic odds ratio of NP was 4.11 (95% confidence interval, ) for 6-month mortality, the PPV 0.17 (95% Bayesian confidence interval, ), and the NPV 0.96 ( ). After noncardiac surgery, the diagnostic odds ratio of NP was 4.97 ( ) for 6-month mortality. The corresponding PPV was 0.24 ( ) and the NPV 0.94 ( ). Results were similar for 90-day mortality. CONCLUSIONS: Preoperative NP concentrations were associated with mortality after cardiac and noncardiac surgery. NP had high NPVs for both types of surgery suggesting that preoperative NP concentrations may be helpful in preoperative risk stratification
27 Fall 6b 47-jährige Frau, BMI nach Magenbypass auf 29 kg/m2 reduziert Dyspnoe NYHA I-II EKG unauffällig BNP 127 ng/l
28 Fakoren mit Einfluss auf BNP Wandstress Myokardiale Ischämie Alter, Geschlecht Nierenfunktion Body mass index Hämoglobin Inflammation andere
29 SNS stimulation Cytokines Ischemia CAD, severe LVH RV wall stress Cardiomyocyte stretch LA wall stress LV wall stress Inflammation Atherosclerosis Drugs -blockers, digoxin Thyroid hormones Anemia BNP gene expression preprobnp probnp Signal peptide Serum BNP Serum NT-proBNP + - (?) Obesity Other factors??? +(?) - BNP clearance NT-proBNP clearance Maeder MT et al. Int J Cardiol 2008 Renal failure
30 BNP und Body Mass Index BMI BMI Wang TJ et al. Circulation 2004
31 BNP und Auftreten von Diabetes Lazo M et al. Diabetes 2013
32 Fall 7 28-jähriger Mann, schwere Pneumonie, assoziiertes ARDS MAP 60 mmhg, Noradrenalin 10 mcg/min BNP 829 ng/l
33 LVEV (%) BNP (pg/ml) BNP bei schwerer Sepsis vs. Herzinsuffizienz B-type natriutretic peptide Sepsis group S-CHF group Maeder M, et al. Eur J Heart Fail 2005
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