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1 Nationale Austauschplattform Oncoreha.ch krebsliga schweiz Ambulante onkologische Rehabilitation Krebsliga Schweiz, Bern Ambulante onkologische Rehabilitation im Überblick 10:50-11:30 Internationale Modelle Florian Strasser Onkologische Palliativmedizin, Klinik Onkologie/Hämatologie, Dept. Innere Medizin und Palliativzentrum, Kantonsspital St.Gallen ESMO Palliative Care Working Group, Chair European Association Palliative Care, Research Network MASCC Working Group Nutrition and Cachexia, Co-Chair Society Cachexia Wasting Sarcopenia, Board

2 Wie ist Krebs-Rehabilitation definiert? Eine Kombination von Massnahmen zur Unterstützung von Individueen, welche aktuell eine Einschränkung erleben oder erleben werden um wieder eine optimale Funktion in ihrem Umfeld zu erreichen ud zu erhalten 1 Einer Person mit Krebs helfen ein Maximum an körperlicher, sozialer, psychologischer und beruflicher Funktion zu erreichen, innerhalb der Limitationen der Krankheit und Behandlung 2 1: WHO; 2: De Lisa JA.. Cancer (Suppl), 2001

3 The World Health Organization s (WHO) present and define rehabilitation as A set of measures that assist individuals who experience, or are likely to experience, disability to achieve and maintain optimal functioning in interaction with their environments Cancer rehabilitation is a concept that is defined by the patient and involves helping a person with cancer to obtain maximum physical, social, psychological, and vocational functioning within the limit by the disease and its treatment (De Lisa JA.. Cancer (Suppl), 2001)

4 Rehabilitationsprogramme: welche Modelle gibt es international? Einteilung gemäss Programmcharakteristika Ambulant vs stationär vs kombiniert Fixes Programm vs flexibel - Dauer: über definierte Anzahl Wochen vs flexibel - Supervision (einzel mit Therapeut, Gruppe) vs flexibel - Module edukativ fix vs flexibel Unterschiedliche Programme, oft schwer vergleichbar Oder anders gefragt: was ist die Intervention? (Randomisierte Studien sind heterogen*) * Gudbergsson SB et al. J Rehabil Med 2015;47:97-106

5 Rehabilitationsprogramme: welche Modelle gibt es international? Einteilung gemäss Patientenpopulation post-kurativ (enge Definition Survivor): restorative oder zusammen mit Krebstherapie, adjuvant: preventive oder unheilbarer Krebs, früh spät: supportive oder palliativ Patienten bereit für ein spezifisches, definiertes Programm oder für alle grundsätzlich motivierten Pat. welche Patienten haben Zugang zu Rehabilitation?

6 Welche Interventionen umfasst Krebs-Rehabilitation? Aktuelle Situation der publizierten Programme-Studien: Körperliche Aktivität, Kunst und Ausdruck, psychologischedukativ, emotional-unterstützend, andere Ein-dimensional oder mehr-dimensional Heterogene Programme, unterschiedlicher Inhalt und Patientenpopulationen, Intervention oft schlecht definiert Gudbergsson SB et al. J Rehabil Med 2015;47:97-106

7 Welche Interventionen umfasst Krebs-Rehabilitation? Gudbergsson SB et al. What is covered by "cancer rehabilitation" in PubMed? A review of randomized controlled trials J Rehabil Med 2015;47: OBJECTIVE: type of interventions performed and their methodological quality. DESIGN: MeSH terms: neoplasm AND rehabilitation, RCTs, adult, English, excluded single interventions (physical exercise, psychiatric/psychological treatment, social support). 3 pairs reviewers, systematic extraction, quality assessed. RESULTS: 683 papers, 132 (19%) included 44 physical; 15 art & expressive; 47 psycho-educative; 21 emotionally supportive; 5 other 32 good quality: 18 uni-dimensional, 14 multi-dimensional CONCLUSION: Published RCTs on cancer rehabilitation are heterogeneous in terms of content and samples, and are mostly characterized by suboptimal design quality.

8 Rehabilitationsprogramme: adjuvant Adjuvant, ein neues Programm* On-Track vs On-Move vs usual care - On-Track: supervidiertes, moderat-intensives Programm, Kombination Widerstand und Aerob zusammen mit Chemotherapie - On-Move: Heimprogram, niedrig intensives Programm Ergebnis Intervention: Kardiopulmonale Fitness weniger Abfall, körperliche Funktion besser, weniger Nausea/Erbrechen, Schmerz Ergebnis moderat vs niedrig: Muskelkraft und Müdigkeit besser, weniger Chemotherapieanpassung *Van Waart et al J Clin Oncol 2015;33:1-12

9 Rehabilitationsprogramme: mit Krebstherapie Adjuvant und palliative Chemotherapie - Im Spital intensiv 4 x / Woche, 6 Wochen Mit Radiotherapie - Im Spital, 30 minuten 3 x Woche, 4 Wochen Mit aktiver Krebsbehandlung - Zu Hause 90 Minuten, 4 x / Woche, 9 Wochen Verbesserungen Müdigkeit möglich Adamsen et al. BMJ 2009;339:b3410 Cheville et al. Am J Phys Med Rehabil 2010;89:611-6 Cheville et al. JPSM 2013;45(5):811-21

10 Rehabilitationsprogramme in Tagesklinik Hospiz Gruppe trifft sich 1 Stunde pro Woche für 9 Wochen einfache Aktivität group approach as part of day therapy St Christopher s experience, 9 weekly 1h sessions completers improved physical function but not QoL program rated as excellent/very good all alive at 90 days Talbot Rice H et al. Prog Pall Care 2014; 22:

11 Palliative Care & Rehabilitation Krebszentrum: Ambulatorium Konsultation Stationär Grosse Teams Breites Angebot Individuell

12 Krebszentrum Kanada McGill Interprofessional palliative care oncology rehabilitation program 10- to 12-week interdisciplinary outpatient program offered by a team including a physician, a clinical nurse specialist, a pivot nurse, a dietitian, a physical therapist, an occupational therapist, and as needed, a psychologist and a social worker. The global aim of the program was to teach and empower patients and families who are experiencing complex problems to become more independent in physical self-care and symptom management, and to improve their own quality of life. The team collaboratively designed a care plan shaped by each patient s individual goals. Each patient was followed regularly by the physical therapist and at least once every 2 weeks by the other specialists, based on need. The team interacted throughout the program and had a formal weekly interdisciplinary meeting to report on patient progress and finetune the program in accordance with patient goals.

13 Konklusion Internationale Programme zeigen das breite Spektrum auf von Möglichkeiten für Patienten in allen Krankheitsphasen und Lokalitäten

14 Alongside chemotherapy 269 patients (one-third palliative) hospital-based high intensity training 120min, four times weekly, 6 weeks improved fatigue, exercise capacity, leg muscle strength, PAL no effect on overall QoL. Adamsen et al. BMJ 2009;339:b3410

15 Alongside radiotherapy 103 patients (life expectancy 6mth 5yr) hospital-based resistance training 30min, three times weekly, 4 weeks high attendance, well-being maintained component of a PT led multidisciplinary approach to maintain QoL Cheville et al. Am J Phys Med Rehabil 2010;89:611-6

16 At home 66 patients (half on active treatment) REST resistance training + pedometer 90min, four times weekly, 8 weeks improved mobility, fatigue, sleep quality. Cheville et al. JPSM 2013;45(5):811-21

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