Rotablation Renaissance einer alten Methode? G. Richardt Herzzentrum Segeberger Kliniken GmbH Bad Segeberg
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- Leander Gerhardt
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1 Rotablation Renaissance einer alten Methode? G. Richardt Herzzentrum Segeberger Kliniken GmbH Bad Segeberg
2 PCI-Patienten mit komplexen und verkalkten Stenosen nehmen zu! PREVALENCE OF TYPE C LESIONS PREVALENCE OF CALCIFICATION ACC/AHA Lesion Classification % Of Patients With Calcified Lesions* *as reported to NHLBI Dynamic Registry. Bortnick, et. al. Am J Cardiol 2014;113:
3 Koronarer Kalk gefährdet den PCI-Erfolg Läsionen sind nicht dilatierbar Stents können nicht vorgeschoben werden Stentbeschichtung wird beschädigt Stent wird nicht ausreichend expandiert gehäufte Perforation und Stentthrombosen 1 Fitzgerald PJ, et al.. Circulation. 1992:86; Kahn J, et al. Cathet Cardiovasc Diagn. 1990;21: Cavusoglu E, et al. Cathet Cardivasc Intervent. 2004;62: Moussa I, et al. Circulation. 1997;96(1): Gilutz H, et al. Cathet Cardiovasc Intervent. 2000;50: Mosseri M, et al. Cardiovasc Revasc Med. 2005;6: Nakano M, et al. Eur Heart J Jul 3.
4 Koronarer Kalk gefährdet den PCI-Erfolg
5 Rotablation erlaubt die Stentimplantation bei stark verkalkten Koronarstenose
6 Entwicklung der Rotablation im letzten Jahrzehnt in Deutschland Anzahl ,4 fach % +7% +22% +15% +20% +20% +5% +8% +23% +8% +0%
7 Rotationsatherektomie Prinzip und Technik Daten und Empfehlungen Komplikationen
8 Rotationsatherektomie
9 The Rotablator Over the wire system Wire substandard to usual PCI wires guide wire drive shaft diamond coated burr 1.25 mm mm (0.25 mm increments) 1.25 mm 1.5mm 1.75mm 2.0mm sheath 4.3 french O.D.
10 Mechanism of Rotablation Debulking through powdering of athersclerotic plaques, based on the physical principle of differential cutting. Inelastic Tissue
11 Basic Principle = Debulking/Removal
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13 Rotablation - Publikationen
14 Rotablation -Studien - Rotablation versus Angioplastie bei komplexen Koronarläsionen - ERBAC-Studie - PTCA Rotablation n= 222 n= 231 Primärer Erfolg 79,7 % 89,2 % p = 0,0019 TVR 31,9 % 42,4 % p = 0,013 Reifart et al., Circulation 1997, 96: 91
15 DES vs. BMS bei Rotablation Klinische und angiographische Ergebnisse nach 9 Monaten DES (n=27) BMS (n= 34) P-Wert MACE (%) 2 (7,4 %) 13 (40,6) 0,004 Tod (%) 0 1 (3,1) 0,4 Myokardinfarkt (%) 0 1 (3,1) 0,4 TLR (%) 2 (7,4%) 12 (38,7) 0,006 Restenose (%) 8,7% 54,2 0,0008 Late loss mm 0,11+0,7 1,11+0,9 0,001 Khattab et al. J Interv Cardiol 2007; 20: 100-6
16 Early vs. New Generation DES after RA log-rank p = % 19.4% Patients at Risk EG-DES NG-DES Allali, Abdel-Wahab et al. EuroPCR 2016
17 The ROTAXUS Trial 240 patients, elective PCI, native coronaries, moderate/severe calcification + long (>15mm) and/or ostial and/or bifurcational lesion Randomization 1:1 PTCA + TAXUS Stent Rotablation + TAXUS Stent Primary endpoint: In-stent late lumen loss at 9 months Abdel-Wahab et al, JACC Cardiovasc Interv 2013;6:10-19
18 Before procedure ROTAXUS: Index QCA data RA n = 123 Standard PCI n = 132 p-value Lesion length (mm) 19.56± ± Minimal lumen diameter (mm) 1.01± ± Diameter stenosis (%) 62.05± ± Immediately after procedure Minimal lumen diameter (mm) In-stent 2.58± ± In-segment 2.27± ± Diameter stenosis (%) In-stent 10.43± ± In-segment 17.68± ± Acute gain (mm) In-stent 1.57± ± In-segment 1.26± ±
19 ROTAXUS: QCA at 9 months Minimal lumen diameter (mm) RA n = 123 Standard PCI n = 132 p-value In-stent 2.14± ± In-segment 1.91± ± Late lumen loss (mm) In-stent 0.44± ± In-segment 0.36± ± Binary restenosis (%) In-stent 14 (11.4%) 14 (10.6%) 0.71 In-segment 15 (12.2%) 17 (12.9%) 0.89
20 ROTAXUS: Events at 9 months 50% 40% p=0.46 RA Standard PCI 30% 24.2% 28.3% p= % 10% p=0.79 p= % 5% 5.8% 5.8% 18.3% 16.7% p= % 12.5% 0% MACE Death MI TVR TLR
21 ROTAXUS: Procedural Outcome RA Standard PCI p = 1.00 p = 0.03 p = 0.08 p = 0.02 * Defined as <20% residual stenosis + TIMI 3 flow ** Defined as angiographic success with no crossover or stent loss
22 Undilatable Lesions ESC guidelines for myocardial revascularization, Eur Heart J 2014
23 ROTAXUS Factors associated with crossing-over to rotablation Cross-over n=23 lesions No Cross-over n=153 lesions P-value Heavy calcification 22 (95.7%) 64 (41.8%) < Type C lesion 19 (82.6%) 75 (49.0%) 0.02 Diameter stenosis, % 84.1± ± Lesion length, mm 21.3± ± N.B. All cases of stent loss occured in the PTCA arm in patients that did not cross-over
24 Wer muss rotabliert werden hilft die intravaskuläre Bildgebung? Possible considerations for elective rotablation: - Extent of superficial calcification (Calcium arc) - Calcification length - Thickness of Calcium (OCT) 24
25 PREPARE-Calc Trial 200 patients, elective PCI, native coronaries, severe calcification Randomization 1:1 OCT imaging prior to lesion preparation Cutting/Scoring Balloon + 3 rd generation DES Rotablation + 3 rd generation DES Primary endpoint: Strategy success Co-primary endpoint: In-stent late lumen loss at 9 months ClinicalTrials.gov Identifier: NCT
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37 Rotablation Renaissance einer alten Methode! Komplexität der Koronarinterventionen steigt Koronarkalk wird als Feind der PCI erkannt Rotablation häufig die einzige interventionelle Therapieoption Gute Langzeitergebnisse mit Rotablation und DES Technik und Komplikationen sind beherrschbar
38 Kalkberg - Bad Segeberg
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